Kuinka "kutsumusammatissa" olevat naiset voivat toimia näin?

Perushoitajaa epäillään 4 murhasta 7 murhan yrityksestä

www.iltasanomat.fi/uutiset/k...id=1687712

Vai onko savua ilman tulta?

Avainsanat: sisarhento valkoinen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.05.2009 - 15:22

Minä luulen, että tässäkin on taustalla ihmisten oma, todella vahva henkinen pahoinvointi, joka sitten kohdistuu avuttomassa tilassa oleviin henkilöihin. Jos pahoinvointi on jatkunut kauan, se saattaa muuttaa muotoaan henkiseksi sairaudeksi, jolloin oikea ja väärä saattavat sekoittua ja siten henkilö ei itse käsitä tekevänsä väärin.

Olen Tuutikin kanssa samaa mieltä, että perushoitajan ammatti, saati yleensäkään hoitoalan ammatti, ei välttämättä enää ole kutsumusammatti. Ja nykyisellä työtilanteella lähes kaikissa ammateissa mennään töihin mihin vain jotta saadaan laskut maksettua.

Nämä ovat todella ikäviä uutisia lukea.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.05.2009 - 15:11

Tokkopa tuo sairaanhoitajan/perushoitajan ammatti enää mikään kutsumusammatti on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 19.05.2009 - 15:28

Missä tahansa ammatissa voi toimia tuollasia ihmisiä. Mielestäni sairaanhoidon ei tarvitse olla kutsumusammatti, pakkohan sitä jostai rahaa on saada

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 19.05.2009 - 15:28

Ehkä on joskus ollutkin kutsumusammatti.
Ihminen ei välttämättä ole sekaisin päästyään syntyessään.
Moni psykiatrisella alalla toimiva ihminen lopettaa työnsä vaihtaen ammattia tai joutuessaan sairaseläkkeelle/lomille koska alkaa itsellä tulemaan kaikenmaailman masennuksia yms

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 19.05.2009 - 15:57

Minäkin kuulun tuohon ns. kutsumusammattisarjaan. En tosin enää tee sitä työtä. Ei tuollainen ole missään nimessä hyväksyttävää. Minä ja muut kanssasisareni olemme valassamme luvanneet auttaa emmekä missään nimessä tappaa. Tuleekin lähinnä mieleen joko henkinen sairaus tällä hoitajalla itsellään tai sitten hän on nähnyt liiaksi kärsimystä asiakkaissaan ja toteuttanut omavaltaisesti eutanasiaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 19.05.2009 - 16:03

Yhteiskunta voi huonosti, yksilöt vielä huonommin. Kukaan ei huomaa mitään, ja jos huomaakin kääntää katseensa sivuun. Olemme paljolti avun saavuttamattomissa, jos kukaan ei auta henkisesti sairaita. Ja tämä kuuluu varmasti siihen.
Jos olisi terve hoituri, ei olisi tehnyt noita tekoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 16:07

tuosta huomaa,miten rankkaa se kutsumus ammatti on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 16:12

Hän on mielisairas.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 16:42

Sanoisin näin ykskantaan, että henkisesti sairaita ihmisiä löytyy varmasti joka ammattikunnasta. Ikävää se, että tästä muut/viattomat/sivulliset joutuvat kärsimään, koska ao. eivät saa/ole saaneet hoitoa/hakeutuneet hoitoon tarpeeksi ajoissa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 16:49

Kaikenlaisia Mengeleitä sitä riittää muissakin ammateissa.

Aikoo vielä valittaa Tamperella tuomion saanut korkeimpaan oikeuteen elinkautisestaan.
Mutta se olikin insuliinisurmista.
Tämä Helsinkiläinen olikin eri juttu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 16:54

Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (Valvira) kiistää tienneensä aiemmin helsinkiläishoitajan tuomioista.
Virastolle kuuluu muun muassa terveydenhoidon ammattilaisten valvonta.

Mutta kuinka hyvin tätä käytännössä valvotaan kentällä? Epäilen, että ei valvota ennenkuin on pakko tai liian myöhäistä, niinkuin nyt on käynyt.
Lisäksi kutsumus ammattissakin rahalla on tärkeä osuus työssä käymisessä ja toimeen tulon hankkimisessa. Ei tiedetä miten tiukalla asiat lopulta kenelläkin ovat? Voihan tietysti mielenterveys hoitajillakin mennä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 17:16

Ihan niin kuin jonin13 sanoo tuossa edellä. Voihan meiltä keltä tahansa vinksahtaa jotakin aivoissa, mutta koetetaan pysyä tolokussa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 18:36

Kun näkee tarpeeksi paljon ja kauan epätoivoa ja kurjuutta töissä niin kaikkien pää ei sitä kestä vuosikymmeniä. Aina ei edes lähin työkaveri sitä huomaan. Ei kaikkien kuitenkaan tarvitse olla näitä nokian mustia enkeleitä tai muita jotka päästävät vanhukset viimeiselle matkalleen hieman etuajassa muka palveluna...

