Onko juolukka tuttu marja?

Meillä kotona oli iso suo jolla sitä kasvoi. Huonoina mustikkavuosina hyödynsimme juolukanmarjaa. Juolukkapöperö on yksi paljon syöty herkku.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.05.2009 - 21:16

Kyllä se on tuttu mutta en ole törmännyt siihen enää vuosiin. Samoilin paljon espoon nuuksiossa vielä pari vuotta sitten mutta en kohdannut sitä, suomaata oli kyllä paljon. Myöskään lahden ja tampereen alueelta ei sitä tullut vastaan, ehkä täällä itä-suomessa sitten löytyy. Mieto, jopa mauton marja.

Kysyjän kommentti

Kiitos, ei varmaankaan täällä itäsuomessakaan paljoa, sillä isäntä ei edes tiennyt koko marjasta ja siitä että se on syötävä marja. Saaressa on pari pensasta jossa sitä kasvaa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.05.2009 - 21:09

meillä on pieni mätäs tuossa lammen rannalla, en kylläkään niitä ole syönyt, joten en mausta osaa sanoa...mutta muistakseni aika mietomakuinen verrattuna mustikkaan..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 21:11

Juolukka on varpukasvi, joka kasvaa suon reunoilla. Poimimme niitä lapsena, vaikka äiti oli kait kieltänyt. Maku miedompi kuin mustikassa. En ole poiminut sitä minkäänlaisia määriä, hyvä marjahan se kuitenkin olisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 21:15

Mustikan kaltainen marja. Joskus lapsena olen maistanut, kerää en niitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 21:20

tuttuhan se on - ei herkku, eikä tiettävästi myrkyllinenkään ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 20.05.2009 - 21:56

Ennen juolukkaa kerättiin huonoina mustikkavuosina mustikan jatkoksi. Ihan hyvä marja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 21:59

Tuttuhan se juolukka on. Lapsena olin äidin kanssa mutikassa,näytin äidille miten isoja mutikoita oli löytänyt. Nehän olikin juolukoita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 20.05.2009 - 22:11

on se. :) en kyllä mausta tykkää

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.05.2009 - 01:35

Juolukka on ihan tuttu marja ja syötävä sellainen. Törmäsin kerran loppu syksyllä siihen, kun olin etsimmässä mustiatorvisieniä ja suppilovahveroita suotyyppisestä maastosta. Niitä olikin sitten sangollinen pomittavaksi ja sienet saivat jäädä. Yöllä oli ollut nollan seutuvilla lämpötila ja marjat vähän kohmeessa mikä on niiden paras poiminta aika. Pakkasesta otetut juolukat, sokeria hieman joukkoon ja liharuuan kanssa ok. Juolukan marja sisältää runsaasti C-vitamiinia, jopa moninkertaisesti mustikkaan verrattuna. Nyt en ole enää siihen missään törmännyt. Onkohan vähenemässä ja elinolot muuttuneet?
Kuva:
www.talaakso.fi/suomi/harras...1200-1.JPG
muistuttaa mustikkaa, mutta hieman isompi ja maku on hieman karvas, mieto ( kuiva )

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.05.2009 - 12:24

kyllä on.Pikkuisena niitä keräilin Kustavin saaristossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.05.2009 - 16:45

tottahan nyt juolukka tunnetaan:) hyvä marja ja kuulemma vitamiinipitoinen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.05.2009 - 19:12

Vitamiinipommi juolukka on tuttu.
En ole vuosiin sitä nähnyt.
Edellisenkerran vuosia sitten lapin reissussa ja muistaakseni pidin sen mausta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.05.2009 - 22:27

Kyllä näitä olen joskus maistanutkin mustikka metsässä mutta en itse kyllä tykkää sen marjan mausta. mustikka on parempi marja.