Hei
Kysytty: 24.05.2009 - 13:36

Miksi laktoosi-intoleranssista kärsivälle voi ilmetä ripulia?

Avainsanat: laktoosi-intorelanssi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.05.2009 - 15:43

hmmm, miksi ei voisi?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.05.2009 - 13:43

Sopii kuvaan.Piereskely,mahan polte ja ripuli.Älä käytä maitotuotteita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 24.05.2009 - 14:06

Kyllä sitä ilmenee jos käytät maitotuotteita vaikka vähänkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2009 - 14:16

Laktoosi on ns. disakkaridi, jota elimistö ei sellaisenaan voi käyttää hyväkseen. Suolistossa tulee olla laktaasi-entsyymiä, joka hajottaa laktoosin glukoosiksi ja galaktoosiksi, jotka voivat imeytyä suoliston läpi. Monilla aikuisilla ei laktaasi-ensyymiä enää synny elimistössä eikä laktoosi hajoa, vaan se menee paksusuoleen asti, jossa se imee paksusuolen läpi vettä itseensä ja muuttaa suolen sisällön löysäksi. Lisäksi paksusuolessa olevat bakteerit voivat käyttää laktoosia ja synnyttää hajoamistuotteena suolistokaasuja.
www.laaketietokeskus.fi/page...page_id=91

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Sokeri

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 24.05.2009 - 18:11

Minulla on voimakas laktoosi-intoleranssi. Edes Hyla -tuotteet eivät sovi. Olen jo pitemmän aikaa voinut käyttää Luomutuotteita, mutta nyt nekin alkavat antaa oireita, mm. ripulointia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2009 - 20:38

Maito on vasikalle tarkoitettua ravintoa, jonka ihminen ottaa omaksi ruoakseen. Minkään muun eliölajin aikuinen ei enää imetyksen jälkeen juo maitoa tai syö maitotuotteita kuin ihminen. Ihmekös tuo sitten, jos se ei sovi, vaan aiheuttaa ripulointia ja suolistokaasuja. On olemassa kokonaisia ihmisrotuja, jotka eivät voi käyttää maitoa elintarvikkeinaan. Ihmisen kohdalla onkin tapahtunut jotain merkillistä, kun joillekin maito vielä sopii. Maidoton elämä on ehkä vaikeaa täällä Suomessa, kun joka paikassa on maitoa: lihapullissa, kastikkeissa, jälkiruoissa, makkaroissa vain joitakin mainitakseni. Oikeastaan tästä pitäisi päästä, niin paljon on jo ihmisiä, joille maito toimii vieraan aineen tavoin, eli sairastuttaa ihmisen. Uskon, että takana jylläävät suuremmat taustatekijät, maidontuottajat sun muut pomot, joiden etu on, että maitoa on joka toisessa tuotteessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2009 - 09:18

Mitähän varten sitä maitoa pitää juoda.en käytä maito tuotteita,sitten 1975,ja hyvin pärjää.Eikä tarvitse ripuloida.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2009 - 12:31

siksi kun maitosokeri ei imeydy.minulla on tämä jo ollut kauan. en kestä syödä mitään missä on laktoosia. maha menee ihan sekaisin ja vielä ripulille. maha tulee todella kipeäksi turvottaa on huono olo.mutta laktoosittomat tuotteet sit käyvät. joskus voi olla piilevästi jotain maitopohjaista ja myös sekin laukaisee minulle heti oireet. ikävää kun on jossain kylässä eikä tiedä onko laktoosittomia tarjolla, niin sit saa jälkeen päin tietää vatsa oireina että jossain siellä kylässä oli sit laktoosia koska heti oireilin.minulla on suvussa monella tätä. myös äidilläni on tämä kyseinen juttu kuin minulla. ja minulla tämä on tehty ja todettu labra testillä.