Miten saan kaivetun metsänpohjan entiselleen?

En halua nurmikkoa, vaan jotain luonnontilaista, jota ei tarvitse leikata tai hoitaa.

Lisätty: 20.05.2009 - 15:10

Jotain peittävää siihen täytyy saada, sillä muuten siihen tulle villiheinääja muuta roskaa.

Lisätty: 20.05.2009 - 19:54

Kiitoksia vastauksista. Selitin asian huonosti, kiire kun oli. Kyse on turhan leveäksi kaivettu rakennuksen perustus. Alaa on viitisentoista neliötä.
Puoli metriä seinistä on sepelillä ja siitä vajaa metri pitäisi saada kasvamaan puolukkaa, sammalta ja mitä kaikkea siinä nyt onkaan. Puita ja pensaita ei seinän voi laittaa.
Nyt olen rakentamisesta niin poikki, että nappasin Lidlistä kymmenkuntaa sorttia yksivuotisia kukansiemeniä.
Täytyy katsoa tämä kesä, miltä se näyttää.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.05.2009 - 14:07

ei se kai ihan entiselleen tuu mitenkään

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 20.05.2009 - 14:45

Anna luonnon tehdä tehtävänsä. Tosin se kestää kauan, ennen kuin tuloksia alkaa näkyä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 15:40

Istuta esim. nopeasti kasvavia puita ja pensaita tai maanpeittokasveja.
Laita isoja luonnonkiviä muutama.
Luonnonkukkia siemenestä tai siirrä niitä muualta.
Kuinka isosta alasta on kysymys.
Tee siitä ns. perinnemaisema.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 15:48

Aika parantaa jäljet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.05.2009 - 15:51

Tee siitä luonnonkukkaketo.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 16:13

Katsele ympärillesi ja tee kasvupaikkaluokitus: onko kangasta vai harjua, sekametsää vai jotain muuta. Hae sitten sille alueelle tyypillisiä kasveja metsästä, istuta ne valo-varjo-olosuhteet huomioiden ja muista kitkeä pois kaikki metsätyypille kuulumattomat kasvit. Esimerkiksi pajut ja koivut valtaavat helposti aukeita paikkoja, raivaa ne aluksi pois, jotta oikea aluskasvillisuus pääsee kasvamaan. Meidän tontilla ei ole juuri lainkaan luonnontilaisia alueita, sääli, sillä tässä kasvaisi luonnostaan mustikkaa ja kieloja, kantarelleja ja muita sieniä. Nyt onkin sitten kalliota ja nurmikkoa ihan riesaksi asti. Ja niitä isoja koivuja. Ja perennapenkkejä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 16:51

laita pieniä havupuita, tai tuijia ja jotain maanpeitekasveja tai onko kaukana katselu alueelta, eli siitä missä itse mieluiten istuskelet niin voisitko ajatella siihen suihkulähdettä, se tarvii kyllä aina vällillä siivouksen, mutta on ihanaa kuunnella lähteen solinaa..ainakin itse tykkään..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 17:15

Puunkuorike on hyvä peite ja ajan mittaan sen päälle lentää kuitenkin jotain siemmeniä jotka itävät kuitenkin aika hitaasti. Mutta kuorike estää alta tulevan kasvuston muodostumisen, joka on se pahin uhka. Sitten tietysti kiviä, lohkareita ja se cibyn ehdottama suihkulähde siihen kiveys tai vaikka kestopuuritilät, kun laitat sen alle huovan.
vaikka näin:
puutarha.net/scripts/image.a...p;id=39011

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 22:30

Lunnon kukkaketo on todella ihana. Veljeni mökillä on tälläinen tosi kaunis ja huoleton.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.05.2009 - 12:41

Anna luonnon tehdä tehtävänsä,mutta avusta hieman.Istuta niittykukan siemeniä,saat kauniin niityn ensi kesänä.