Mitä teille sanoo Maamme puolustaja? !!!

Pasuri-Sarkaola-Salmenharju-Vuosalmi-Sintola 4.12.39-13.3.40 korp. Joonas Jäkälä, puh. Mies

Avainsanat: jatkoa riittää

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.05.2009 - 13:21

Google eikä Wiki tuntenut kyseistä puhelin korppia.
Isäni sota loppui 8.7.1944 Äyräpään Kylä-Paakkolassa. Ei tosin menettänyt henkeään vaan haavoittui. Lukekaa sotahistoriasta ketkä silloin olivat vielä Vuoksen takana?
Äitini hautajaispäivää seuraavana päivänä oli eräs patsaan paljastustilaisuus jossa oli mukana jalkaväenkenraali Adolf Ehrnrooth myös ja hän kysyi isältäni; missä olit sen ison krytinän aikaan? Isäni; Äyrapäässähän minä.
Aatu; Se Äykräpää oli perkkeleellinen paikka ja jatkoi matkaansa.

Lähteet:
www.luovutettukarjala.fi/pit...ankart.htm

Kysyjän kommentti

Olet perehtynyt aiheeseen ja näiille kaikille henkilöille meidän pitää olla kiitollisia. KAATUNEET, ei kaatuneet, lotat ja kotijoukot !

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.05.2009 - 23:34

Nimiä voi luetella vaikka kuinka paljon, eniten itselleni merkitsi kuitenkin "Illun", Ilmarin panos sodassa. Ilmari oli isäni isä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 21.05.2009 - 23:38

Nimiä en osaa mainita erikseen, mutta kaikki maatamme puolustaneet ovat olleet yhtä tärkeitä raskaassa ja vaativassa tehtävässä, josta ei tänä päivänä kunnolla kiitosta saa, vaikka varmasti on sen ansainneetkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2009 - 00:11

Suomen sotilas

Valkeiden ruusujen tuoksu,
valkeassa Suomessa
kauniiden kuusien alla,
kauniissa paikassa.
Levon ja rauhan tuntu
kauniissa pohjolassa

Ystävämme lepää,
valkoisten ruusujen alla,
valkean hangen keskellä
alla taivaan sinen.

Isänmaan taistelija
maamme puolustaja,
nyt jostakin kaukaa katsoo tätä
kaunista Suomen maataan,
hymy huulilla, silmät kostuen,
ei hän koskaan nähnyt rauhaa.

Lisätty: 22.05.2009 - 00:21

Minun isä oli myös etulinjassa ollessaan vasta 17 vuotias. On jo mananmajoilla kovat taistelut taisteltuaan. Ehti monet jutut sodasta ennen kuolemaansa minulle kertoa. Selvisi sodasta ja jotkut sanoivat, että "ohi ammuttu" ja siitä isäni ei pitänyt. Sanoi vaan, että olisitte itse olleet eturintamassa kun terästä satoi taivaalta ja ilma oli savusta mustana. Miinakentän poikki ehti myös kävellä savussa ja sumussa.
Päädyssä kyltti: "Varokaa miinakenttä".

Lisätty: 23.05.2009 - 00:12

Munkille:
Vastaustasi korjaten: ei suomen armeijaan ole lapsia otettu,,siis 17v,kyllä minäkin niitä juttuja sen verran olen kuunnellut

Herra itse ei varmaan ole historian tunneilla paljon viihtynyt. Lue vaikka nämä nyt ensi alkuun:

