Sain lääkäriltä lähetteen unitutkimukseen, epäillään Uniapneaa. Onko kellään kokemuksia tuosta tutkimuksesta?

Tiedän, mikä Uniapnea on ja mitkä oireet siihen liittyy.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 14.05.2009 - 12:37

Minulla ollut tauti ja 25 vuotta. Metet unipatjalle yöksi ja hengityskatkokset tutkitaan,kesto ,lukumäärä...
Sitten saat todennäkisesti C-pap laitteen ,joka työntää ylipaineella ilmaa nukkuessasi ja pitää hengitystiet auki.
Suosittelen pyytämään heti sitten siihen sen kostutus säiliön,koska ainakaan minä en voi pitää sitä yhtään ilman kostutusta.
Laite on muutoin erinomainen ja sillä nukut kuin tukki syvässä unessa aamuun asti.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.05.2009 - 10:41

Pääset nukkumaan johdoissa ja kameran alle.
Tietokone tallentaa unesi laadun ja jatko riippuu tuloksista.
Uniapnea aiheuttaa hengityskatkoksia ja runsasta kuorsausta. Noin yleensä.
Leikkauksessa lähtee kurkusta kaikki vähänkin ylimääräinen pikkukieltä myöten.
Apu on huomattava, mutta kuorsaaminen ei luultavasti lopu ihan kokonaan, mutta vähenee murto-osaan ainakin.
Leikkauksen jälkeen on kipeä toista viikkoa, ja ilman särkylääkettä ei ole helppo olla, joten niitä pitäisi sietää. Sopiva lääke löytynee kaikille.
Vinkkinä sanoisin, että kannattaa mainita lähetettä hakiessa, jos puoliso on häätänyt sohvalle nukkumaan kuorsaamisen takia. Lähetteen saa silloin sosiaalisin perustein, jos tila ei muuten ole hengenvaarallinen.
Leikkauksia ei tehdä kovin helposti.
Varaudu vuoden jonoon. Puoli vuotta tutkimuksiin ja toinen sitten leikkausjonoon.

Lisätty: 14.05.2009 - 17:49

Ihan unohdin tuon hengityslaiteen olemassaolon. Itselleni ei tullut mieleenkään, että alkaisin sellaisen kanssa elämään jos oli mahdollisuus päästä leikkaukseen.
Miten sellaisen kanssa matkustetaan? Mökillekään sitä ei oikein viitsisi raahata.
Lääkärisi tietysti antaa tilanteestasi tarkemman arvion ja saat ehkä itse valita millaisen hoidon valitset jos sinulla on uniapnea.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2009 - 10:46

Ei ole kokemusta mutta tiedän suunnilleen mistä on kyse. Mene vaan jos lähetteen olet onnistunut saamaan, ei siinä mitään vierastettavaa ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 14.05.2009 - 11:30

Helppo tutkimus, sinä nukut ja toiset tutkii.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2009 - 13:41

Kuten jo edellä kerrottiin, joudut viettämään yön sairaalassa unitutkimuksen vuoksi.

Ohessa linkki aiheesta käytyyn keskusteluun.

www.hengitysliitto.fi/Tervey...p;cg=10172

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 14.05.2009 - 22:16

On kokemusta. Unipatjalla yö tutkimus on sellainen,että anturi sormeen ja muutama kehoon ja unta palloon. Aamulla sitten tiedetään katkosten kesto ja määrä.
Sitten Cpap laitteen kalibrointia yksi yö ja saat oman laitteen. Totuttelu vie muutaman viikon ja on hieman vaikeaa,mutta siihen tottuu ja sen jälkeen et siitä ikinä sitten luovukkaan enää.
Se on pieni laite ja siinnä on hieno kantolaukku,menetpä sitten minne milloinkin.
Leikkaukseen ei useinkaan turvauduta,koska se ei vaivaa poista ja äänesi muuttuu toisen ihmisen ääneksi,jota en todellakaan suosittele,eikä sitä nykyisin kyllä enää juuri tehdäkkään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.05.2009 - 15:37

Nukut yhden yön sairaalassa piuhat päässä ja käsissä.