On kysytty alentaako punariiri kolestrolia?Olen syönnyt 6 kk punariisiä kyllä aleni kolestroli.

6kk takaperin oli kolestroli 7,3. Nyt on 3,8 mikä oli minulle suuri yllätys tänään...

Lisätty: 31.05.2009 - 02:19

Tämä oli viimmeinen keino,että en joutunut lääkitykseen.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.05.2009 - 19:09

Hieno juttu!
Muutitko ruokavaliotasi, juomatapojasi (=kahvi) ja liikuntaasi, vai onko pelkästään punariisin ansiota?
Mulla paukkuu 8 kolsterolilukema, ja Lipitor on kokeilussa.
Jo 80-luvulla oli lukema 7, mutta silloin siihen ei kiinnitetty mitään huomiota, ainakaan Elannon työterveysasemalla.

Lisätty: 23.05.2009 - 08:15

Tärkeää on kuitenkin huomioida, ettei punariisin pitkäaikaisen käytön seurauksia ole vielä tutkittu, joten sen turvallisuudesta ei ole tietoa. Lyhytaikaisissa tutkimuksissa se on aiheuttanut vatsavaivoja ja närästystä. Sen on todettu lisäävän myös verenvuototaipumusta, joten luontaista verenvuototautia sairastavien ei tulisi käyttää punariisiä. Myöskään raskaana oleville, imettäville ja lapsille ei suositella mitään punariisivalmisteita. Greippimehu puolestaan vahvistaa statiinien vaikutusta voimakkaasti, joten sen juomista mahdollisen punariisikuurinkin aikaan pitäisi välttää.

www.pomminpurkajat.fi/lehtia...punariisi/

Kysyjän kommentti

Olen koeillut kaikki muut mahdolliset keinot. Tämä oli viimmeinen keino, että en tarvi alkaa lääkikeitä syömään.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.05.2009 - 18:43

Hieno homma liisukka!Onneksi olkoon!

Lisätty: 22.05.2009 - 18:45

www.napsu.fi/vastaukset/kysymys/13471

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2009 - 18:50

hieno homma sulle, onnittelut

- tuskin se yksin punariisistä johtuu, mutta jos on ollut lisäavuksi, niin hyvä sekin -

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 22.05.2009 - 19:17

Tuohan on mahtava juttu, onnea!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 22.05.2009 - 19:28

Mun kolesterolit putosi kuitupitoisella ruoalla ja jättämällä rasvat minimiin.
Mutta onnea sulle. Hyvä että on laskenut, olkoon syy sitten riisin tai muun ruoan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2009 - 21:14

mun kolestrolit putos laihduttamalla:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2009 - 21:19

Onnea saavutuksellesi ! Terveydenkin eteen on taisteltava, olet selvinnyt voittajana ! Onkohan punariisissä kuituja enemmän kuin tavallisessa kuoritussa riisissä ? Kaurahan on myös tällainen kuitupitoinen kolesterolia alentava ravintoaine. Saattaa olla muuten halvempi vaihtoehto kuin punariisi. Otapa selvää !

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2009 - 21:21

tuota punariisiä voisin isännälle kokeillakin, mutta saako sitä ihan tavis kaupoista ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2009 - 10:05

Kyllä punariisillä on terveysvaikkutteita.