mitä tarkoittaa suojajännitteinen sähkölaite? entä jos laitteen suojausluokka on III?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.05.2009 - 21:26

Suojajännitteisen laitteen jännite on niin pieni, että kosketettaessa jännitteisiä osia ei synny hengenvaaraa. Suojajännite saadaan aikaan erillisellä suojamuuntajalla, joka voidaan liittää sekä tavalliseen että suojamaadoitettuun pistorasiaan. Suojajännitteisiä laitteita ovat esim. sähkölelut (jännite enintään 25 V).

Vaaralliselta sähköiskulta suojaaminen tapahtuu neljää rakennetyyppiä käyttäen :

Suositeltavin luokan III eli suojajännitteinen laite toimii kokonaisuudessaan suojajännitteellä (enintään 42 V kuormitettuna ja korkeintaan 50 V kuormittamatta) erillisellä suojajännitelähteellä, tavallisesti suojajännitemuuntajalla. Suojajännitelähteen on oltava SETIn hyväksymä. Standardirakenteisia hyväksyttyjä suojajännitemuuntajia on kaupallisesti saatavana eri tehoille ja eri toisiojännitteille

Lähteet:
www.tukes.fi/kodinsahkoturva...s/1_3.html ja www.tkk.fi/Yksikot/Elektroni...vaohje.htm

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.05.2009 - 01:01

Suojajännitteinen sähkölaite (suojausluokka III) on aina turvallinen, sillä laitteelle tuleva jännite on muuntajalla alennettu vaarattomaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.05.2009 - 12:20

jonin13 vastasi sun läksyysi.