Asustaako napsulaisten pihoissa siilejä?

Lisätty: 18.05.2009 - 08:26

Meillä asustelee ehkä 8 siiliä. Vilman kanssa kaveerasivat viime kesän ja kissan perässä oppivat kulkureitin aittaankin. Tänä keväänä on jo nähty ainakin kaksi etsiskelemässä ruokakuppiaan entiseltä paikalta joten ovat talvesta selvinneet. Lupasin siirtää niistä pari tuonne muutaman kilometrin päähän häätämään kyykäärmeitä lapsiperheen pihasta pois. Toivottavasti siirto onnistuu ja kotiutuvat sinne.

Avainsanat: siili hyötyeläin

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.05.2009 - 21:47

Meidän pihassa on siilejä, minä puuroa niille keittelen, 20 vuotta olen ruokkinut ja kesän kuluessa tunnistankin ne ovat väritykseltään vähän erilaisia ja koko myös.

Kysyjän kommentti

Onnea siilien hoitajalle. Keitähän puuroa tänäkin kesänä. Puuro antaa potkua siilinkin päivään.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.05.2009 - 21:12

Oravia ja rusakoita hyppii, loikkii, kiipeilee ja juoksentelee, siiliä ei ole näkynyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.05.2009 - 21:17

siilit hävinny, city-kanit vallanneet suojapaikat, en välttämättä ole kauhean onnellinen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.05.2009 - 21:19

Yleensä on näkyny, asustanu nuit siilei, enemmän ja vähemmän, mut ei nyt taas 2-3:een vuoteen, mistähän tääkin sit johtuu, nää tauot heitil...? :(

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.05.2009 - 21:19

ei asusta kuin kyitä silloin tällöin ..., mutta sellainen piikkipallon kyllä tänne ottaisin , jos sellaisen vain jostain saisin..tyttärelläni oli pygmisiili ja se oli suloinen, kuoli pieni syöpään sekin ressukka..suru oli kova silloin..ja se oli ihan sisä siili ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 17.05.2009 - 21:25

Vaikka kerrostaloalueella asun, niin siili asui myös näissä pihoissa. Monta vuotta näin tämän yhden ja ainoan. Sitten tuli reviirille viime kesänä toinen siili, ja yksi iltamyöhäinen tappelivat tuossa parvekkeen alla kamalasti. Sen jälkeen ei näkynyt kumpaakaan. Liekö muuttaneet avarimmille seuduille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.05.2009 - 21:29

Ei ole siilejä ollut meillä enään moniin vuosiin täällä jämsänkoskella. mutta sit pääsee noi käärmeet sit lisääntymään täällä. koska jos olis siilejä niin ne tappas ne käärmeet. yhteen aikaan niitä näkyi autojen alle jäänneinä. tyttöni sanoi että laitetaan teko siili niille käärmeille pelätiksi pihalle. mutta ei se aja samaa asiaa, kuin oikea siili.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.05.2009 - 21:31

Ikävä kyllä tässä pihapiirissä ei ole, edellisessä paikassa oli kaksi, iso ja pikku siili.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.05.2009 - 21:34

Siilit ovat hävinneet ja syyllinen siihen on ihminen. Nykyään näkee enää rusakkoja, joista yksi käy säännöllisesti aamu- ja iltalenkillään kuistilla koiraani katsomassa. Ei osaa pelätä, kun ei käsitä että tuon kokoisia koiria on olemassa?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.05.2009 - 21:36

ei :/ joskus on ollut mut ei nyt pitkään aikaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.05.2009 - 21:47

Kyllähän noita vilistää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 17.05.2009 - 21:57

Tänä kesänä ei palleroa ole vielä näkynyt. Viime kesänä me napitettiin toisiamme tovin verran ihan parin metrin päässä toisistamme. Koirapoika on tehnyt lähempääkin tuttavuutta. Se on kantanut siilipallon mammalle heitettäväksi!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.05.2009 - 22:14

Juuri muuan ilta bongasin parvekkeella ollessani siilin tallustelemassa takapihallamme :) Säälittää vaan kun on kovin vilkkaasti liikennöity tie ihan vieressä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.05.2009 - 22:37

Ei ole havaintoja siileistä. Voivavathan ne ohikulkumatkallaan pihassa poiketa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.05.2009 - 23:17

Ei ole tänäkesänä näkynyt. Viimme kesänä kyllä,koira meinas mennä tarkistammaan mikä se on. Kun pisti kuonon siiliin,säikähti ja läksi karkuun,kun oli piikipallo,ei tykännyt..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.05.2009 - 23:25

Kaupungissa rivarin pihoilla on ollut, täällä maalla ei ole näkynyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.05.2009 - 01:33

Elävää en ole nähnyt aikoihin.
Ylijyrättyjä kyllä useinkin. Joskus ihmetyttää, että onko niitä niin vaikea väistää?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.05.2009 - 04:41

Ikävä kyllä niitä tuhisijoita on ikävä. Se viiminen oravakin on poissa.Pupuista ei ole puutetta. Mökillä ne mainiot karhut pitää omaa seremoniaa ja toisten vihaamat majavat on hauskoja. Harmittaa vaan tuo ihmiskunnan suhtautuminen luontoon

Lähteet:
En ole vihreitä vaan nautin luonnosta kaikkine rikkauksineen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.05.2009 - 08:29

Ainakin viime kesänä oli meidän pihassa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.05.2009 - 16:50

On asustellut.Mahtaako tulla taas tänä kesänä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 18.05.2009 - 22:23

Eipä ole koskaan näkynyt pihalla,.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.05.2009 - 19:24

Lapsuuden kodin pihalla asustaa yksi siili, se tulee mussuttaan syksyllä tippuneita omenoita. ^^