(Itselleni se ei ollut kutsumusammatti vaan tein niitä töitä kutsuttuna kun ketään muuta ei sinne saanut töihin.)

Lisätty: 19.05.2009 - 19:10

Samaa kaliberia on tämä nokian sankari josta sopivasti myös tänään juttua;
www.ess.fi/?article=237148

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 21:16

Tolla ei ole mitään tekemistä kutsumusammatin kanssa, kahju mikä kahju niinkuin kaikki muutkin henkirikoksia huvikseen tekevät, ei voi asettaa ihminen itseään jumalan asemaan ja alkaa päättämään kenenkään elämästä ja kuolemasta selittäen jotain eutanasia-juttuja.
Ja työ kuin työ, jotakin pakko tehdä työkseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 21:22

Jos henkilöllä on persoonallisuushäiriö, niin hänen kutsumuksensakin muuttuu häiriökäyttäytymiseksi muiden kannalta katsottuna. Tällaisia häiriintyneitä persoonia on yhä enemmän ja enemmän keskuudessamme. Syynä on avohoidon tukipalveluiden riittämättömyys, psykiatrien puuttuminen terveyskeskuksista, lääkäreiden ja hoitohenkilökunnan jatkuva kiire ja kyvyttömyys tunnistaa mielen eri sairauksien laatua jne. Ei mitään uutta terveydenhoitorintamalla. Ja ihan tuttua monissa muissa ammateissa. Miten vain hoidat tai puutut työtoverin omituiseen käytökseen ? Esimiehille riittäisi töitä huomatusten ja varoitusten antamisessa, mutta auttaako aina sekään ? Persoonallisuushäiriö voi olla myös erittäin lahjakkaan henkilön sairaus, joten heillä on aina valmiina selitys käyttäytymiselleen. Usein syy löytyy muista ihmisistä kuin häiriöisestä itsestään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 22:40

Joskus pettää valvova huolto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 08:09

Kutsumusammatti lienee toiveammattina joillakin henkilöillä.
Toisaalta, onhan myös ammatteja joiden harjoittajista syntyy määrättyjä mielikuvia:
- poliisi on rehellinen
- pappi on uskovainen

Eiväthän nekään pidä paikkaansa, miksi siis sairaanhoitajan kutsumus olisi poikkeus?

Persoonallisuushäiriöt taas saattavat kuulua mihin ammattiryhmään tahansa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 09:07

tänään kuuntelin , kun mehiläisen johtajaa haastateltiin ja kysyttiin myöskin että mitä mieltä oli tästä henkilöstä, niin kehui häntä hyväksi ja ahkeraksi naiseksi, joten ei sitä ikinä tiedä milloin noin pahasti viira, kuin nyt on käynyt tälle hoitajalle ja paljon nykyisin käy , kun ei ole hoitopaikkoja mielenterveyspotilaille, niin ne ovat avohoidossa ja jos äänikäskee tapa, niin se on tehtävä..joten ei oikeesti tiedä ulkomuodostta että onko tuolla tai tuolla henkilöllä kaikki muumit koton..(näin lainatakseni sanontaa..)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.05.2009 - 10:35

Ei ole kyse mistään kutsumusammatista. Moni menee siihen koulutuksen mihin sattuu pääsemään. Keväällä kuulin tutkuksesta jossa kerrotiin että hoitoaloille hakeutuu ongelmaisia ihmsiiä eli juuri mileenterveysongelmista kärsiviä. Olettavat voivansa sitä kautta terapoida omia kipupisteitään. Nykyään eivät soveltuvuustestit ole pakollisia ja se on huono asia.
Ko. henkilö oli lääkkeiden väärinkäyttäjä ja toimistaan ei ole mennyt raportteja jostain erehdyksestä johtuen eteenpäin, siksi sai jatkaa työssään.
Esimiehet taas pelastavat oman nahkansa kun heiltä kysytään.

Lisätty: 26.05.2009 - 10:36

Tuollainen henkilö on yksinkertaisesti sairas, pahoinvoiva on liian lievä sana ja pelkkä fraasi selityksenä lähes mihin tahansa poikkeavaan käytökseen.