saako armeijja harjoitella ja kaivaa poteroja yksityismailla mitään ilmoittamatta.

myös roskata ja jättää hylsyt sinne tiestöäkin oli rikottu.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 18.05.2009 - 23:45

Meillä kotona oli joskus maillamme heidän sotaharjoituksiaan. Mutta mielestäni meiltä maanomistajilta kysyttiin lupa tulla. Mutta - aikaa siitä on yli 40 vuotta! Asiat ovat varmasti muuttuneet.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.05.2009 - 23:47

Ei saa eikä takuuvarmasti teekään niin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 00:04

luvan kysyvät ja tarvittaessa korvauksiakin makselevat muodossa tai toisessa jos isompaa vahinkoa tai haittaa syntyy ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 00:26

Ilmoitusasia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 00:49

Maastovaurioilmoitusten perusteella suoritetaan alueella vauriokatselmus, johon osallistuu puolustusvoimien edustaja (ympäristövastaava) sekä vaurioituneen kohteen maan- tai kiinteistönomistaja.

Ympäristö- ja haitta-asioiden käsittely harjoituksen aikana
Sotaharjoituksen johdon esikuntaan (SHJE) perustetaan huoltotoimisto.

Toimiston tavoitteena on saada harjoituksen haitalliset ympäristövaikutukset ja niistä aiheutuvat kustannukset mahdollisimman vähäisiksi.

Lisäksi toimiston tehtävänä on vastaanottaa ympäristövahinkoilmoitukset ja tehdä ilmoituksiin liittyvät yhteydenotot maanomistajiin sekä käydä paikanpäällä arvioimassa vauriot vahinkojen korjaamiseksi tai korvaamiseksi.

Pienet vahingot pyritään korjaamaan heti paikan päällä. Jos vaurioita ei voida korjata heti, harjoituksen huoltotoimisto hoitaa neuvottelut maanomistajien kanssa.

tai

Harjoituksen jälkeen harjoitusalueella tehdään ympäristökatselmukset saatujen maastovaurioilmoituksien perusteella. Katselmuksessa todetaan aiheutetut vahingot yhteistyössä kohteen maan- tai kiinteistönomistajan kanssa sekä sovitaan jatkotoimenpiteistä vahingon korjaamiseksi tai korvaamiseksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 08:19

Siellä on varmaan suoritettu ,yleis ilmoitus jossain lehdessä,ja varmaan ohjeet miten toimitaan, jos haittoja ilmenee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 19.05.2009 - 08:52

Ja miksi yleensä mennä muutenkaan yksityisten maille. Onhan heillä omat harjoitusalueensa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 09:24

meitin maille ei ainakaan tulla tai miinoitan tontinrajat, jotta pois vain pysykööt täältä, eikä toisten maille saa tulla luvatta tulla sotajoukkoi harjoitteleen, mut jos tosi paikka ois , niin kyllä tonttini luovutan ilomielin suomenpuolustukselle....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 10:25

En usko,että arrmeija syylistyy moiseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.05.2009 - 20:40

Minun oikeudentajuni mukaan ei saa. Ja vaikea on uskoa, että niin olisi jossain käynyt. Onkohan kysymyksen takana todenperäinen tapahtuma vai joku suurenneltu paikallishuhu.