- Kauko Röyhkän Kesä Kannaksella — Uusi SuomiSuomalainen kaukopartio on suorittanut tehtäväänsä rintamalinjan takana jo useita viikkoja. ... Isäni joutui 17-vuotiaana sotaan.
- Suomi oli yhtynyt 1935 pohjoismaiseen puolueettomuuteen ja osti aseensa lähinnä .... Isoisäni lähti valkoisten riveihin vapaaehtoisena, 17-vuotiaana. ...
www.uusisuomi.fi/artikkelit/...ta-lahenee
- Länsi-Suomi on sotilaallisesti hyvinkin vahva ja maan ylpeys on ... 17-vuotiaana on velvollinen osallistumaan sotaan vartiointi ja huollonsuojaukseen.
- Sitäpaitsi kysymys on sodan varalle armeija Suomessakin, eikä vain rauhan ... Siis astuit 17-vuotiaana palvelukseen vuonna 2000 minulla kun oli käsitys ... huolittu palvelukseen,silloinhan Suomi oli jo allekirjoittanut ...
- 3. maaliskuu 2009 ... Äitini vanhin veli joutui 17 vuotiaana sotaan, ja sen jättämiä henkisiä ... Suomi on niin pieni valtio asukasluvultaan ja armeijaltaan
- 29. syyskuu 2008 ... Eerikinpoika eli Matts Ericson pestautui 17-vuotiaana Uudenmaan ... Eversti itse asui Kiialan kartanosssa (Suomen sodassa prikaatin
- 14. lokakuu 2003 ... Lauri Jauhiainen kirjoitti suomalaisen laulutekstin 17-vuotiaana. .... Jauhiainen kirjoitti nuorisoromaanin Kun isä lähti sotaan
- SUOMI JA KYLMÄ SOTA Aappo Kähönen, Juhana Aunesluoma Keskustelun aiheena on 1956 jälkeen ... Kyllikki Villa lähti 17-vuotiaana jatkosotaan viestilotaksi
- 12. maaliskuu 2006 ... Toisessa maailmansodassa Suomi lunasti taisteluillaan olemassaolonsa ja itsenäisyytensä. ... Talvisotaan Törmälehto lähti jo 17-vuotiaana vapaaehtoisena
- 20. maaliskuu 2008 ... Ennen sotaa hän työskenteli kirjansitojana ja oli osoittanut olevansa ... Erkki itse lähti jatkosotaan 17-vuotiaana vapaaehtoisena ja kantaa rintamatunnusta

jatkuu................kertomuksia riittää

Minun isäni oli myös 17 v., kun hänet kutsuttiin Raumalle pikaisiin sotaharjoituksiin ja vajaan kahden viikon päästä rintamalle ja etulinjaan.

Myöhemmin sodan loppuvaihessa sitten rintamalle haettiin hädissään kaikki "piipunlämmittäjätkin", kun venäläinen hyöky oiken kaikin voimin Suomeen. Niin että mene ensin vähän takistelemaan mitä suustasi lauot?

Mutta sinähän et tunnu sodassa olleita arvostavan, niin että joudat hyvin mennä sinne matkoihisi!

Lähteet:
www.rakkausrunot.fi/runoilij...unid=51982

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2009 - 09:29

öö entiiä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2009 - 09:36

minun papani oli myöskin rintamalla ja kakki kunnia hänelle, kuin myöskin kaikkille muillekkin , jotka maatamme puolusti , mutta nyt on papaltani kivut poissa, kun saa olla mummun , äitini ja isäni kanssa taivaan kodissa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2009 - 09:59

Sukulaisia jotka saivat menettää henkensä tämän maan puolesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 22.05.2009 - 10:40

Jokainen sodan aikana teki osansa. Joko sotarintamalla tai sitten kotirintamalla. Yksi eno minultakin sinne kuoli.
Maamme puolustajasta tulee mieleen ne hirveät olot ja nuoret miehet, jotka tekivät kuolemaa uhmatenkin kaikkensa isänmaan puolesta. Kaikki kunnia heille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2009 - 11:09

ei suomen armeijaan ole lapsia otettu,,siis 17v,kyllä minäkin niitä juttuja sen verran olen kuunnellut

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2009 - 11:14

Pitkä on isänkin taistelupaikkojen luetteo passissa,seitsemän vuotta Suomen puolesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 22.05.2009 - 16:06

Tulee mieleen vaan jotain sotilaita. :-O

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2009 - 16:24

Sota on ollut minunkin lapsuuteni "peikko". Isäni oli Helsingin ilmatorjunnassa, äitini asui Helsingissä, ja pakoili pommituksia. Heidän lapsenaan minusta on tullut pasifisti, rauhaa rakastava ihminen. Vältän jopa riitelyä, pelkään karjumista ja taidan olla vähän säikky. Kaiken tämän panen vanhempieni sotakokemuksen ja siitä seuranneen järkytyksen piikkiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.05.2009 - 22:22

Nimiä ei mieleen tuu,mut arvostan sotaveteraaneja....toisin ku nää meijän isot herrat....miun arvostus heitä kohtaan (siis sotaveteraaneja) nousi entisestään,ku mentiin eu:hun,siinä mielestäni meni meidän itsenäisyys.On kaiken maailman direktiivit eikä omaa markkaakaan enää oo vaan monen muun maan kanssa yhteinen valuutta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.05.2009 - 11:44

Suomalainen sotilas on arvostuksen arvoinen.