Tänään on helatorstain aatto.Muistatko miksi vietämme helatorstaita?

Avainsanat: juhla helatorstai

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.05.2009 - 09:08

Enpäs muistanu enää, miksi, mutta Wiki tiesi:Helatorstai on kristillinen juhla, jota vietetään neljäntenäkymmenentenä päivänä pääsiäisestä Jeesuksen taivaaseenastumisen muistoksi. Taivaaseenastumisesta kerrotaan Apostolien tekojen ensimmäisen luvun jakeissa 6–11, sekä lyhyesti myös Markuksen ja Luukkaan evankeliumien lopussa. Useimmissa Euroopan maissa päivä on virallinen pyhäpäivä.

Koska pääsiäinen liikkuu muinaisen kuukalenterin mukaisesti, myös helatorstain ajankohta vaihtelee. Se on useimmiten toukokuussa, harvoin kesäkuun alussa. Koska pääsiäinen on aina sunnuntaina, neljäskymmenes päivä siitä on aina torstai.

Useimmissa kielissä päivän nimi viittaa suoraan juhlan aiheeseen, Kristuksen taivaaseenastumiseen. Suomen kielessä sillä on kuitenkin perinteinen, alkujaan ruotsista lainattu nimi, jonka alkuosa hela viittaa ruotsin kielen pyhää tarkoittavaan sanaan helg. Suomessa helatorstai oli vielä 1800-luvulla yksi tärkeimmistä juhlapäivistä. Vanhassa maatalouskulttuurissa edeltävän sunnuntain, rukoussunnuntain, ja helatorstain välisinä päivinä kuljettiin kulkueina pelloilla rukoilemassa hyvää satoa. Vanhan kansansanonnan mukaan päivä oli niin pyhä, ettei silloin ruohokaan kasva.

Suomessa helatorstai oli vuosina 1973–1991 siirrettynä edellisen viikon lauantaihin. Silloin sen nimenä oli suomeksikin Kristuksen taivaaseenastumisen päivä. Vuonna 2009 helatorstai on 21. toukokuuta.

Lähteet:
Wikipedia

Kysyjän kommentti

Paras vastaus,terveisin kissaäiti.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.05.2009 - 08:59

kiitos , kun muistutit, pitääkin kait lähteä kauppaan , eikös ne olekkin kiinni huomenna..

Lisätty: 20.05.2009 - 09:09

anteeksi jäi vastaus , en nyt muista mutta joku raamattu juttu kait..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 09:02

Kiinni ovat ,en kyllä tiedä joku pyhä.liityisikö johonkin aavikkokansojen ,höpinöihin.Täällä pohjolassa uskotaan itseemme.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 10:18

en tiedä mut tärkeintä on että on vapaapäivä koulusta :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 20.05.2009 - 10:38

Muistan kyllä, mutta ei se tällaiselle tapakristitylle merkitse mitään. Onpahan yksi pyhä toisten joukossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 20.05.2009 - 11:26

Kaippa se joku jumalallinen/jeesuksellinen päivä onpi, enempää en ossaa sanoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 15:59

Kyllä muistamme.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 20.05.2009 - 22:21

Jeesuksen taivaaseenlähdöstä jokin aika

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.05.2009 - 13:05

Jeesuksen taivaaseen astumisen vuoksi.