Pystytekö auttamaan hädässä olevia, onnettomuuden ureja? minä itse luulen että, en ainakaan pajoa itse pystys auttamaan menisin lukk

oon eli panikkiin järkytyksestä. vaikka auttaa pitäs kyllä sen minkä voi. mieheni sanoo et on paljon sellaisia ihmisiä, että eivät pysty tekemään mitään.

Avainsanat: hädän hetkellä auttaminen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.05.2009 - 11:13

Tulimme 70-luvulla autosuunnistus kilpailulusta aamuyöstä Tuusulantietä kotia kohti. Oli bluupää datsun osunut valaisinmastoon ja hajonnut siihen. Sanoin kartturille että huonosti on raadot korjattu kun jalka on jäänyt oven rakoon. Mitä, ja nyt takaisin, tuli peruutettua moottoritiellä mutta olihan meillä "pesuvadin" kokoinen peruutusvalo. Pylväs oli uponnut apumiehen paikalle saakka. Kuljettajalta oli otsanahka pudonnut silmille ja oli hirttäymässä kravattiinsa. Pulssia ei tuntunut mutta kämmenselkäni ihokarvat hän sai heilumaan hengitystä tutkiessani. Hengissä on ainakin vielä, mutta milläs soitamme ambulanssin? Ei siihen aikaan saivarreltu handsfeistä. Jonkun matkan päähän tuli taksi talon pihaan ja kaveri pinkaisi 100m sinne. Tuli kissankuvaregisterissä oleva musta auto jota ajoi koppalakkipäinen mies. Takapenkin "ministerit" oli juovuksissa ja aloittivat "taas on rallia ajettu". Sanoin että jos teistä ei kunpikaan ole lääkäri niin tuohon suuntaan ja sassiin. Alottivat isotella tuli heidän kuskinsa ja komensi "ministerit" autoon ja sanoi niille että kaverilla on homma hallinnassa mennään. Kun ei oikein sellaisia moni vammaisia uskalla liikutella ettei aiheuta lisävammoja. Hengitys tuli varnistettua ja revittyä kravatti ja paidan napit. Poliisit tuli ensin ja kysyivat oletteko katsoneet onko muita no jos oli ei ne kaus juokse oli toteamus.
Viikon kuluttua tapauksesta soitin ko poliisilaitokselle ja kysyin selviskö hengissä. Vahvan humalatilan ansiosta oli lakooninen vastaus. Ei ole toista yhtä kongreettista kohdalle sattunut. Ei yksi pääsky kesää tee vaikka olenkin ensiapukurssin käynyt myöhemmin.

Kysyjän kommentti

Kiitos parhaasta ja pitkästä vastauksesta. hyvä kun olet pystynyt auttamaan hädän hetkellä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.05.2009 - 10:35

Luulen kuuluvani niihin, jotka hallitsevat hermonsa ja osaavat auttaa. Olen huomannut sen monissa eri tilanteissa. Mitään järkyttävää ei onneksi ole kohdalleni sattunut. Yhden ystäväni pelastin hukkumasta, muille olen osannut antaa ensiapua ja toimittaa sairaalaan. Olen muutenkin rauhallinen luonne ja hallitsen käyttäytymistäni eri tilanteissa melko hyvin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 10:49

Ensiapukursseja on käyty ja toimittu hoitoalalla sekä selvitetty kiperiä tilanteita ihan työssäkin. Riippuu tietysti tilanteesta ja saatavilla olevista apuvälineistä, mutta kyllä jotain pystyy lähes aina tekemään. Tiedän kyllä että usealle veren tai katkenneen raajan näkeminen on liikaa ja ei se herkullinen näky tietysti olekaan, mutta silloin ei kannata hakeutua ainakaan hoitopuolelle. Eikä myöskään onnettomuustilanteessa olla tiellä päivittelemässä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 20.05.2009 - 10:54

En pysty auttamaan, vaikka haluaisinkin. En ole käynyt ensiapukurssia, enkä tiedä miten menetellä onnettomuustilanteessa. Teoriassa tiedän, mutta käytännössä en.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 10:57

Osaan auttaa. Kuuluu jo ammattiini.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 20.05.2009 - 11:24

Minä uskon että pystyisin auttamaan, tietty hädästä riippuen.
En varmasti esm uskaltaisi kunnolla roihuvaan taloon juosta auttamaan..
Vähän vaikea sanoa mitä sitä sitten tilanteessa oikeasti tekisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 11:26

Minkä tahansa onnettomuuden hetkellä onhan se kansalaisvelvollisuus ja rangaistuksen uhalla autettava,minkä pystyy,muuten tulee syyte heittellejätöstä ym.
Olen käynyt EA-kursseja ja täydentänyt niitä,työssä turvakoulutuksia tasasin välein,et teoriassa pitäis pystyä toimimaan,mutta tilanne jos edessä,sitä ei kukaan tiedä miten itsekukin reagoi.
Rukoilen vain joltakin,ettei koskaan mitään tapahtuis.Mun mielestä pitäis olla EA-kurssit pakollisia kansalaisille,antaahan se/ne valmiudet toimia jotenkin sekä täydennykset rutiinia mahdollisiin hätätilanteisiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 12:00

ei oo ollut sellasta tilannetta niin en osaa sanoa.. ensiapukurssin oon käynyt.. kyllä mä jotain yrittäisin tehdä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 12:57

Kyllä pystyin, kun sellainen tilanne eteen tuli. Aiemmin kuvittelin, etten osaisi tehdä mitään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 15:57

Jos shokki ei iske päälle, niin uskon ,että suoriudun.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.05.2009 - 16:14

Entisen ammattini puolesta ja käydyn ensiapukurssin vuoksi ainakin minun pitäisi pystyä auttamaan. Mutta ei onneksi ole tarvinnut koskaan joutua onnettonuustilanteeseen. Ja saattaahan käydä niiinkin, että menee aivan lukkoon eikä pysty auttamaan. Mutta aina ei tarvitse osata ja kyetä, kunhan on edes kunnolliset ensiapuvälineet autossa joita voi tarjota onnettomuustilanteessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 18:49

kyllä kursilla on oltu ja uskon että kun se hätä on suuri, niin kyllä ainakin yritän parhaani tehdä auttaakseni muita hädässä olioita..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 20:52

Ensiapu kurssi on tullu käytyä ja tietää mitä pitää tehdä,mut en sit tiiä pystysinkö tosipaikan tullen.Eikä oo tarvinnu onneks viel kokeilla.Riippuu siitäki onko kui hurjan näköne,yltäpäältä veressä,ainaki vois se kuva kummitella kauan mieles.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 21:22

Kyllä olen monenlaisia hätätilanteita kokenut ja ollut auttamassa. Koen velvollisuudekseni auttaa hädässäolevia, jos tilanne niin vaatii. Ohi en varmasti missään nimessä pysähtymättä aja vaikka mitä olisi tapahtunut. Olen saanut koulutuksen sellaisiin tilanteisiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 20.05.2009 - 22:18

ambulanssin varmaan voisin soittaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.05.2009 - 13:00

Pysytyn.Olen perus-ja ensihoitaja.