Miten itse suojaudut punkinpuremalta?

Avainsanat: punkinpurema

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.05.2009 - 11:54

jos menen metsään niin laitan pitkähiaise paidan tai takin suojaksi käsivarsille ja pitkähousut jalkaan. metsiköissä ja lepikkoisissa paikoissa niitä on enempi. meidä lyhyt karvaiselta kissalta löytyy tämän tästä punkkeja poistamme ne itse pihdeillä pois kissasta.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.05.2009 - 11:44

en oikein mitenkään jotenkin vain luotan että ei niitä ois täälä ...tai täs pihas, mutta nyt kun tuonne ulos lähden niin se musta pikku ötökkä jo vaaniikin tuolla ruohikos...varmaankin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2009 - 11:54

Ollaan juuri lähdössä reissuun ja paikkaan jossa niitä sanotaan erityisesti olevan ja kyllähän niitä siellä tietysti onkin, on ihan havaintojakin. Vältän shortseissä ja t-paidassa liikkumista metsikössä, se oikeastaan on se paras keino. Pinsetit on hyvä olla silti mukana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2009 - 11:55

en mitenkään

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2009 - 12:21

En ole ajatellut suojautua mitenkään. Ei ole vielä tietääkseni koskaan purrut, tai olisikohan sittenkin...kun minusta tuli tällainen !

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2009 - 12:24

Toissakesänä Vierumäellä olin mökin lähistöllä herneitä ja perunoita keräämässä maasta ja farkut + paita päällä, eli aikas tiukka tuo varustus, mut silti sit tänne Hesaan tullessa ihmettelin 2pv päästä, jotta miks masu kutiaa?, no, punkkihan se sinne oli vattanahkaan kiinnittyneenä ja heilutteli ilosesti jalkojaan (YÖK), onneks ei myrkkypunkki, kun ei tullunna niit mustelmii/renkait ympärille ihoon.

Olen kyl tuol 90-luvul sairastanu borrelioosin (sysmästä hää kotosin:), heinikost varmaan tullunna kun rantasaunaan tallusteltiin.... tosin ei mitää violettii rengasta, tms. ollunna ranteessani eikä sitä punkkiakaan enää näkyny siinä, vaan ainoastaan liian pitkään kestäny iso mustelma, ja otatutin tuon borrelioosikokeen ja kah sehän se, tosin siinä meni parikin kuukautta tartunnasta, tasapaino alkoi heittää, kovia kipuja nivelissä, näössä häikkää, väsymystä, yli kuukauden pientä lämpöä 37 ja jotain, jne., joka sitten ajoi mut ko. verikokeeseen... Sillon sen verran uus ilmiö (ainoastaan Ahvenanmaalla ollunna nuit), jot Meilahdessa sitten tutkittiin viipalekuvauksii myöten, selkäydinpunktiot, laajat näötarkastukokeet Silmäklinikalla jne.

Sanoosin, jot ei oo leikin asia tuo, se on niiiiin huomaaamaton punkki pahalainen ja vaarallinen myös, eli joka päivä tällasis paikois liikuskeltaessa kova 'itsetutkiskelu' illal, ja kuulemma, jos punkki on tullunna ja menee suihkuun, niin silloin siitä kohtaa kirvelee, jolloin voips löytää helpommin tuon ilkimyksen:)

Lähteet:
omat kokemukset

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 25.05.2009 - 12:54

Eipä niiltä pysty oikein mitenkään suojautumaan. Joka kesä metsästä tultuani olen muutaman punkin löytänyt kävelemässä iholla tai vaatteessa. Vaikka olin pukeutunut pitkiksiin, sukkiin, pitkähihaiseen puseroon, niin olivatpa vaan tiensä löytäneet vaatteiden alle. Yksi kesä jouduin poistattamaan terveyskeskuksessa yhden punkin rintojen välistä, kun oli siihen majoittunut ja iho punoitti ympärillä. Ei ollut onneksi vaarallinen punkki. Pitää vaan tutkia itsensä hyvin metsästä tai heinikosta tultua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 25.05.2009 - 13:26

En muuten kuin että kovasti yritän välttää paikkoja joissa punkkeja saattaisi esiintyä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2009 - 13:32

Mikäli liikun metsässä, pukeudun niin ettei paljasta ihoa ole säärissä eli pitkät housut jalkaan ja kumisaappaat (pitkävartiset).

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 25.05.2009 - 15:20

En ole pahemmin joutunut niiden kanssa tekemisiin, mutta pitkäthousut ja pitkähihainen pusero päälle silloin kun menee sellaiseen pöheikköön jossa niitä arvelee olevan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2009 - 16:50

En mitenkään.Kesäpaikka on Kustavissa ja mua on punkit pureskellut lapsesta asti.Äiti kyllä sai pari vuotta sitten loppujen lopuksi borrelioosin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2009 - 17:50

Hankin juuri mökille punkkupihdit. Takavuosina oli nilkanseudulla hitaasti kasvava punaläikkä; silloin ei ollut tietoa; lääkärikin tulkitsi ihottumaksi. Taisi olla se ei-niin-paha punkki.
Hups, - siis punkkipihdit...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2009 - 20:42

Jos/kun menen heinikkoon tai metsään tai landelle,meinaan pistää pitkää vaatetta so.housuu ja paitaa sekä kaulaliinaa,mutta jos ne iskee,sille ei maha mitään.Koiralla pääsi kauan sitten kasvamaan kulmakarvoihin suuriksi harmaiksi pallukoiksi,kun minä houkka en tajunnut punkkeja,kunnes tippui lattialle ja jäi sätkimään(hyi helv.et mä inhoon niitä),sen jälkeen poistanut hurtasta punkkipihdeillä.Kaupungissahan niitä myös on,kisulilla oli hännässä ja taas pihdit toimi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.05.2009 - 01:54

Purkoot jos niin makeaksi kokevat. Ei ne kauan mukana kiiku, en ole ainakaan saanut nahkaani ylimääräisiä matkustajia mukaan, vaikka metsässä olen liikkunutkin. Viime kesänä tuli kyllä borrelioosi, jota hoidettiin antibiooteilla useampaankin kertaan. Eläimistä olen saanut nyhtää niitä irti useampaankin otteeseen. Tehoaiskohan offin punkkikarkoite?