Miten paljon tarvitset ruotsinkieltä ? Kannattiko lukea kahdeksan vuotta ?

Lisätty: 15.05.2009 - 22:43

Odotinkin juuri tuollaisia vastauksia, siis laidasta laitaan. Minulla oli koulussa pitkä saksa ja lyhyt englanti, vain kolme vuotta. En oppinut juuri mitään. Siitä joudun nyt kärsimään lopun ikäni, parhain oppimisaika meni jo. Olisin voinut vaihtaa muutaman vuoden siitä ruotsista englannin opiskeluun.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.05.2009 - 02:55

Olen ollut yrityksessä aikoinani töissä, jossa oli ruotsalainen toimitusjohtaja (omistaja myös) ja päivittäin kävimme läpi erilaisia työasioita, eikä ruotsia puhuttu kertaakaan. Olimme yhdessä myös liikematkoilla ulkomailla ja puhuimme suomea ja englantia. Hänellä oli saksalainen vävypoika jota hän komensi opettelemaan suomenkielen kunnolla.

Kysyjän kommentti

Englanti on tärkeämpi kuin ruotsi meille suomalaisille

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.05.2009 - 18:05

kieliopinnot ei mene koskaan hukkaan

hellurei

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 15.05.2009 - 18:15

Me luettiin 4 - 9 luokilla Lär dig Svenska - kirjaa (muistaakseni tuon niminen). Mäntsälän kunnalla ei ollut antaa uutta ruotsinkirjaa, vaan me luettiin tuo samainen kirja muutamaan kertaan. Viimeisenä vuotena opettajamme hommasi ruotsinkielisiä ristisanatehtäviä joita täyttelimme ja opimme uusia sanojakin siinä sivussa. Olenko tarvinnut? Kerran kysyin Tukholmassa mistä saan postimerkkejä kun olin ostanut kortin. Siinä mitä tarvitsin. Nyt en enää osaisikaan, sillä siitä 9 luokasta on aikaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.05.2009 - 18:16

Kansakoulun jälkeen luin 3 vuotta ja nyt menneinä vuosina lähihoitaja-opinnoissa parisen vuotta ja mittään en muista, kun en sitä kieltä tarvitse enkä pidä ruotsin kielestä. Olisipa minun kouluaikaan jo ollut englantia heti pienestä pitäen. Tärkeä kieli jolla näkyy pärjäävän kaikkialla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 15.05.2009 - 18:23

Koulussa tarvin ruottintunnilla, en muuten.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.05.2009 - 18:28

kerran Arlandan lentoasemalla lähtöselvityksessä, bussilipun ostossa ja Tukholmassa taksissa. Opiskelu ei silti mene koskaan hukkaan ja aivojen stimulointi hyväksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.05.2009 - 18:35

Tarvitsen päivittäin ja jatkuvasti,eikä kieliopinnot koskaan ole hukkaan pistettyä aikaa.Ruotsinkieli kannattaa (mun mielestä)säilyttää opetusohjelmissa,onhan se meidän toinen virallinen kieli.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.05.2009 - 18:46

Olen lukenu jos kuinka monta vuotta, enemmän kuin kahdeksan. Silti olen tosi vähän käyttäny ruotsin kieltä. Aina tulee otettua se englanti käyttöön, vaikka olisi ihan ruotsin maallakin. Kouluissa olen pärjännyt tosi hyvin ruotsin kielessä ja ymmärrän kyllä kuullessani esim. tv:stä, mutta puhua en juuri uskalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.05.2009 - 19:17

Kieltenopiskelu kannattaa aina. Ei ole hukkaanheitettyä pääomaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 15.05.2009 - 19:21

Yhtään kertaan ei ole tarvinnut käyttää, joten se neljä vuotta meni täysin hukkaan, jonka sitä opiskelin. Nykyään en sanaakaan osaisi puhua. Kuuntelen kyllä sujuvasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.05.2009 - 19:32

