10:tä käskyä rikotaan joka päivä onko näin? Minun mielestäni on.

Avainsanat: 10 käskyä ja niiden rikkomus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.05.2009 - 11:24

Kyllähän se niin on.

Kysyjän kommentti

KiiTOS SINULLE JÄLLEEN PARHAASTA VASTAUKSESTA. niin kyllä kaikkia jollain tavalla rikotaan niin se kyllä on.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.05.2009 - 11:42

Minä en riko tietoisesti. Jotkut rikkovat ja se jos jokin on aika paha juttu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.05.2009 - 11:45

kyllä on

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.05.2009 - 11:51

Suurin osa ihmisistä on ns. tapakristittyjä. Käskyt ovat unohtuneet aikapäiviä. Luulenkin, että jopa ns. kristityissä rikotaan näitä ohjeita. "Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi" saattaa unohtua tuon tuosta. "Älä pidä muita Jumalia" on jo ihan arkipäiväistä käskyn kiertämistä. Käskyt on unohdettu ja otettu uudet mantrat:
1. Näytä kaikille, miten hyvin sinulla menee.
2. Kilpaile tullaksesi vieläkin kuuluisammaksi ja paremmaksi.
3. Yritä voittaa kaikki toiset. Voit halutessasi vaikka väheksyä toisten aikaansaannoksia.
4. Hanki omaisuutesi vaikka perheen ja rakkaimpiesi kustannuksella.
5. Kehu kaikilla aikaansaannoksillasi.
6. Näytä seksuaalisuutesi avoimesti kaikille ja kaikkialla.
7. Vain seksuaalinen rakkaus on sitä oikeaa. Kun löydät kiinnostavan kumppanin, voit vaihtaa edellisen.
8. Kaikki kiva on sallittua.
9. Ajattele ensisijaisesti itseäsi ja omia nautintojasi. Näin pääset pidemmälle kuin toiset.
10. Luo itse omat lakisi ja noudata niitä. Yritä elää joutumatta kiinni muiden säätämistä laeista. Voit vaikka "kadota" kokonaan nauttimaan saavutuksistasi jonnekin kaukaiseen paratiisiin.

Lähteet:
Elämänkokemus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.05.2009 - 11:55

1 Tim. 6:7-9: Me emme ole maailmaan mitään tuoneet, emme myös voi täältä mitään viedä; mutta kun meillä on elatus ja vaatteet, niin tyytykäämme niihin. Mutta ne, jotka rikastua tahtovat, lankeavat kiusaukseen ja paulaan ja moniin mielettömiin ja vahingollisiin himoihin, jotka upottavat ihmiset turmioon ja kadotukseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 28.05.2009 - 11:55

Paljonhan sitä rikotaan, mutta niin rikotaan muitakin käskyjä. Lööpit pullollaan joka päivä kaikenlaisia rikkomuksia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.05.2009 - 11:56

Se on varmaa jo rikkona ne niitä kirjuttaesa,niitä käskyjä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.05.2009 - 12:22

Varmasti käskyjä rikotaan koko ajan ja kaikkialla. Minäkin himoitsin tänä aamuna työkaverin uutta ihanaa kesäveskaa ja kerroin sen hänelle kyllä ihan ääneenkin!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.05.2009 - 12:33

Varsinkin tätä rikotaan, älä ketään petä, panettele taikka pahaan huutoon saata.
Niin kauppa perustuu petokseen vielä varsinkin markkinavoimien aikaan. Eikö tämä Jeesus Nasaretilainen kumonnut kauppiaiden ja rahanvaihtjien pöydät synagokasta ja tullut kuolemaan tuomituksi?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.05.2009 - 12:52

Kyllä kaikkia käskyjä rikotaan. Onko niin, että kaikki se mikä on "kiellettyä" koetaan, että se on myös kokeiltava ja haluttava. Ei liene ketään sellaista, joka voisi todellisuudessa "heittää sen ensimmäisen" kiven.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 28.05.2009 - 12:53

Tuossahan nuo ovat. Liekö jäänyt oppimatta vaiko oppi unohtunut. Tiedä sitten.

Lähteet:
www.evl.fi/katekismus/10kask...askya.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.05.2009 - 13:04

niinhän tuo on niin totta... mutta nuo hurjattan 10 käskyä, kyllä tulee varmaankin monen elämmässä noudatettua..siinä on niin paljon asiaa , jota ihmiset noudattaa...elävässä elämässä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 28.05.2009 - 13:51

Kyllä se taitaa minun kohdallani olla näin, ehkä voi olla jopa jotain poikkeuspäiviä, mutta harvemmin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.05.2009 - 14:06

Oman aikansa suppeaan kulttuuripiiriin sidoksissa olevia miesten kirjoittamia tapasääntöjä; eivät kirjaimellisesti sovellettavissa nykyisyyteen, mutta modernisoidakaan ei kuulemma voi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.05.2009 - 15:04

mikä on 10 käsky?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.05.2009 - 17:16

En kyllä minäkään muista, mitä ne entiset 10 käskyä oli, mutta hurjattan käskyt tuntuvat paljon toimivammilta tämän päivän menoon, niillä voi jopa menestyä nykymaailmassa. Hyvä hurjatta,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.05.2009 - 21:16

Täälläpä mietitään syvällisiä. :)
Kyllä käskyjä varmaan rikotaan koko ajan, jos televisiota katsoo ja lööppejä lukee niin kaikkea ne ihimiset vaan tekkee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.05.2009 - 21:39

Joopa syvällistä on. Täytyy myöntää, että en edes muista kaikkia käskyjä, saatikka järjestystä.
Aika noloa :(
Tuo 10 käsky, kyllähän sitä tulee tilanteita että himoitsee sellaista mikä ei ole omaa.
Suurempiakin käskyn rikkomisia tehdään päivittäin, joista kuulee teeveestä ja saa
lukea lehdistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.05.2009 - 22:27

Tapa uskovaisena ei pysy käskyt mielessäni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.05.2009 - 23:09

En riko ainakaan tietoisesti. Mutta kuka edes nykyaikana muistaa noita käskyjä, saati sitten niitä noudattaa. Ei voi noudattaa tietenkään, kun ei muista niitä. Tuntuu, että kaikkea kivaa ja sadististista toimintaa voi tyhmyyden ja tietämättömyyden verukkeella tehdä. Jos esimerkiksi varastat auton, niin sehän on vain auton luvaton käyttöönotto. Sou' vat?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 02:01

Vanhimmaiseni suoritettuaan Rippikoulun, hommasin Katekismuksen Karjalaisittain Matti J Kurosen omistuskirjoituksella, Käsky 4= Kinnioita issääs ja äitiis jne.

Lähteet:
Murre/Rovasti Matti J Kuronen/Suomen isovanhemmat/LPR

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 29.05.2009 - 20:07

Kyllä rikotaan.