Mikä on Ruotsin rajanaapuri?

Tarttisin tietoo! Se ei ainaskaa voi olla Suomi, koska Suomen rajanaapuri on Ruotsi

Avainsanat: rajanaapuri

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.05.2009 - 07:42

Ruotsi sijaitsee Pohjois-Euroopassa Skandinavian niemimaalla. Idässä sitä rajaa Pohjanlahti ja etelässä Itämeri. Ruotsin rajanaapuri on lännessä Norja ja idässä Suomi. Etelässä Tanska on lähimmillään Ruotsia vain 4 km:n päässä.
Ruotsi on perustuslaillinen kuningaskunta. Ruotsi on taistellut suurvaltana Itämeren herruudesta vuosisatojen ajan ja sen alaisuuteen ovat kuuluneet niin Ahvenanmaa, Suomi kuin Norjakin. Nykyiseen muotoonsa Ruotsi asettui vuonna 1905, jolloin Ruotsi-Norjan unioni purettiin ja Norja itsenäistyi. Kansanedustuslaitos, joka valitaan vaaleilla joka neljäs vuosi, on nimeltään Riksdagen ja siinä on 349 edustajaa.
Ruotsi on Pohjoismaiden neuvoston jäsen. Tämän lisäksi Ruotsi on mukana YK:ssa ja liittyi EU:hun Suomen tavoin 1995, mutta se jäi EMU:n ulkopuolelle 1999

Lähteet:
www.nifin.helsinki.fi/fin/ruotsi.html

Kysyjän kommentti

sai enemmän tietoa

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.05.2009 - 07:36

mitä helkuttia? tottakai se on suomi ja myöskin norja

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.05.2009 - 07:41

Myös Tanska

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 18.05.2009 - 08:01

Ruotsin rajanaapurit ovat Suomi, Norja ja Tanska.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.05.2009 - 08:09

Suomi, Norja ja Tanska

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.05.2009 - 08:18

Ruotsi [1] (Sverige) on Pohjoismaista suurin. Sen rajanaapureita ovat Suomi ja Norja.
Jos Tanska nimetään rajanaapuriksi joudumme asian tarkistamaan merikorteista, olisko muita mukana siellä?

Lähteet:
wikitravel.org/fi/Ruotsi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.05.2009 - 08:34

Suomi,Tanska,Norja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.05.2009 - 09:53

Ruotsin RAJAnaapureita ovat Suomi ja Norja. Ihmetyttää tällainen kysymys, sillä senhän näkee kartasta, se lukee alimman tason oppikirjoissa jne. Onko kysyjä ulkomaalainen ? Eli ei ymmärrä, mitä raja tarkoittaa tai mikä on naapuri. Raja on kahden valtoin välissä kulkeva alue, jonka molemmilla puolilla on eri valtiot. Naapuri taas on vieressä asuva, siis joko sen rajan toisella puolella oleva, tai esim. seinän toisella puolella asuva tai viereisellä tontilla asuva. Maaseudulla sanotaan naapureiksi muitakin samalla kylällä asuvia, vaikka ei olisikaan yhteistä rajaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.05.2009 - 10:09

kyllä se voi olla suomi vaikka ruotsi on suomen rajanaapuri, niinkuin venäjä on suomen ja suomi niin ollen venäjän...tämä tälläisenä lisänä tietoihisi, jos maantiedontunnilla vaikka tarvitset esim.tietoa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.05.2009 - 10:51

Ne ovat Suomi ja Norja näin minun järjellä ajatellen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.05.2009 - 16:02

Suomi,Norja,Tanska

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 18.05.2009 - 19:00

Norjjja