Onko sinulla vanhoja, yksinäisiä läheisiä, joita käyt katsomassa ?

Lisätty: 24.05.2009 - 14:52

Äitini lisäksi täällä maalla on 85-v. entinen työtoveri, nykyinen naapuri, joka ilahtuu aina käydessäni siellä. Juuri nyt hän toipuu lonkkaleikkauksesta, ja hänen liikkumisensa on vielä rajoitetumpaa kuin aikaisemmin. Pyydän nämä minun vanhukseni aina välillä mukaani autoajeluille ja kirppareille. Uskon, että he saavat siitä paljon iloa.
Olen sitä mieltä, että jokaisella saisi olla ainakin yksi "nimikkovanhus", naapuri, omainen tai muu huonompikuntoinen, jolle voisi tuoda birkistystä poikkeamalla ja juttelemalla niitä näitä, mutta ennen kaikkea kuuntelemalla, mitä heillä on sydämellään.

Avainsanat: yksinäiyys vanhuus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.05.2009 - 15:41

On ja aika ei riitä, että kunnolla ehtisi kaikkien luona käydä.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.05.2009 - 15:38

muutama löytyy suomesta,suomessa käydessä käyn vierailuulla

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2009 - 15:45

Itseasiassa just eilen kävin katsomassa vanhaa, yksinäistä avomiehen mummia, jolle kävin kaupassakin. Siellä tulee käytyä silloin tällöin, ja vanhempieni luona käyn myös, auttaen heitäkin samalla. Äidin murtunut jalka kun vaivaa yhä, pitkän ajan jälkeen...Autan myös työni puolesta. Kaikki joiden luona käyn, eivät ole yksinäisiä, eivätkä kauhean vanhoja, mutta kaikkia yhdistää yksi yhteinen tekijä: avun tarve! On liikuntarajoitteisia ja muistiongelmaisia...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2009 - 15:54

Käyn tervehtimässä 91 vuotiasta äitiäni hänen palvelutalo kodissaan montakertaa viikossa,hän ei kyllä tunnu olevan yksinäinen sillä siellä sattuu olemaan myös eräs naishenkilö kenen kanssa voivat vaihtaa ajatuksiaa,hän on vielä iäkkäämpi,kun äitini täyttää tänävuonna kunnioitettavat 100 vuotta,eikä häntäkään vaivaa dementia.Äitini kaikki omat ystävät ovat jo kuolleet,tai elävät dememtia kodeissa muistamattomina,se on kyllä järkyttävä sairaus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2009 - 16:01

muutama.. sillon tällöin käydään katsomassa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2009 - 16:08

Ex-appiukko on enää jäljellä,,mutta hänkään ei onneksi ole yksinäinen,asuu vanhapoikapoikansa kanssa,perhevisiittejä tehdään porukalla suht usein.Itsellä ei ole enää vanhuksia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2009 - 16:38

Omia vanhuksia ei ole enään,mutta kun olivat kyllä autoin,
Nyt kun olen eläkkeellä käyn avustamassa vahuksia,jotka ovat avun tarpeessa.
Loppukesästä tulee 6v. kun aloin tähän hommaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2009 - 16:40

äitimuori on 88, se vaan menee vielä niin vauhdilla, että vaatii oikein ennakko ajan varauksen että kotoaan löytyy ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2009 - 16:43

Äitiäni käyn katsomas Hämeenlinnas vanhainkodissa, kaikki hänel päänupissa tallella, mutta joutui sinne kun tuli aivoverenvuoto/toispuoleinen halvaus, josta ei sitten käveleväks enää toipunut, nyt siel pikkuruises huonees sitten telkkarii kattelee ja oottelee varmaan, et vierailijoit kävis. Harmittaa vaan kun ei asu samas kaupungis kun me, jotta vois vaikkapa useamminkin käydä kuin kerran kuukaudessa hänt kattomas...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 23.05.2009 - 17:09

Lähipiiristäni ovat jo kaikki kuolleet. Olen siis siinä tilanteessa, että joku voisi jo käydä minua katsomassa, mutta kun ei asu ketään läheisiä lähimaillakaan. Yksikseni tässä ihmettelen elämän menoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2009 - 18:05

kyllä on, ja silti liian harvoin käyn, ainakin heidän mielestään

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2009 - 18:37

Kyllä löytyy.
Vanhuksia neljä ja erilaisten sairauksien runtelemia "nuoria" ikätovereitani saman verran.
Nyt kun muistutit, niin eräälle minun on aivan pakko edes soittaa nyt heti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 23.05.2009 - 19:21

Ei ole enää. Kaikki ovat muuttaneet taivaan puutarhoihin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2009 - 19:31

Vähenevät vauhdilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2009 - 20:41

Seinäjoella on meneillään projekti, Kulkurin valssi:
www.eptek.fi/kulkuri.html

Alzheimeria sairastava tätini on päässyt mukaan kulkurinvalssi- projektiin. Asuu lapsettomana leskenä yksin omassa kodissaan.
Tällä viikolla hän sai GPS-paikantimen, voin tietokoneella seurata hänen liikkeitään päivänmittaan, kunhan muistaa ottaa paikanninlaitteen mukaan lähtiessään ulos. Asuu n. 17 km päässä kodistani, en joka päivä pääse häntä tapaamaan. Kotipalvelu käy päivittäin.
Hänellä on mm. liesivahti:
www.finncabinova.com/liesivahti.html
Ensi vuonna vuorossa näköpuhelin, jos vielä oppii sitä käyttämään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2009 - 20:57

Kun olin töissä kehitysvammaistenlaitoksessa olin monelle ainut ystävä ja juttukumppani iltaisin,
harmittaa kun olen nyt niin kaukana näistä "meidän pojista ja tytöistä".
Paluuta harkitsen kunhan tämä pikkukaveri hieman kasvaa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2009 - 09:46

ei ole enään isovanhempia eikä vanhempiakaan, joten olen nyt meidän perheen vanhimpia, no mieheni lisäksi, ja tänäänkin odotan heitä käymään...itse en kylläkään ole vanha vasta viiskyt ja joitan rapioit pääl, mutta on se silti todella kivaa , kun läheiset käyvät, lapset , sisaret ,serkut...ja tietty ystävät...

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 24.05.2009 - 13:31

On niitä muutama olemassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.05.2009 - 14:08

Ei ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.05.2009 - 10:12

Äiti muoria ,käyn katsomassa,jos maalle mennään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.05.2009 - 10:12

Tällä hetkellä ei ole. Olen toiminut aikoinaan SPR:ssä ja kävin viikottain tervehtimässä yksinäistä vanhusta kodissaan.
Omia vanhuksia ei ole.