Olen tosi kiitollinen siitä, että jouduin lukemaan "pakkoruotsia" koulussa. Jo lukioaikana sain ruotsinkielisiä kirje- ja muita ystäviä ja osallistuin pohjoismaisille kursseille ja leireille. Kun aikuisena olin puolitoista vuotta Norjassa, alkuun pärjäsin ruotsilla, sitten skandinaviskalla.
Kun lopulta asetuin asumaan Lappiin Norjan rajan tuntumaan, itseopiskelin lisää norjaa.
Ruotsia en ole vuosiin varsinaisesti tarvinnut, mutta pidän kielitaitoani yllä ihan omaksi ilokseni. Norjaa sen sijaan joudun puhumaan ja/tai kirjoittamaan lähes joka viikko.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 15.05.2009 - 19:35

Ruotsin kieltä ei tarvitse, kuin ruotsalaiset itse. Suomessa sen kielen opiskelu on voimavarojen älytöntä tuhlausta, poliitikkojen luomaa illuusiota. Tässä kohtaa ovat sanat rikkaus ja riesa menneet sekaisin, pakkoruotsi on Suomalaisille selvä RIESA.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.05.2009 - 20:14

vuoden sisällä -97 kävin 7-9 luokan perusteet..ja en osaa ruotsia. enkä ole sitä tarvinnut

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.05.2009 - 20:36

Tarvin melkeinpä joka päivä.Kouluruotsillani yritän pärjäillä, ja uskon ,että opin ehkä juuri näin parhaiten kun joudun työssäni sitä käyttämään ja puhumaan, eikä kukaan ole vielä yrityksistäni loukkaantunut. Mutta täytyy sanoa,että kyllä niitä kieliä olis ollu hyvä lukea enemmänkin.Mitään haittaa siitä ei varmasti ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.05.2009 - 21:22

Kyllä kielitaito ei ole koskaan pahaksi!
Olin itse aivan suomenkielen armoilla, mutta kun muutin Ruotsiin niin se ikäänkuin tarttui pakolla ja nyt olen ollut oikein kiitollinen, että tuli senkin verran keskityttyä kielen oppimiseen.
Olen täälläkin melkein päivittäin joutunut puhumaan ruotsia ja olen siitä hyvilläni. Olen voinut auttaa montaa ruotsalaistakin heidän ongelmissa täällä etelässä.

An onyymille voit sanoa noin kun vastasit, mutta ajattele pikkuisen pidemmälle, kuin nenäsi yltää!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.05.2009 - 22:39

Olen lukenut sitä enemmän kuin mainitsemasi vuodet, olen joka kesä vähintään 15 päivää Ålandissa ja helpommalla siellä pääsee kun osaa ja ymmärtää ruotsia.
Kannattiko? - Kannatti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.05.2009 - 22:53

Ei minusta ole ruotsinkielen opiskelusta haittaakaan ollut ja tykkäsinkin kovasti lukea ruotsia.Itse olen sitä mieltä,että kielten opiskelu kannattaa aina.Asiakaspalvelutyössä ainakin hyvä plussa :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.05.2009 - 10:10

en tarvi olleknaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.05.2009 - 10:12

Olen iloinen jokaisesta kielestä, jota olen joutunut opiskelemaan. Ruotsinkielen osalta harmittaa, että koulun jälkeen osasin sitä erinomaisesti, mutta käytön tarpeen vähäisyyden vuoksi aktiivinen kielen osaaminen on heikentynyt. Ymmärrän ja luen sujuvasti, mutta puhuminen takkuaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.05.2009 - 16:45

Ajatteluun.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.05.2009 - 22:04

Hyvähä se on osata useampia kieliä.Kuiteki englanti on se yleisin jota lähes kaikki ymmärtävät ja pärjää maassa ku maassa.Ite oon jo ruotsin kielen unohtanu lähes tyystin ku ei sitä oo tarvinnu.
Vuonna -95 kävin Ruotsis ja sen jälkee en sitä kieltä oo tarvinnu.Serranon perhettä kattoes oon oppinu muutamia sanoja espanjaa.Maanantain alotan työn jossa onneks riittää ku osaa vieraal kielel sanoa kiitos,ole hyvä ja näkemiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.05.2009 - 15:13

En ole juuri tarvinnut.Olisi pitänyt lukea jotain muuta kieltä.Mutta se ei ollut silloin mahdollista.