Oletteko tehneet jo saunavihtaa uudesta koivusta. Tuoksu olisi mahtava tähän aikaan vuodesta. Suosittelen !

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.05.2009 - 12:45

Teen aina sellaisen pienen tuoksuvihdan,vaikka koivun lehdet eivät olekaan vielä kokonaan kasvaneet.

Kysyjän kommentti

Nuoret lehdet tuoksuvat saunassa kesälle. Se voittaa kaikki valmiit aromisekoitukset !

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.05.2009 - 13:45

en vielä.. näyttää niin pienoltä vielä lehdet täällä päin:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 13:50

Ei ole tullut tehtyä. mutta arvaan varmaan se on ihana koivun tuoksu. ei ole sähkösaunassa kylvetty vastalla. miten soveltuuko se myös sinne?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 14:01

Täytyypä panna maljakkoon. Vihtomisesta tulee liikaa siivoamista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 14:06

en minä sellasta osaa tehdä.. mökillä sitten joskus pääsee haistelemaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 14:27

Kävin juuri jaloittelemassa ja katsomassa. Ei näyttäneet nokkoset poimittavilta ainakaan saunavastaksi (vihdaksi).
Tosin en käytä vastaa saunassa olen alkukantaanen immeenen, kuin Mietaan Jussi, tykkään hikoolemisesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 20.05.2009 - 14:42

Hyvälle se tuoksuu, mutta ei vielä vastaa kannata tehdä. Ei kestä vihtomista. Lehdetkin vielä niin pienet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 15:00

En vielä ole, lehdet liian pieniä. Mutta ehkäpä jo parin viikon kuluttua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 15:23

Eipä vastaa vielä synny noin pienistä lehdenaluista. Myöhemmin saatan jonkun tehdäkin, mutta emme me kovin innokkaita vihtojia ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 15:33

kyllähän noissa lehdissä jo alkaa kokoa olemaan, ei kuitenkaan ihan vielä vihdantekoon riitä ..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 15:33

En vielä.
Menisi ruoskimiseksi, lehdet vielä niin pienet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 15:49

Ehei

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.05.2009 - 15:59

Juhannuksena saatan saada jos tarpeeksi jaksan ruinata.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 17:06

ei ole vielä tehty , eikä me olla kovia vihtomaankaan, kun se sotkee koko saunan ja tukkii rööritkin, joten säästän itseäni niiden pesulta..mutta koivuntuoksua pidän kipossa, ..tai löylyvedessä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 17:37

En ole vielä omaa vihtaa tehnyt tänä alkavana kesänä. Äitilläni ole perintönä tieto, että kaksi kertaa kesässä (muistaakseni) oli se aika kun kannatti tehdä vihdat, joista ei lehdet heti tipu, kestävät useamman käytön ja voi varastoida talveksi, mutta tätä ohjetta en nyt muista (kuun kanssa sillä oli tekemistä), enkä voi tarkistaa, ennen kuin käyn äitiä seuraavan kerran katsomassa.

Sinnepäin olevan yhden ohjeen löysin: " Vanha kansa tiesi, että vihdat kannattaa sitoa juhannuksen jälkeen nousevan kuun aikana."

Mutta tuoreen vihdan tuoksu on niiiin ihaaanainen:)

Lähteet:
www.taloussanomat.fi/kotimaa...0717558/12

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 17:50

Paras saunavihta tulee vasta viikko pari ennen juhannusta. En tee nykyisin enää vihtaa, kun siitä tulee niin paljon roskia saunaan. Sisälle maljakkoon tuoksumaan kylläkin niitä keräilen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 19:01

En tee koskaan ensimmäisistä koivunoksista kuin nipun jonka tuon saunaan, niin tuoksu on todella hyvä. Ruoskiminen ei oikein kiinnosta.

Lähteet:
Oma perinne

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 23:09

meillä päin vielä lehdet kasvaa. ei mitään järkeä vielä tehdä vastaa, mutta jussina tulee AINA käytyä hakee vasta tarpeet tuoreeltaan ja todellakin, mikä onkaan parempi tuoksu saunassa kuin tuore koivun tuoksu :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 21.05.2009 - 13:14

En ole, en varmaan tule tekemäänkään