Nokkonen on mainio villivihannes. Nyt kannattaisi poimia, vai kuinka ?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.05.2009 - 15:40

Olen tehnyt jo pari kertaa maukasta nokkoskeittoa;pienistä nokkosista tuleekin parasta,.Kumihanskat kourassa olen nyhtänyt niitä,huljuttanut kuumassa vedessä puhtaaksi mullasta,ryöpännyt muutaman minuutin,valuttanut hiukan ja terävällä vetsellä leikkuulaudalla pilpustellut koko satsin pieniksi.Siitä on helppo ottaa lusikalla keittoon tai lättyihin ja tulos taatusti hyvää ja terveellistä.Itse on kiva sen puoleen kerätä niitä,kun tietää etteivät ole puuseen takaa eikä navetan lantakasan vierestä ;-D

Kysyjän kommentti

Nokkosessa on kaikki muu hyvää, paitsi se pisteleminen...

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.05.2009 - 13:34

Synnyin kunnassani on Yliopiston koetila Partalan kartanossa jonka Kustaa lll perustutti mallitilaksi. Käydessäni joku vuosi sitten kunnassa ihmettelin kun iso pelto oli nokkosten vallassa, että huonolla hoidolla on pellot.
Selvisi että yliopistoihmiset kokeilevat nokkosen viljelyä on terveellinen ruokakasvi.
Poiminta-aika paras selvittää korkeakoulusivistyksen saaneilta, ei onnistu näin kiertokoulu pohjalta.
PS Isoisäni käytti nokosvastaa saunassa ja kehui miten hyvä se on.

Lähteet:
www.rajupusu.fi/partala/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 13:46

kyllä.. itse en vaan "usklla syödä" kun tahtoo hb ola muutenkin niin korkea:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 13:47

joo kyllä siitä saa hyvää kastiketta ja voi lisätä keitoon. en kyllä ole kokeillut mutta kuullut olen ja myös lukenut nokkosesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 14:07

en aio poimia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 20.05.2009 - 14:44

En aio syödä nokkosia missään muodossa. Enkä myöskään aio poimia niitä. Jätän nokkosperhosen toukille ne syötäväksi. Ja käyttää niitä muidenkin perhosten toukat ravinnokseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 14:58

Kevään ensimmäisistä nokkosista tulee hyvää keittoa. Valmistus samoin kuin pinaattikeiton.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 15:27

Nokkoskeitto, nokkoslättyjä, tosi hyvää ja terveellistä.
Mutta täytyy löytää paikka missä ei autot pörise lähettyvillä tai muita saasteita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 15:31

Nokkosen lehdet ovat parhaimmillaan alkukesästä. Myöhemmin kannattaa kerätä syötäväksi vain ylimpiä lehtiä. Kun nokkospuska on leikattu, sen latvat tuottavat taas uusia pieniä lehtiä, joten säännöllinen sadonkorjuu pitää nokkosviljelmän hyvälaatuisena.

Nokkosta voi säilöä kuivaamalla tai pakastamalla nopeasti ryöpätyt lehdet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 15:49

Mikä ettei,jos kiinnosta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 16:57

täällä ois puhtaassa ilmassa kasvaneita nokkosia, vielä vähän aikaa , enenkuin minä ne peitän tai tuhoon, en tykkää yhtään nokkosista , joten itselleni en niitä kasvata, ihme rikkaruoho se on ja aut armias jos osut siihen niin kyllä kontit syhyy verilihalle...tai käsivarret riippuen tietty mihin kohtaa ne osuu..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 17:39

Kuivattuja nokkosenlehtiä voi sekoittaa sämpyläjauhojen joukkoon, saa hyviä sämpylöitä. :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 17:42

Nokkonen on ollut lääke lähes joka vaivaan. Kuivattuja lehtiä ja juuria on käytetty nuuskana astmaan. Se auttaa koiranpuremiin, paiseisiin, rupiin, nenän verenvuotoon, sisäisiin verenvuotoihin, munuais-, keuhko ja vatsavaivoihin, peräpukamiin, hammassärkyyn ja eläinten sairauksiin. Nokkosella on hoidettu myös mielisairauksia. Nokkonen parantaa verenkiertoa ja lisää vastustuskykyä., sillä se lisää hemoglobiinin ja punasolujen määrää. Lisäksi sillä on keskushermostoa rauhoittava vaikutus. Nokkosessa on runsaasti C-vitamiinia ja muitakin vitamiineja, erityisesti karoteeneja on kohtalaisen paljon. Muita kuten rauta, magnesium, kalium ja kalsium. Nokkosessa on suuri nitraattipitoisuus. Älä kerää esim. navettojen lähettyviltä. Nuoret versot ja lehdet ennen kukintaa ovat parhaat. Ruoaksi valmistettaessa nokkonen ensin kiehautetaan ja lisätään hienonnettuna esim. keittoihin, munakkaisiin, ohukaisiin ja leipään. Nokkosta voi säilöä kuivattuna ja pakastettuna.
Nykyään en enää kerää, kun en tiedä tarpeeksi puhdasta paikkaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 19:12

Soppaa on tullut tehtyä sekä lettuja, varsinkin letut maistuvat aika lailla pinaatilta.
Ei polttele suuta kun on keitetty/paistettu...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 20:43

Nokkos soppaa,lettuja,pannukakkua,sämpylöitä voi nuorista nokkosista tehdä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.05.2009 - 12:44

Kyllä kannattaa.Olen kuivannut nokkoset ja jauhanut ne sitten ja tehnyt nokkos-sämpylöitä.Tosi hyviä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.05.2009 - 10:15

Jos aikoo käyttää nokkosta ravinnoksi, paras aika kerätä niitä on juuri keväällä tähän aikaan eli ennen kukkimista. Itse en kyllä käytä nokkosta. Lisäämällä nokkosta leipätaikinaan tulee kyllä hyvää.