Meillä tuli töissä puhe eläimistä ja heitettiin kysymys ilmaan... : Voiko kastemato kaatua??

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 27.05.2009 - 12:54

Minkähänlainen yliopisto tuohon vastaamiseen pitäisi käydä?
Aika epätodennäköiseltä tuntuu kaatuminen, mutta jos tämä mato sattuu juuri loikoilemaan kivellä ja joku isompikokoinen tulee ja potkaisee kiveä, niin siinä tapauksessa mato saattaa kaatua jommalle kummalle kyljelleen. Päästä ei voi puhua mitään, kun ei ole varmaa missä päässä pää on. Eli jos kaatuukin, niin kummalle päälleen kaatui. No joka tapauksessa, vastatkoon viisaat tähän.

Lähteet:
Oma ajatelma

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.05.2009 - 13:25

minä en ole käynyt kuin vain elämän kiertokoulun, ja sillä tieätämys määrällä sanoisin että ei voi ja syyksi sen , että sillä ei oo jalkojakaan, mut taas tuhatjalkainen kyllä vois, jos kakki jalat menis yht aikaa alta pois..tälläistä titämystä taas tälläkertaa.. :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.05.2009 - 13:41

Kyllä voi kyljelleen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.05.2009 - 13:49

Jotta matoa voisi kaataa, niin sillä täytyisi olla "kylki", mutta kun madolla ei ole jalkoja, niin ei ole madolle mitään väliä miten päin se on, ei siis voi kaatua. katsokaa vaikka Wikipediasta tai www.wormdigest.org/
Loistava saitti jossa (englanniksi) vastataan kaikki sun mato-kysymykset!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.05.2009 - 13:55

Pudota voi, mutta tuskin kaatua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.05.2009 - 14:27

seurasin juuri yhtä tuossa pihalla, kompuroi ihan selvästi muttei kumminkaan kaatunut ..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.05.2009 - 14:33

Ehdottamasti voi kaatua! Olen nähnyt järkyttäviä tilanteita nurmikollani heti sateen jälkeen, kun kastemadot hyppivät ( hukkumiskuoleman pelossa ) ylös onkaloistaan. Olen myös huomannut, että yllättävän monissa tilanteissa paniikin vallassa olevat madot hädissään liukastuvat ylös noustessaan ja kaatuvat nurmikolle. Onneksi nämä vaaralliset tilanteet ovat sattuneet nurmikolla, eikä terassini laatoituksella, jolloin seuraukset olisivat olleet mitä todennäköisemmin kohtalokkaat.

Tiedoksi, ilmoitus lehdessä:

Nyt meiltä tuoreet kastemadot onkimiehille! Kysy lihatiskiltä!

Ilmoitus Kuhmoisten Sanomissa 12.6.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 27.05.2009 - 14:59

Ei voi kaatua. Miten se olisi mahdollista, kun ei se kulje pystyssä maan pinnalla. Mullan alla saattaa kulkea pystysuuntaankin, mutta siellä ei mahdu kaatumaan, kun on maata ympärillä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.05.2009 - 15:50

Voihan se selälleen kellahtaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.05.2009 - 17:04

Matokin voi kaatua kyljelleen tai selälleen, jos sillä on erikseen selkä- ja vatsapuoli.
Yleensähän mato liikkuu kai vatsallaan, niin kuin esim. käärmekin matelee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.05.2009 - 17:22

ei kaise voi kaatua

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 27.05.2009 - 18:27

jos se on jäätynyt ja joku asettaa sen pää alaspäin pöydälle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.05.2009 - 18:42

Paree kaatua kuin katua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.05.2009 - 19:13

Heh. Ehkä pudota, mutta ei kyllä kaatua. :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.05.2009 - 19:45

Tuutikki100:n kans samaa mielt, jotta kellahtaa voi kylellee, mut ei kaatuu, mato meinaan, eiköstä se kaatuminen tapahu vähän korkeimmista 'atmosfääreist'?

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 27.05.2009 - 20:22

Kyllä se minusta kait voi ihan kaatua..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.05.2009 - 21:36

Kaatuminen tarkoittaa hallitun tasapainon menettämistä. Jos kastemato kierähtää esim. kukkulalta alas niin kyllä se silloin kaatuu. Eli siis kyllä voi kastematokin kaatua.