näin sanotaan jo isossa kirjassa: Pystytkö rakastamaan lähimmäistäsi kuin itseäsi ? voi olla että,tähän ei moni pysty.mutta tähän

pitäs ihmisen pyrkiä.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.05.2009 - 13:05

Kyllä lähimmäisenrakkautta on. Se näkyy monessa tilanteessa ihan arjessa. Kaikki eivät vain puhu siitä julkisesti, esimerkiksi omaishoitajat ja muut vapaaehtoistyöntekijät.
Rakasta lähimmäistä, mutta rakasta myös itseäsi, sitä tuo käsky tarkoittaa. Itsensä rakastaminen tarkoittaa itsensä hyväksymistä, anteeksiantamista myös itselle. Hildegard Bingeniläisen kuuluisassa rukouksessa sanotaan: Muista , että olet luojasi luoma, sinulla on oikeus olla täällä maan päällä, niinkuin puilla ja kasveilla... tai jotain sinne päin. Meidän kuuluu kelvata toisillemme sellaisina kuin olemme, ja lähimmäisemme voivat auttaa meitä vaikeuksissamme, niinkuin mekin heitä heidän hädän hetkillään. Yksinkertaista, eikö totta !

Kysyjän kommentti

Kiitos tästä parhaasta vastauksesta. Totta kyllä puhut. eli olen samaa mieltä kanssasi.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 20.05.2009 - 11:49

Minusta kun taas tuntuu, että moni rakastaa lähimmäistään enemmän kuin itseään ja unohtaa siinä sivussa itsensä rakastamisen ja omat tarpeensa kokonaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 11:58

samaa mieltä kissanaisen kanssa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 11:58

Ei ainakaan yhteiskunnan silmäätekevät ole itseään unohtanut.
Etsikää YouTubesta mallikuva, kun ensiapumies saa turpiisa ja paikalle pysähtynyt kanssa kilpailija pelastaa Niki Laudan palavasta ferrarista. Ilman reippaita otteita Lauda olis vainaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 12:19

Olen samaa mieltä kissanaisen kanssa. Mutta tiedän myös ihmisiä, joilla on se kanssaihmisen rakastaminen paljon pienempää kuin itsensä. Jotkut eivät edes elämänkoulussa opi tätä kykyä. Valitettavasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 12:56

Ainakin jos omista lapsista puhutaan, niin enemmän sitä heitä rakastaa kuin itseään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 13:01

vaikeaa.. kun lähimmäinen on KAIKKI ihmiset. jopa se sairaanhoitaj.. hmm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 15:54

Tavoite on kohdallaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 17:48

kyllä minä rakastan lähimmäisiäni ja ystäviänikin enenmän kuin itseäni...mutta en silti itseäni unohda...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 20.05.2009 - 22:15

Onhan se joidenkin läheisten kohdalla aika vaikiaa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.05.2009 - 12:54

Rakastan sekä lähimmäisiäni,että itseäni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 21.05.2009 - 13:15

Riippuu täysin läheisimmäisestäni.Joskus pystyn joskus en