Miksi linja-automatka maksaa niin paljon enemmän kuin junamatka?

57 km matkalla linja-autokyyti maksoi 9,50 €, vastaava junamatka 3 € (nuortenlipulla körööttelin). Mielestäni turhan suuri hintaero!

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 20.05.2009 - 22:29

Luultavasti linja-autossa on enemmän niitä kustannuksia: vakuutukset, huollot, renkaat ym. mitkä vaikuttavat hinnoitteluun.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.05.2009 - 22:29

oiskos siinä linjurissa pidempi matka,siis kilsoja tulee bussis enenmän ja tuo diisselikin on aikas kallista, jot voiskos syy olla tuollainen, oma mietelmä ja aatos..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 20.05.2009 - 22:35

Ainakin yli 200 km:n matka on junalla 7,50 € kalliimpi kuin linja-autolla,

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 23:18

Olisiko nimellä Valtionrautatiet mitään tekemistä hinnan kanssa ? Valtio omistaa vielä jonkun siivun VR:stä, hinnat ovat ilmeisesti "tuettuja".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 23:33

Voi,kun pääsis vielä junnu- lipulla,olis kaikki halvempaa,mutta minusta junamatkat on sikakalliita niinkus sanotaan,esim.Helsinki-Turku kustantaa yhteen suuntaan 33,60 pendoliinolla,ICLllä ehkä hiukan vähemmän,mutta tolkuttoman paljon,sama tietysti Hki-Tampere junakyyti etc.
Jos on matkalla muutama tyyppi,on oma auto kyyti ehdottomasti edullisin. En tiedä miksi maksaa,mutta tätä menoa VR hinnoittelee asiakkaat muihin kyyteihin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 23:50

Linja-auto kuluttaa enemmän diseliä, kuin sähköjuna : ) Linja-autossa on liikennevakuutukset, verot, siinä voi kuljettaa vähemmän ihmisiä kerralla kuin junassa ja VR-Yhtymä Oy on Suomen valtion omistama rautatieliikenneyhtiö, ja se harjoittaa henkilö- ja tavaraliikennettä Suomessa. Siis nauttii veronmaksajien tukea sitä kautta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.05.2009 - 08:37

itse asiassa ei se kyllä enää niin suuri ero ole mitä oon kattonut.. esim turku-lahti junalla on n.21e opiskelijalta ja sama bussilla on n. 18e, että toihan on halvempikin jopa!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.05.2009 - 10:10

Linja-auto vie perille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.05.2009 - 11:32

Karjaa-Helsinki juna "Ciccioliina" 11,10€ eläkeläishinta
Karjaa-Helsinki bussi 9,50€ eläkeläishinta
Niin että miten se kysymys olikaan?

Lähteet:
VR-henkilöliikenne ja Matkahuolto aikataulut

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.05.2009 - 12:11

Olen sitä itsekin ihmetellyt.Käyttäisin junaa ennemmin,kuin linja-autoa,mutta hinata ratkaisee.