Oletteko suojanneet laitteenne ukkoselta ja sähkökatkoilta?

Täälläei niin keskustassa on avojohtoja ja muuntajiin menee tämän tuosta "oravia", millä sähkölaitos selittää lyhyet sähkökatkot.
Pari vuotta sitten tulin kotiin ja viisi laitetta oli pimeänä, eikä naapuri ollut edes huomannnut, että olisi ollut ukkosta.
Minulla on sähkötaulussa ammattilaisen asentama kunnollinen ylijännitessuoja, mutta tämä olikin tullut antennin kautta. Se oli seinässä ja kaukana harjasta, mutta sitä kautta ylijännite oli tullut, koska antennikin oli hajonnut. Ei päällisin puolin, mutta signaali näytti pyöreätä nollaa.
Nyt minulla on vahvistava sisäantenni ja pari kunnollista UPS-laitetta suojaamassa sähkökatkoilta ja ylijännitteeltä. Lisäksi jatkojohdossa on halvempi ylijännitesuoja, joten sille on kolminkertainen varmistus.
Saapa nähdä, vieläkö särkyy laitteita?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.05.2009 - 23:59

Vahvistava sisäantenni ja pari kunnollista UPS-laitetta suojaamassa sähkökatkoilta ja ylijännitteeltä. Lisäksi jatkojohdossa on halvempi ylijännitesuoja, joten sille on kolminkertainen varmistus.

Papiti asuu varmaan maaseudulla, jossa tuollaiset varotoimet ovat kyllä jo ukkostakin pelottavia puolustusjärjetelmiä. En usko, että heti huomenna menee laitteet rikki ja paremmin voi suojautua vain laittamalla talon ympärille kehikon. Ellei salamavirralle ole järjestetty kunnollista purkaustietä, kattoon osunut salama aiheuttaa valokaaren, joka etenee osumiskohdasta lähimpään sisäjohtoon tai sellaisen puuttuessa maahan. Valokaaren reitillä on yleensä helposti syttyvää ainetta, joten vaara on ilmeinen. Jos katto on metallia, valokaari syntyy kohtaan, jossa etäisyys metallikatosta tai siihen yhteydessä olevasta metalliosasta sisäjohtoon on pienin. Peltikaton maadoittaminen, mieluiten joka nurkasta, rakennusta ympäröivään rengasmaadoitukseen ja lisäksi sähkömaadoitukseen antaa erinomaisen suojan, sillä rakennuksen ympärille muodostuu niin sanottu Faradayn häkki. Jos katto ei ole metallia, vastaava vaikutus saadaan aikaan sijoittamalla katon harjalle sekä pääty- ja sivuräystäiden yläreunaan metallijohtimet, niin sanotut kattojohtimet, jotka maadoitetaan mieluiten joka nurkassa. Harjajohtimesta on hyvä vetää haara savupiipun nokalle. Räystäiden kohdalla kattojohtimena voi käyttää maadoitettua metallista sadekourua.

Kumipyörillä tai pienillä eristekerroksilla ei ole suojauksen kannalta merkitystä, koska salama joka jaksaa tulla ukkospilvestä muutaman kilometrin matkan ilmaa pitkin, jaksaa myös ryömiä lyhyen matkan eristeen pintaa pitkin maahan.

Lisätty: 26.05.2009 - 00:08

Minulle on sattunut eräässä tehtaassa rakennustöiden jälkeen sellainen tilanne, että koko tehtaan muuntaja meni oikosulkuun ja osoittain paloi sinne vahingossa päässeen harakan ansiosta. Oli tullut sisälle jotain ilmastointikanavaa pitkin. Työasemat, reittimet, siltaukset, hubit ja itse palvelinjärjestelmä ja työasemat olivat isoilla UPS:lla suojatut ja mitään vakavaa ei tapahtunut.

