Pidättekö apteekissa myytäviä juomia,palautumis,rasvanpoisto ym.parempina kuin luontaistuote- tai vähittäismyynnissä?Battery tms.

Huomasin tänään apteekin telineessä hapottomia tuotteita. Minusta CO2 kuuluu juomaan,muu on sitä haitta-ainetta mistä paljon ollut kohua.

Avainsanat: turhiako?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.05.2009 - 02:12

Battery on energiajuoma, jonka teho perustuu kahvi- ja guarana-uutteisiin sekä tauriiniin. Juomasta on Suomessa saatavilla kolme makua: alkuperäinen Battery Energy Drink, sokeriton Battery Stripped (Sugarfree) ja appelsiinitäysmehua sisältävä Battery Juiced.
Batteryn valmistusaineina on käytetty vettä, sokeria, maltodekstriiniä, tauriinia, happamuudensäätöaineena sitruunahappoa, kahvi- ja guarana-uutteita, vitamiineja (niasiinia, pantoteenihappoa, B6-, B2- ja B12-vitamiineja) ja aromeja sekä väriaineena sokerikulööriä.

Minusta noissa on aitoja valmistusaineita vesi, sokeri, kahvi ja ehkä nuo B-vitamiinit. Muut ovat kyllä arveluttavia ja varsinkin tauriinin liiallinen käyttö. Tauriini (C2H7NSO3, 2-aminoetaanisulfonihappo) on biologisesti tärkeä kemiallinen yhdiste. Se eristettiin ensimmäisen kerran vuonna 1827 sonnin sapesta, joten yhdiste nimettiin sen mukaisesti: härkä tai sonni on latinaksi "taurus". Puhdas tauriini on valkoista, oikeastaan lähes väritöntä, kiteistä ainetta, joka maistuu lievästi happamalta.

Kofeiinipitoisuuden vuoksi Batteryä ei suositella lapsille, odottaville äideille eikä kofeiinille herkille henkilöille. Käyttösuositus on enintään 3 tölkillistä päivässä. Battery sisältää kofeiinia noin kaksi kertaa enemmän kuin virvoitusjuomat yleensä. Kofeiinin määrältään tölkillinen Batteryä vastaa isoa kupillista kahvia.

Ei kuulu siis minun juomavalikoimiini. Juon mielummin sen parikupillasta kahvia aamulla. Nuoriso muuten juo esim. Batteryä huumausmielessä ja tiedän tapauksia, että sitä on juotu lähes kymmenen tölkkiä kerralla. Kun se on huumausaine tavallaan, niin siihen jää sitten kiinni. Onhan se toki parempi vaihtoehto kuin alkoholi tai huumeet, mutta liika on aina liikaa.

Kysyjän kommentti

Ihmettelin apteekissa tuota pirtureseptiä uusittuna että ai täälä on hyvä palvelu kun saa blandikset samasta kioskista. Hyvä ja tavoillesi uskollisena perusteellinen vastaus. Muuten jos vaikka vastataan kysymykseen (ai Suomessako) onko se vastakysysymys vai vastaus.On tämäkin ilmiö tuttu.Mielestäni voisi laittaa ihan oman kysymyksen, mutta 5 vai1 pistettä?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.05.2009 - 07:26

Kaikkihan ne jotain humpuukia ovat, ja toinen toistaan epäterveellisempiä.
Raikas huuberi parempaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.05.2009 - 09:07

Paljonhan apteekeissakin myydään tarpeettomia tuotteita. Vierailen harvoin apteekissa, onneksi, vielä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.05.2009 - 09:38

en itse käytä moisia tuotteita, mutta eikai niissä mitään muuta ole , kuin hinta joka on apteekista aina kalliimpi jostain syystä, tai ainakin rasvoissa olen sen huomannut..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 16.05.2009 - 09:52

Kaikki täysin turhia tuotteita. Maailman sivu on pärjätty ilman tuollaisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.05.2009 - 10:36

en pidä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.05.2009 - 11:24

en parempina mutta kalliimpina

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.05.2009 - 13:28

Saattaapi olla samaa tavaraa toisella nimellä - ja hinnalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.05.2009 - 16:26

Emme.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.05.2009 - 17:06

pyrin pitämään apteekissa asioinnit minimissään, enkäs nyt ainakaan 'limuja' lähtis hakemaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.05.2009 - 18:09

Eivät ne parempia ole,eikä terveen ihmisen tarvitse juoda mitään energiajuomia,ellei hän urheile tosi rankasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 16.05.2009 - 22:39

Pidän aptekin tuotteita yleensäkin parempina, kuin luontaistuotekauppojen. Perustuu lääketieteeseen, kun taas toinen lähinnä uskomukseen.