mitä tarkoittaa hyötysuhde?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.05.2009 - 21:18

Olettaisin, että käytetyn energianlähteen suhde saatuun voimaan.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.05.2009 - 21:19

Googleen kun laitat sanaksi niin löytyy esim. wikipediasta pitkä litania kys. aiheesta :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.05.2009 - 21:19

Tuolta tietoa suhteesta- Mutta jos joku mielestäni on toisen kanssa vain jonkun tietyt asian takia, niin sekin on hyötysuhde.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Hy%C3%B6tysuhde

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 21:48

sanoisin näin et kun joku käyttää toista hyödyksi, niin siitä tulee hyötysuhde, mutta tarkoitat varmaankin muuta , kuin ihmissuhteita....no tulipas tämäkin nyt selväx...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 20.05.2009 - 22:11

Laitteesta saatu energia ja hukkaenergia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.05.2009 - 01:05

Hyötysuhde on aina pienempi kuin yksi ja se tarkoittaa koneesta saatua tehoa verrattuna sihen syötettyyn energiamäärään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.05.2009 - 10:14

Riippuu suhteesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.05.2009 - 10:32

Hyötysuhde on koneesta, laitteesta, moottorista tai prosessista saadun energian tai tehon suhde siihen syötettyyn energiaan tai tehoon verrattuna. Sähkömoottorilla on korkea hyötysuhde, esim. 0,8 (eli 80%), polttomoottorilla taas pienempi, esim 0,3 (eli 30%). Tämä kuvaa, kuinka paljon moottorista saadaan mekaanista energiaa verrattuna koneen ottamaan sähköenergiaan tai polttonesteen sisältämään energiamäärään. Se loppu energia, joka ei muutu hyötykäyttöön, muuttuu lämmöksi (sekään ei mene hukkaan, jos se käytetään lämmitykseen). Sähkömoottori siis tarvitsee esim. vähemmän jäähdytystä kuin vastaavantehoinen polttomoottori.
Hyötysuhteen lisäksi ei saa unohtaa ulostulevan tehon absoluuttista arvoa. Usein tilanne on se, että maksimihyötysuhde saavutetaan pienimmällä ulostulevan tehon määrällä. Insinööreille vaativampi tehtävänä onkin suunnitella asiat niin, että saadaan vähintään tietty teho, mutta kuitenkin riittävän korkealla hyötysuhteella.
Otetaan käytännön esimerkki: kaksi uimaria, joista toinen maksimoi hyötysuhteen, toinen ulostulevan tehon. Mitä lujempaa ui, niin yleensä sitä enemmän menee tehoa ei uimarin eteenpäin viemiseen, vaan suhteessa enemmän aaltojen muodostamiseen eli veden liike-energian lisäämiseen eli siis hukkaan. Toinen saattaa uida 'tehokkaammin', lähes kaikki energia käytetään vain itsensä eteenpäin viemiseen liikoja pärskyttämättä. Tuollainen korkean hyötysuhteen uimari ei kuitenkaan voita, jos ulostuleva teho ei riitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.05.2009 - 11:23

Ihmisen hyötysuhde on huono, sillä ihmisruumis muuttaa ainoastaan neljäsosan ruuan antamasta energiasta lihastyöksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.05.2009 - 12:21

Tässäkin saat hyötysuhdetta,kun ihmiset vastailevat kysymykseesi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.05.2009 - 16:46

jotta kannattaako joku juttu.. onko siitä saatu hyöty tehdyn työn väärti