Kysyjän kommentti

Oli sen verran paljon asiaa ja vielä "harakkakevennys", joten pakko se on valita tämä vastaus parhaaksi.
Harakkaa ja tehtailijaa ei tainnut tuo kuitenkaan naurattaa?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 25.05.2009 - 22:45

Minulla laitettiin tuohon pistorasiaan sellainen suoja, mutta asentaja sanoi että 10% pääsee siitä läpi. Otankin aina modeemin irti koneesta kun ukkonen nousee. Yhden kerran meni faksi ja puhelin edellisessä paikassa, ja täällä meni modeemi kun naapuritalossa oli joku masto joka imaisi salaman kaukaa. Usealta naapurilta hajosi silloin laitteita. Masto kyllä onneksemme katosi sen jälkeen pihasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2009 - 22:46

UPS,ei ole täällä keskellä kaupunkia kaiketi tarvetta,mutta jos ukonilma yllättää,suljen aparaatit(tv&tietsika) jotenkin "automaattisesti".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2009 - 22:56

urbaanin asumisen etuja, melko hyvin suojassa muutenkin ja vainoharhaisena vielä tollanen pikanen upsikin verkon ja vehkeiden välissä ..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2009 - 22:56

sellaisia mustia töpseli jutuja joissa on jonkin moinen suoja, ostettu teknisiltä, ja en tiedä mikä se mahtaa olla, mutta jos sähköt loppuu se alkaa käymään ja voi rauhassa sammuttaa ja tallentaa, ei taida olla mikään ukosen jutska, anteenista on vedety jokin johto tuonne metsään, sen pitäis olla kait ukkosen johdatin..mutta itse nypin koneet pois pistokerasioista...en tiedä pitääkös paikkansa, mutta kuulin vai kuulinkos väärin,että nuo mustat töpseli juskat pitäis olla päällä, eli virta mennä niistä, niin silloin ne suojaa laiteet, en tainnut ymmärtää oikein, jos meillä on ukonilma, niin minä otan pääkatkasiasta aina virran pois, joten ei tuossa mötikkässä ole mitään virtaa silloin...nämä ovat minulle kylläkin hieman mysteerisiä juttuja..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 25.05.2009 - 23:42

En tiedä pitääkö näissä kerrostaloissa suojautua ukkoselta, mutta jos pitää niin ei ole muuta suojausta kun vetää töpselit pois. Ja sähkökatkon tullessa ei auta muu kuin katsoa, että kuinka kävi. Ei siis ole mitään suojauksia missään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.05.2009 - 00:03

Ei olla suojauduttu koska lähes aina joku on kotona joka nyppää ennen ukkosta johdot seinistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 26.05.2009 - 00:10

Enpä ole mitenkään suojautunut.Tai no ainoa suojautuminen on että ukkosella suljen sähkölaitteet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.05.2009 - 00:55

Ehdottomasti

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.05.2009 - 08:37

Tuossa ukkosvahti ,takaa laitteet 150000€ asti,ja uuden vahdin,jos menee läpi.Mukana tuli lappu 10 vuoteen ei yhtään vahinkoa,laite estänyt joka vuosi vahingot.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.05.2009 - 08:41

Ei ole minkäänlaista suojausta, varmaan lähinnä siksi ettei koskaan ole mitään käynyt. Suomalainen ei usko ennen kuin napsahtaa, pätee täällä. Reissuun lähtiessä otetaan töpselit seinästä ja joskus sähköt pois kokonaan sähkökeskuksesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.05.2009 - 10:33

Viime kesänä menivät molemmat modeemit rikki, siis myös kaupungissa. Nyt yritän muistaa lähtiessäni ottaa johdot pois, niin ei tule vahinkoa. Täällä maalla aika usein on sähkökatkoksia, ihme että pakastimet ovat vielä ehjinä. Onneksi on tämä läppäri, joka ei ole niin herkkä sähkökatkoksille, kun tässä on tämä oma akku.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.05.2009 - 11:28

täälläkin otetaan kaikki mahdolliset töpselit irti seinästä kun ensi jyrähdys kuuluu...niin teimme viime viikollakin. jälkikäteen kuultiin että naapureilta oli menneet tietsikat ja muita kodinkoneita rikki..myös tuohon naapuritalon roskakatokseen oli salama iskenyt.
meillä ei vaan ole varaa rikkoonnuttaa näit laitteita

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.05.2009 - 13:13

Keskustassa asun ja silti kiskon ukkosen varalta kaikki mahdoliset töpselit irti. Modeemi ja digiboxi jouduttu jo kertaalleen ukkosen takia uusimaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.05.2009 - 17:56

Kaupungissa asumisellakin on etunsa,mutta otan kyllä johdot pois seinästä ukkosen aikana.