www.digitoday.fi/tietoturva/...0912103/66 Pitäisikö päästä kärkisijoille?

Avainsanat: isoveli valvoo

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.05.2009 - 23:41

Mikäpä siinä, kunhan isoveli käyttää tietoja vain rikoksien ratkaisuun. Minulla ei ole mitään syytä miksi valvontakamera ei saisi kuvata kun nostan satasen.

Lisätty: 14.05.2009 - 19:04

Fidelin huvit
Keskiviikko 13.5.2009 klo 04.33 Iltalehti
Halvat ovat pienen maan diktaattorien huvit. Tämä käy ilmi Kuubasta loikanneen korkea-arvoisen tiedustelu-upseerin Delfin Fernandezin kertomuksesta. Fernandezin mukaan hänen tehtävänsä oli asentaa Kuubassa vierailevien Hollywood-tähtien hotellihuoneisiin videokamerat ja mikrofonit. Julkkiksista salaa nauhoitettua materiaalia ei tarkoitettu kuitenkaan kansainväliseen vakoiluun vaan Fidel Castron viihdyttämiseen. Castro katseli nauhoja yhdessä ystäviensä kanssa saadakseen makeat naurut amerikkalaistähtien kustannuksella.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Eme
Vastattu: 14.05.2009 - 00:22

No minusta tuo on ihan hyvä homma.
Kunhan todellakin vain rikosten selvittelyyn käytetään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2009 - 01:23

Elektronisessa poliisivaltiossa jokaisesta valvontakameran kuvasta, joka sinusta otetaan, jokaisesta sähköpostista jonka lähetät, jokaisesta nettisaitista jolla olet vierailut, jokaisesta laskusta jonka olet maksanut luottokortillasi... voidaan kerätä todistusaineistoa sinua vastaan. Koneellesi ja nettikoneille maailmalla jää sinun seikkailustasi aina jälki, mikä voidaan noukkia tietokannoista nopeilla kyselykielillä esim. SQL. Esimerkiksi koko Suomea koskevan verokannan päivitys esim. uudelle veroprosentille käy muutamassa sekunnissa.

Enpä olisi valmis tuollaiseen toimintaan lähtemään mukaan. Ongelma on siinä, että poliisin toimivaltuudet kasvaisivat liian suuriksi. Jos poliisi alkaisi epäillä sinua jostain ilmeisen vakavasta asiasta sillä olisi sinusta niin suuri poimittu materiaali käytössään, että syyttömänä ollessasi sinun puolustusaineistosi ja todistajien puuttuessa puolustuksesi tuomioistuimessa olisi käytännössä merkityksetöntä tuomiota määrättäessä. Miten esimerkiksi muistat missä seikkailit netissä, kenelle lähetit sähköpostiviestin ( voi lähettää sähköpostia myös ilman omaa sähköpostiohjelmaasi ) ja missä olit kuvan ottamishetkellä? Poliisilla ja syyttäjällä olisi tämä kaikki tietenkin käytössään, mutta ei sinulla? Uskoisin olevan melkoisen työn takana puolustus materiaalin hankkimisen?

Siis Kiitos Ei!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2009 - 07:47

kannatan, mullakaan ei luurankoja kaapissa. Jos lakia noudattaa toimissaan, ei luulisi olevan syytä pelätä vai mitä? Ja ajatus, että etsimällä etsittäisiin vikoja, että päästäisiin tuomitsemaan? Eiköhän tässä maasa riitä jo pelkästään rattijuoppoja niin paljon, ettei hakemalla tarvitse hakea tuomittavaa materiaalia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 14.05.2009 - 07:59

Samantapainen kysymys oli äskettäinkin ja siihenkin annoin luvan kuvailla. Puhdas omatunto ja pyrkimys rikkeettömään käyttäytymiseen niin maalla kuin vesilläkin, niin ei pelkoa.
Mutta jos tuon avulla saataisiin tätä maailmanlaajuista rikollisuutta vähennettyä, niin silloin ovat kamerat paikallaan. Samoin rikosten selvittämisessä taitavat olla paikallaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2009 - 08:22

Sehän voi CIA,tutkia näitäkin kirjoituksia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2009 - 09:58

Jos sitä käytetään rikosten selvittelyyn,niin hieno homma.