Hyviä vinkkejä alppiruusutarhan perustamiseen, kiitos.?

Lisätty: 14.05.2009 - 13:36

Eilen käänsimme maata, siis pintakerros pois ja vanhat ruusunjuuret myös. Pohjalle laitoin sanomalehtiä, kun harsoa ei ollut ja sitten haettiin suolta hyvää turvemultaa. 6 rodoa odottaa istuttamista. Toissavuotiset ovat aika hyvässä kasvussa paitsi yksi joka kärsi kevätauringosta, kun en muistanut suojata...olin niin matkafiiliksissä useamman viikon.

Lisätty: 14.05.2009 - 16:02

Kiitos vinkeistä ja linkeistä. Alppiruusut menestyvät täällä oikein hyvin. Entiset kukkivat komeasti viime kesäkuulla vaikka ovatkin vielä pieniä. Ostin sellaisia rodoja jotka kasvavat tällä vyöhykkeellä...tuo Viitasaari on lähin kaupunki. Huomasin juuri itsekkin, että pitää laittaa vielä tavallista multaa sen suoturpeen joukkoon.

Avainsanat: alppiruusu multa lannoite

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.05.2009 - 13:35

Täällä esim:
www.rhodogarden.com/plantcar...annus.html
www.nicehouse.fi/puutarha/ph...rhodot.htm
www.yhteishyva.fi/puutarhama...ppiruusut/

Kysyjän kommentti

Kiitos kaikille ja sinulle palisanteri linkeistä...kyllä tietoa löytyi. Kerään vielä suodatinpusseista kahvinporot ja vien ne rodojen juurille. Äitini neuvoi ja alppiruusut tykkäävät kahvinperistä niin kuin muuten moni muukin kukka.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.05.2009 - 14:51

Miten onnistuu Pohjois-Savon korkeudella ?
Lainaus:
Etelä-Suomen ilmasto sopii kohtuullisen hyvin rhodojen viljelyyn (sademäärät saisivat olla suurempia kevätkesällä...) ja useat kymmenet lajit ja hybridit menestyvät ykkös- ja kakkosvyöhykkeellä, jotkut jopa kolmos- ja nelosvyöhykkeilläkin. Jos mittapuuksi otetaan 40-luvun ja 80-luvun puolivälin ankarat talvet, ei yksikään rhodolaji tai hybridi ole 100 %:sen kestävä, mutta yllättävän laaja lajivalikoima selviää hienosti normaalitalvistamme. Varmasti tässä maassa on useampi rhodo tapettu vääränlaisilla viljelymenetelmillä kuin huonon talvenkestävyyden vuoksi!
Lähde: www.mm.helsinki.fi/users/ava...ijaonn.htm
Lisäksi: pro.tsv.fi/dendrologianseura...index.html
PS. Alppiruusulle on ihan oma kastelulannoite.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2009 - 15:01

kipaisepa kaupasta nimenomaan rodoille tarkoitettua lannoitetta ja muisthan kaivaa maata tarpeeksi syvältä ja laittaa myös uutta, hyvää multaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2009 - 16:23

Minä olen ostanut ihan rodomultaa mikä on niille tarkoitettuja istuttannu siihen.
Kun pitää olla hapan maa minne istuttaa.
Tarvitsevat myös rodo lannotuksen. Syksyllä laitan aina koivunlehtiä juurien suojaksi,että eivät palellu.
Aloin antamaan heti kun routa oli sulannu rodol-annotusta kasteluveteen sekoitettuna.
Hyvin ovat menestyneet taas talven yli.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2009 - 20:44

Meillä savossa joudun suojaamaan ne talveksi hupulla, en heti syksyllä, vaan viimeistään tammikuun alussa ennen kovempia pakkasia. Ahavasta eivät myöskään tykkää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.05.2009 - 14:40

Puoli-aurinkoiseen paikkaan,iso istutusväli ja talvella huppuun.Rodo tykkää myös hakkesta ympärillään.