Miksi alumiinia käytetään johtimissa?

Lisätty: 20.05.2009 - 22:20

Miksi kuparia käytetään sit johtimissa? Jos alumiinia vain siitä syystä että on halvempaa kuin kupari. MIkä on siis kuparin tehtävä siinä?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.05.2009 - 22:04

Alumiini on kevyempää ja halvempaa kuin kupari.

Lisätty: 21.05.2009 - 01:27

Kupari johtaa sähköä paremmin ja sillä voidaan tehdä ohuempia johtoja.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.05.2009 - 23:32

Alumiini kestää melko hyvin ilman ja veden vaikutusta eikä siis ole altis korroosiolle, ja siksi sitä käytetään usein teräksen sijasta. Alumiinin korroosiokestävyys perustuu pintaan muodostuvaan suojaavaan oksidikerrokseen. Alumiinin pinta siis hapettuu, mutta pintaan muodostuva tiivis oksidikerros suojaa alempia kerroksia korroosiolta. Usein alumiinia seostetaan muilla metalleilla, esimerkiksi magnesiumilla. Alumiinin hyvää lämmönjohtavuutta hyödynnetään etenkin elektroniikkateollisuudessa. Myös alumiinin sähkönjohtokyky on erittäin hyvä.

Lähteet:
Wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.05.2009 - 01:59

Alumiini ei ole altis ruostumiselle, kevyempi ja halvempi kuin kupari. Kupari taas johtaa sähköä paremmin. Alumiinin ja kuparin kosketuksessa alumiini syöpyy voimakkaasti.

Kuparia käytetään sovellutuksissa, joissa tarvitaan hyvää sähkönjohtokykyä. Sen vuoksi lähes kaikki rakennusten sähkö- ja puhelinasennukset sisältävät kuparia, samoin kuin sähkömootoreiden ja koneidenosat. Kupari on ihanteellinen materiaali sähkötekniikassa. Kupari kestää suuria tehoja ja korkeita lämpötiloja. Rakennusten ukkosenjohdattimissa kuparia on käytetty juuri näiden hyvien ominaisuuksien ansiosta. Materiaalina kuparia on helppo työstää, taivuttaa,kiinnittää ja liittää. Hapettuminen ei myöskään ole haitta, sillä kuparioksidi johtaa sähköä yhtä hyvin kuin paljas kupari metalli.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.05.2009 - 12:26

Hinnastahan se on kiiinni.Alumiini on paljon halvempaa kuin kupari.