Millainen olisi fiksu, provosoiva kysymys, joka ei ärsyttäisi?

Avainsanat: provo

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.05.2009 - 01:05

Sellainen, jossa provosointi on niin piilossa ettei sitä huomaa kun vaan kierosti ajattelemalla.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.05.2009 - 01:38

Sen olisi selvennettävä käsiteltävää asiaa nostaen esille olennaisia seikkoja ja tuovan uutta tietoa tai ainakin avaavat uusia näkökulmia käsiteltävään asiaan. Siten, että se herättäisi vastaajan mielenkiinnon käsiteltävään asiaan ärsyttämättä vastaajaa liian hyökkäävällä tyylillä.

Esimerkiksi: Voitko kertoa esimerkkejä asioista jotka sinua häiritsevät?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.05.2009 - 03:03

mahdoton yhtälö jos vastaajalla on aivotoimintaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.05.2009 - 03:36

Eikö yhtälö ratkea vaikka bensiinin hinnassa 1,009 tai 1,010.Olisipa esimerkin hintaista. Luo mielikuva että saat toiset ihmiset ajattelemaan kuin sinä huomaamattaan. Tuo "yhtälö" ei liity loppuosaan kuin mielikuvan luomisella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 18.05.2009 - 08:29

Sellainen kysymys, mikä ei tuo muitakaan tunteita esiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.05.2009 - 09:58

Sehän voi olla väitteen muotoon esitetty kysymys, esim. "Eikö liikennesääntöjä kuitenkin pitäisi kaikkien noudattaa ?" tai sitten epäilevä väite:" Luulisin, että on parempi, että kaikilla perheillä ei olisi lainkaan lapsia". Luulen kuitenkin, että jos "kalikka kalahtaa", niin noistakin voi joku jo suuttua, mikäli ovat liian henkilökohtaisia ja tulevat liian lähelle. Kuka sanoikaan: "Ei pidä provosoitua, vaikka provosoidaan" ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 18.05.2009 - 10:08

Se mihin löytyy mustaa valkoisella jo valmiiksi julkaistuna painoksena.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.05.2009 - 16:20

Sinä provosoit jo kysymyksilläsi.

Lisätty: 18.05.2009 - 16:22

Sori,sekoitin sinut tohon Römppäseen.
Minua provosoivat kysymykset,joissa tiedän itse olevani oikeassa,vaikka se olisi kuinka fiksusti esitetty.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 01:26

Yön hiljaisina tunteina aloin miettiä kysymystäsi. : Fiksusti ärsyttävä kysymys joka ei ärsyttäisi?

Olin kyllä ymmärtävinäni tarkoituksesi, (ja se on hyvä), mutta haaste on melkoinen.

Mielestäni sellaisen kysymyksen pystyy tekemään vain todella hyvin tuntemalleen henkilölle, tuskinpa tällaiselle sekalaiselle seurakunnalle. Aina joku ymmärtää väärin, joku polttaa hihansa ja joku ei ymmärrä alkuunkaan. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö kannattaisi edes yrittää, vaan sitä että kritiikkiä tulee joka tapauksessa. Totta on että kysymyksistä ainakin osa voisi olla vähän haasteellisempiakin, sellaisia jotka oikeasti yllyttäisivät ihmisiä ajattelemaan asiaa ja punnitsemaan omia mielipiteitään vastausta kirjoittaessaan. Sellaisista kysymyksistä soisi rutkasti bonuspisteitä kysyjälle.
______
provosoida : yllyttää, kiihottaa, ärsyttää (sivistyssanakirjan antamat merkitykset provosoinnille)
________

Gristallin vastausta (lisäystä) en kyllä pystynyt ymmärtämää, häntä siis ärsyttävät kysymykset joihin hän tietää oikeat vastaukset? vai mitä ? eikä yhtään helpota vaikka se olisi fiksusti esitetty?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.05.2009 - 02:06

Samaa mieltä ylitarkan kanssa. Gristallia näköjään provosoi myös lyhyet kysymykset ja en voi ymmärtää miksi provosointiin on mentävä mukaan, jos hän näin ne kerran ymmärtää? Ymärtääkseni kysymykseni eivät ole kohdistuneet kehenkään henkilökohtaisesti? Niissä esiintyvät asiat ja tapahtumat eivät ole millään lailla liittyneet häneen tai kehenkään täällä olevaan keksittyyn nimimerkkiin, saati sitten henkilökohtaisesti johonkin persoonaan? Kaikki täällä olevat ovat tietääkseni liittyneet napsuun vaapaehtoisesti ilman painostusta? Ketään ei ole pakotettu vastaamaan epämielyttäviin kysymyksiin, joita varsinkin joku Römppänen on täällä kysynyt? Minua ei kyllä provosoi sellainen kysymys johon tiedän varmasti vastauksen ja että se on vielä fiksusti esitetty? Päinvastoin arvostan kysyjän kykyä esittää vaativan kysymyksen mielenkiintoisesti ja fiksusti.

Lisätty: 19.05.2009 - 02:15

Mitä tulee munkin vastaukseen: mahdoton yhtälö jos vastaajalla on aivotoimintaa?
Kyllä papitin esittämä kysymys vaatii aivotoimintaa ja siitä olen ihan varma sanokoon munkin psykiatrit sitten hänelle mitä tahansa? Mutta hyvä, jos hoffapulverilla ja muilla tupakan ja huumeiden vieroituslääkkeillä pärjää neurologian testeissä?