Puutarhatyöt jatkuvat...vuorossa kärhöjen hankkiminen. Mitä suosittelette? Isot, kauniit kukat ja Pohjois-savo?

Lisätty: 28.05.2009 - 17:33

Rakkaat kärhöläiset....meinasin upota jo kärhömaailmaan niin moninainen ja kiehtova se on. Minulla on ollut kaksi jalokärhöä sellasta viininpunaista ja ne ovat suuressa saviruukussa rappusen vieressä ja joka kesä kasvavat kauniisti seinälle kukkien komeasti heinäkuulla. Syksyllä leikkaan ne ja olen vienyt ruukun kellariin. Nyt siis innostuin hankkimaan lisää kun tuli tehdyksi heinäseipäistä se aita. Tänään olen ostanut 6 kpl alppikärhöä sellaista sinistä, kun se menestyy kuulema Oulun korkeudelle saakka. Ne ovat maassa ja huomenna pujottelen ne kasvamaan seipäitä pitkin. Luin juuri ettei niitä tarvitse leikata vaan suojataan vain hyvin talveksi paikalleen. Kärhöt ovat todella mielenkiintoisia ja niistähän saa vaikka minkälaista viritelmää. minulla on nyt sitten kaksi suurta kasvirakkautta...alppiruusut ja kärhöt.

Avainsanat: kärhö kestävä kukkiva

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 28.05.2009 - 09:27

Huomenta kärhöläiset. Minulla on 8 kpl:tta. Mutta kauhukseni katselen näinkö jaksaa uusimmat nousta tänä vuonna. Minä en ole leikannut niitä alas, kun ensimmäisen kohdalla unohdin syksyllä katsoa mitä sille pitää tehdä. Ja sitten keväällä huomasin, että se tekee vanhoihin varsiin uusia silmuja. Näin olen jättänyt leikkaamatta ja tuuhea on tuolla seinällä. Tekeehän se toki uudet alutkin joka kevät. Joku lajike vaatii alasleikkaamisen, mutta osta sellainen lajike jota ei tarvitse. Ainoa tärkeä huomioitava on että alaosaan ei pääse aurinko suoraan paistamaan. Laita vaikka jotain muuta kukkaa siihen varsien eteen suojaamaan. Minä siirsin maahumalaa ja annan ruohon kasvaa. Ja kastelusta pitää huolehtia jos on kuumalla paikalla. Itse laitoin ensimmäisenä vuotena putkenpätkät jokaisen juurelle josta sitten kastelin niitä. Nyt en enää sitä tee, sillä ovat senverran vankkaa tekoa että pärjäävät. Kärhönhän voi istuttaa myös ruukkuun, kastele ja lannoita vain hyvin. Kärhösivuilta löytyy vaikka mitä tietoa ja niitähän on lukuisia lajikkeita. Sanoisimpa sinulle, että ne mitkä puutarhamyymälöistä löydät ovat kyllä tämän seudun kukkia. Kärhöt ovat todella upeita, itse olen yrittänyt etsiä pensaskärhöä joka jää matalaksi.
Kerrohan kesän mittaan minkälaiset kärhöt sait kukkimaan. Ai niin, meinasi unohtua. Sitten on vielä eriaikoihin kukkivia. Keväästä syksyyn löytyy lajikkeita. Laita jokaista niin on koko kesä täyttä kärhöloistoa. Siskoni muuten kasvattaa parvekkella ja vien talveksi kellariin. Toimii.

Lisätty: 29.05.2009 - 09:35

Selailin juuri Suomelan nettisivuja. Käy katsomassa siellä, on aika paljon tietoa ja kuvia kärhöistä.

Lähteet:
www.suomela.fi/145147.aspx

Kysyjän kommentti

Kiitos Iida vastauksesta ja kiitti toisillekin. Kärhöillään!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.05.2009 - 08:16

Ei ole nyt tässä kärhö luetteloa.Itse kasvatin ,Ville de lyon,muistaakseni .En tiedä onko se kestävä siellä asti,mutta se on komea isot kukat oliko ne tiilen punaiset ,ja paljon,se jäi entiseen paikkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.05.2009 - 08:58

minulla ei ole kärhöjä, mutta nyt , kun ostin sellaisen kukkakaaren vois siihen käshöjä ostaa, mutta jos joku vastaa niiin kertokaas kellä on kärhöjä, pitääkös ne leikata alas joka vuosi...?

Lisätty: 28.05.2009 - 09:36

kiitos ida sain loistavat neuvot, tässä kyljessä , näin me napsukansa opimme aina uutta ja uutta...kiitos ..kysyjälle loistavasta kyssäristä ja idalle loistavasta vastauksesta...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.05.2009 - 10:18

En edes tiennyt mikä on kärhö,nyt tiedän,et niitä on monta erilajia,ovat kauniita,katsoin googlesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.05.2009 - 10:33

Huomenta kärhöläiset!
Mullakin on ollut kärhö,mutta tänä vuonna ei ole tullut silmun silmua entiseen leikattuun nysään,oli kauniita liloja kukkia viime kesänä ja kukkikin hullun lailla.Tämä kärhö oli puulaatikossa,johon räystäältä vettä,mutta oisko sittenkin tullut suojattua liikaa talven varalle?Päällä oli lakastuneita lehtiä ja "katto",pettymys nyt suuri.Mun lähellä on kärhöekspertti=kärhöseuran PJn puutarhamyymälä,mutyta en ole käynyt kyselemässä Rhapsody-kärhön perään,pitänee hankkia uusi.Kuulemma kärhöjen kasvattamiseen koukkuuntuu,lajeja kait satoja.Kärhöseuran jäsenet matkustavat toiselle puolelle maapalloa katsastamaan jotain tiettyä Clematis-lajia,kertoi PJ yhdessä tv-ohjelmassa..

Lisätty: 28.05.2009 - 10:40

www.sofianlehto.com/valikoim...yta=karhot

Lisätty: 29.05.2009 - 12:09

www.vihervinkit.fi/coArticle...eid=102133

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.05.2009 - 11:23

Täällä kasvuvyöhykkeistä:
www.kekkila.fi/kotipuutarhur...rhoe-niobe
www.kekkila.fi/kotipuutarhur...ppikaerhoe
www.kekkila.fi/kotipuutarhur...llokaerhoe
ja löydät muitakin kärhöjä, kunhan selailet hakemistoa.

Itselläni valkoinen madame parvekkeella isoon astiaan istutettuna, saas nähdä miten käy, kukkiiko, ainakin pituuttaa on kasvanut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.05.2009 - 11:43

Minulla kasvaa liloja,sinisiä ja valkoisia kärhöjä.Lajikkeiden nimiä en muista,mutta kärhöjen taimet ovat tosi edullisia.