m2
Kysytty: 23.05.2009 - 22:42

mitä hyöty lukiossa

Lisätty: 24.05.2009 - 11:54

thanks all

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 23.05.2009 - 23:13

Täh, tarkoitatko että mitä hyötyä lukiosta. Näin äkkiseltään ajateltuna ei mitään, koska nykyisin muillakin koulutuksilla pääsee ihan yhtä pitkälle.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 23.05.2009 - 23:24

Kaikki oppihan on hyödyksi. Mutta käyty lukio avaa varmaankin helpommin ovia jatkokoulutuksen tai työelämänkin kannalta,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2009 - 23:40

Oppi on tietysti hyödyksi mutta eihän lukio ole enää sama kuin vaikka 1960-luvulla jolloin se mahdollisti melkein minkä tahansa työpaikan haun. Nyt se lähinnä antaa hyvät valmiudet jatko-opiskeluun.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2009 - 23:42

Se on yleissivistävä koulu, jossa oppii kaikenlaista perusasiaa samalla kun aikuistuu ja todelliset lukuhalut heräävät, jos ovat herätäkseen.
Se ei myöskään sulje pois mitään tulevaa opiskelupaikkaa, vaan päinvastoin se kuitenkin koetaan "pakolliseksi" perusasiaksi.
Muualtakin saatat päästä jatkamaan korkeakouluihin, mutta kovemman työn kautta.
Jos olet varma, että et halua korkeakoulutusta, niin ammattiin pääset nopeammin amiksesta.
Itse olen sitä mieltä, että töitä ehtii tehdä liiankin kauan, vaikka opiskelisi vähän pidempään.
Opiskeluaika oli sentään mukavaa alituiseen raatamiseen verrattuna.
Työelämään astuminen oli jonkinmoinen shokki tuottavuusvaatimuksineen.
Jos vähänkään epäröit, jatka opiskelua, ettei tarvitse myöhemmin katua.
En ole koskaan kuullut kenenkään sanovan, että tuli opiskeltua liikaa.

Lähteet:
mutu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2009 - 02:25

Niin, sitä minäkin olen jälkeenpäin miettinyt, että oliko siitä lukiosta juuri mitään hyötyä. Ei siitä pahemmin mulle ainakaan oo ollut hyötyä. Menin sinne lähinnä koska en keksinyt muutakaan. En siis vielä tiennyt, "mikä minusta tulisi isona". Toinen syy oli, että perheessäni ei ollut yhtäkään ylioppilasta, eikä niitä paljon ole muutenkaan suvussa. Isäni tosin olisi ylioppilas, mutta hän on köyhästä perheestä, eikä heillä ollut varaa lukukausimaksuihin, jotka silloin olivat kalliit.. Minulle lukio oli sellainen haaste, jonka halusin saavuttaa. Harmittaa vaan, että ei tullut kuitenkaan panostettua siihen niin paljon, kuin olisi voinut. Isommalla työllä olisin saanut paremmat paperit, joista olisi ollut enemmän hyötyä. Jokatapauksessa ei mikään opiskelu koskaan turhaa ole. Sitäpaitsi olisin monta kokemusta ja ystävää köyhempi, jos en olisi mennyt lukioon. Onhan lukiossa sellaisia unohtumattomia juttuja, jotka tulee muistamaan aina, kuten vanhojen tanssit, sata päivää bileet ja tietenkin penkkarit.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2009 - 07:05

Jos opiskelijalla on tavoitteena esimerkiksi korkea-asteen opinnot, joissa opiskelun lähtökohtana ovat hyvät kielelliset, matemaattiset tai yhteiskunnalliset valmiudet, on lukio tällöin oikea valinta toisen asteen oppilaitokseksi.Käytännössä monet lukioon menevät oppilaat eivät vielä tiedä omaa tulevaisuuden alaansa peruskoulun jälkeen, joten lukio on luonteva ratkaisu.

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2009 - 10:41

..voisihan lukiossa vaikkapa kirjoitustaito parantua...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2009 - 10:49

kyllä kannattaa opiskella on se sitten lukio tai ammattikoulu, mutta myöskin voit ne yhdistää, joten käydä molemmat yhtä aikaa, aika vaativaa se on , mutta siinä samassa saat sitten ammatinkin..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2009 - 12:48

Yleissivistys ja työnteko.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2009 - 13:26

Koulutus kannattaa aina.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2009 - 17:13

en kannata luokioo.. venyy vaan turhaan oman elämän aloittaminen. Koska siitä on vielä käytävä jatkokoulut.. mul on lapsia jotka on mennyt ammatinkoulun kautta työelämään ja heil on jo kauan ollut perhe ja koti kun ikätoverit lukion kautta vasta aloittelee elämää

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 24.05.2009 - 21:06

Oppii kirjoittamaan ja saa yleissivistystä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2009 - 22:42

Kuten muutama yläpuolella jo mainitsikin lukio on yleissivistävä koulu.Itse ainakin koen että etenkin kielten opiskelusta lukiossa on ollut paljonkin hyötyä