Lääkärit sanovat, että läsnäolevat voivat tunnistaa aivohalvauksen, jos he asettavat seuraavat neljä kysymystä?

Mitä sinä kysyisit?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.05.2009 - 10:46

Aivohalvauksen merkit ovat niin selkeät,että en jää kyselemään,vaan soitan heti ambulanssin.

Kysyjän kommentti

soitto heti tietysti 112

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.05.2009 - 03:45

Oireita ovat nämä:Äkkinäinen heikkous ja tunnottomuus esim. raajoissa, etenkin toispuolisesti
Äkillinen kasvojen, käden tai raajan halvaus, etenkin toispuoliset halvaukset
Näkö epäterävä tai hämärä, etenkin toispuolinen
”Verhon laskeutuminen” toisen puolen näkökenttään
Kahtena näkeminen
Puhuminen ja ymmärtäminen tuntuu vaikealta
Huimaus-, tasapaino- ja koordinaatiohäiriöt
”Elämäni pahin päänsärky”
Ei pakosti kipuja
Äkillinen kuume ja pahoinvointi
Hetkelliset tajunnan menetykset
Tajunnan tason laskeminen (pyörtyminen, sekavuus, kouristukset, kooma)
Peruskysymys on kaikissa kohtauksissa, että mikä päivä tänään on?
Aivoinfarktipotilas ei kyllä useinkaan saa puhuttua mitään ymmärrettävää.
Potilas olisi saatava tulenpalavalla kiireellä hoitoon, mutta itse en uskaltaisi hevin lähteä kuljettamaan, etten aiheuttaisi lisää vahinkoa.
Nuo mainitsemasi kysymykset taisivat olla jokin aika siten Valituissa Paloissa.Tässä ne kuitenkin ovat: Lääkärit sanovat, että läsnä olevat voivat tunnistaa aivohalvauksen, jos he asettavat seuraavat neljä kysymystä:

o Pyydä henkilöä hymyilemään (…ei onnistu, jos on halvaantunut)
o Pyydä henkilöä toistamaan joku yksinkertainen lause, esimerkiksi: ”Tänään on kaunis ilma.”
o Pyydä henkilöä kohottamaan molemmat kädet.
o Pyydä henkilöä ojentamaan kielensä ulos. Jos kieli on mutkalla ja roikkuu viistossa, myös se on aivoinfarktin oire.

Jos oireilevalla henkilöllä on ongelmia yhdessäkin näistä askeleista, on heti soitettava hätänumeroon ja kuvailtava sinne hänen oireensa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 27.05.2009 - 08:07

En minä ainakaan tunne lääketiedettä ja sairauksia niin paljoa, että osaisin kysyä juuri oikeat kysymykset. Tuskin moni muukaan. Eikä siinä ole aikaa jäädä miettimään mitä kysyisi, vaan ambulanssi se on tilattava ensin, ja sitten kyseltävä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.05.2009 - 08:56

itse huomaisin just naamasta jos vetää jonnekkin suuntaan tois puolt , sit kysyisin hänen nimeä , pyytäisin nostamaan kädet yhteen ylös ja soittaisin välittömästi 112...tai oikeastaan soittaisin heti ja siinä samassa kyselisin,koska liuotin hoito heti saatuna auttaa monesti, eikä jää useinkaan mitään sen jälkeen, minulla on kaksi tuttua, toinen sai avun heti, tuon liuotus hoidon , eikä hänessä huomaa mitään, toinen ei saanut ja kulkee rullaattorilla, mutta nyt 15v jälkeen puhuu jo niin , että ymmärretäänkin mitä tarkoittaa..joten apua heti, kun on pieni epäilyskin....on sitten kyse mistä sairaskohtauksesta tahansa, koska se henkilökunta joka paikalle tulee osaa siten tietää tilanteen ja viedä potilaan hoitoon .... !

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 27.05.2009 - 09:05

Tuolla Papitin täydellisessä vastauksessahan jo kaikki olivatkin.
Minun lähipiirissä on eräs ihminen jolla on useamman kerran mennyt tulppa aivoihin. Onneksi ovat olleet lieviä, mutta aina saa varpaillaan olla milloin tulee seuraava. Hurjinta hänen kohdallaan on että hän on sitten satuttanut itsensä samalla: tuli pää edellä kuorma-auton lavalta, kaatui kyljelleen rautatappiin navetassa, ottaa lukua ahtaassa wc:ssä jne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.05.2009 - 09:17

Jos maallikko huomaa asian ajoissa ja ambulanssi vie henkilön sairaalaan ensiapuun, ja sitten onkin tumpelo lääkäri joka tekee väärän diagnoosin, eikä lähetä potilasta eteenpäin jos itse ei pysty hoitamaan. Siinä saattaa tulla elinikäinen riesa henkilölle jonka asianmukainen hoito olisi voinut pelastaa.
Kokemus v. 2005 Satakunnan keskussairaalasta. Läheinen henkilö jäi pyörätuoliin lääkärin virheen takia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.05.2009 - 11:20

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.05.2009 - 11:41

Kyllä Papitin vastaus on täydellinen, mutta muistaako sitä sitten hädän hetkellä ? Oletan, että läheisen ihmisen totinen ilme ja muuttunut olemus kertoo jostain vakavammasta, ja toinen osaa sitten kutsua ambulanssin paikalle. Olen kerran ollut sellaisessa tilanteessa, kun olimme puolisoni kanssa Haikon kartanon näköalapaikalla. Laskeuduimme alas ja yhtäkkiä hän valitti huimausta ja kaatui. En siinä kysellyt kummempia. Tilasin ambulanssin Porvoosta. Miehet tutkivat verenpaineet ja muut, tulivat siihen tulokseen, että ei mitään kummempaa. Eikä sitten ollutkaan. Onneksi.