Miten aloittaa juoksun?

En ole ikinä harrastanu juoksua,mutta nyt ollu upeet ilmat,ni tekis mieli aloittaa se.

Lisätty: 21.05.2009 - 18:32

Kävelyä harrastanu jo piiitkään ja venytellyt.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.05.2009 - 23:30

Hei itse olen miettinyt samaa, netistä kuulemma löytää vaikka googlettamalla harjoitusohjelmia, esim 3xvk ensin juostaan 5min yht.jaksoisesti, sitten lisätään parikolme min lisää aina enemmän jne. Tolkku mukana, muuten menee maku heti alkuunsa.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.05.2009 - 00:10

Aloita kävellen, saattaa alkaa juoksuttamaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 00:21

Kyllä se juoksuaika tulee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 00:37

Juokse aluksi ennemmin liian vähän kuin likaa. Lenkillä ei koskaan pidä kuluttaa itseään loppuun. Muista venyttely lenkin jälkeen ja paljon kävelyä palautumisjaksoiksi. Lämmittele lihakset hyvin ennen juoksua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 20.05.2009 - 01:07

Hmm, juoksu on vaikea aloittaa pakosta, kyllä siihen pitää fiilistä olla. Eli jos fiilis löytyypi niin käy vaikka kaupasta ostamassa hyvät juoksukengät ja hintavammatkin niin tulee vielä helpommin juostua kun on maksettu kengistäkin jo kiva summa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 01:16

heti ensimmäiseksi laitetaan toinen jalka eteen.......ja sitten odotetaan start komentoa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 06:28

Kannattaa lähteä liikkeelle. Hyvänä mittarina juoksupätkien pituudelle voisi toimia hengitys, eli kun alkaa pahasti hengästyttämään, niin kävelet taas. Pikku hiljaa lisäät juoksun osuutta, kun kunto kasvaa. Hyvät juoksukengät.
Muutama linkki ohjeita:
urheilusivut.com/juoksu-lenkkeily.php
www.elixir.fi/viewTopic.acti...nId=776214
ohjehaku.fi/kuntoilu-ja-terv...en-juoksua
www.runnersworld.com/article...-0,00.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.05.2009 - 07:17

Ensimmäisestä askeleesta. Ihan sama kummalla jalalla aloittaa kunhan muistat aloittaa hiljakseen ja lyhyin askelin. Siitä se askel nopeutuu ja pidentyy pikkuhilljaa, ja sitten jo voitkin kirmata juoksuun. Hommaat sitten vielä oikeat juoksukengät, niin johan on nautinnon riemua kun maisemat vain verkkaisesti vaihtuvat eteenpäin tuulessa pyrkiessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 08:16

Jos alat ulkoilla,aloita se kävelyllä.nykyisin jo lääkärit sanoo on teveellisempää kävellä ,kuin juosta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 08:24

liikelle vain ja juoksuun, mutta tosiaan ensin veryttele kunnolla, ennen ja jälkeen...muuten saat konttis kipeeksi...keveitä juoksu kelejä sinulle...ja vaihtelua saat, kun juokset maastossa ja teillä...että näin ikkäästi..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 10:21

Minä olen käynyt Lapissa kyselemässä "rykimäaikaa" ja aina olen ollut myöhässä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 10:51

iisisti.. välillä kävellen ja pieni juoksupyrähdys sekaan. Juoksu pyrähdyksen pituus lisääntyy automaattisesti kun kunto nousee. Ja hyvät kengat jalkaan!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 11:05

Aloita kunnon kohotuksella. Mittaa kävelylenkin aikana sydämen sykkeesi, ja sitä kautta nostat kestävyyttäsi. Siihen on olemassa kaavioita, mutta ihan kokeilemallakin selviää, mitä kestää. Liian korkealle ei saa sydämen syke nousta pitkäksi aikaa. Kävely on hyvää harjoitusta kunnon kohentamiseksi. Joka päivä hyvällä vauhdilla n. puoli tuntia, tai sitten harvemmin, mutta enemmän. Huomaat sitten kuntosi kohenevan, juokset välillä ja kävelet välillä. Muista palautuminen. Syö hiilihydraatteja, että jaksat. Juo riittävästi. Venyttele ennen ja jälkeen juoksun. Keskeytä, jos tulee kipuja. Nauti liikunnasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 20.05.2009 - 22:23

Kannattaa muistaa mieluisan reitin valinta. Itse tykkään hölkötellä mettätiellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.05.2009 - 13:57

Venyttele ja aloita ensin reippaalla kävelyllä.