Onko kukaan "älypää" laskenut, millä kilometrimäärällä vuodessa diesel-auton käyttö on edullisempaa kuin bensa-sellaisen.

Siis huomioiden dielselveron osuus, joka pienissä autoissa on halvempi kuin suurissa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.05.2009 - 21:12

on.. :) mun mieheni älypää, 10 000 km on kokolailla rajana

Kysyjän kommentti

Täytyy sitten varmaan ajella vähän enemmän, että kannattaa (???)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 22.05.2009 - 16:57

En ole laskenut vaikka itsellänikin sekä isännällä on dieselit. Mutta useampi 10 tuhatta on ajettava ennenkuin tulee edullisemmaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2009 - 17:42

Noita vertailulaskureita on varmasti useita, tässä niistä pari:

www.ee.oulu.fi/~topias/polttoaine/

www.autoliitto.fi/testit_ja_...uslaskuri/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2009 - 20:52

Siellä se huitelee vähän alle parinkymmennen tuhannen kilometrin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2009 - 21:52

en ole ainakaan itse ajatelut , mutta tuolla matkailuatolla huristellaan, kait se sitten tulee edullisemmaksikin ajaa...pitää oikein kysäistä tätä asiaa tuolta isännältä, joka nuo diisseljutut taitaa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2009 - 09:49

Noissa laskureissa mielellään otetaan huomioon auton hankintahinta ja rahoituskulut (jotka yleensä dieselillä ovat isommat kuin bensa-autolla). Jos pelkästään polttoainekustannuksia ajatellaan, niin diesel kuluttaa vähemmän, esim jos diesel-auto kuluttaa 5 litraa/100 km (hinta esim. 1,00 € /litra) ja bensa-auto 7 litraa /100 km (hinta 1,30 €/litra).
kilometrit diesel bensa
1000km 50€ 91€
5000km 250€ 455€
10000km 500€ 910€
15000km 750€ 1365€
20000km 1000€ 1820€
Jos rahoituskulut ovat samat, niin käytännössä jo pienillä ajomäärillä (<10000km) diesel maksaa itsensä takaisin. Dieselin etu korostuu, jos ajetaan paljon lyhyitä matkoja, erityisesti talvella. Dieselin kulutus ei paljon eroa talvella kesään verrattuna eikä ole ajotyylistä niin riippuvainen, kun taas bensakone hörppää kylmällä paljon ja reagoi herkemmin ajotyyliin (kaasujalkaan).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2009 - 10:12

Ei ole tullut mieleen laskea.Mutta kyllä joku älypää on senkin laskenut.