mikä ero on suljetulla ja avoimella virtapiirillä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 13.05.2009 - 23:41

Suljettu virtapiiri on suljettu, eikä kulje virtaa,
avoin on luukut auki ja virtaa menee vietävästi. he-he ?
Katso Wikistä

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.05.2009 - 23:46

Open-circuit voltage (abbreviated as OCV or VOC ) is the difference of electrical potential between two terminals of a device when there is no external load connected, i.e. the circuit is broken or open. Under these conditions there is no external electric current between the terminals, even though there may be current internally (e.g. self-discharge currents in batteries). It is sometimes given the symbol Voc.
The open-circuit voltages of batteries and solar cells are often quoted under particular conditions (state-of-charge, illumination, temperature, etc.).

Lähteet:
Wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 14.05.2009 - 00:09

Tuo on sähkötekniikassa niin perustavanlaatuinen ja hyvä kysymys, että jos et sitä selvitä itsellesi, niin on turha yrittää opiskella sähköstä sen enempää.
Yllä olevan Hakukone linkin kautta pääset myös "Taikaviitan" sivuille, josta löytyy vaikka mitä.
Hän on sähkö- ja automaatioalan opettaja (Guru).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2009 - 02:11

Suljettu virtapiiri on johtimien, pariston ja lampun tai muiden sähkölaitteiden muodostama sähkövirran kulkureitti.
Suljetussa virtapiirissä havaitaan sähkövirran aiheuttamia ilmiöitä. Avoimessa virtapiirissä näitä ilmiöitä ei havaita.
Suljetussa virtapiirissä lamppu palaa
Avoimessa piirissä lamppu ei pala

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2009 - 10:01

Suljetussa ei kulje virta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 14.05.2009 - 11:31

Onko siis esim. kenkä tai vessapaperirulla "suljettu virtapiiri" ???

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2009 - 11:58

Nimenomaan suljetussa virtapiirissä virta kulkee. Avoin virtapiiri on kuormittamaton, yksinkertaisimmillaan pelkkä paristo, irti oleva auton akku tai vaikkapa antenni, jota ei ole liitetty vastaanottimeen (eli kuormaan). Avoimen virtapiirin navoista voidaan mitata jännite. (Virtaa ei edes kannata mitata, koska virtamittaus ilman kuormaa vain oikosulkisi navat ja tuhoaisi mittarin.)
Suljetussa virtapiirissä napoihin on kytketty kuorma (lamppu, lämmitin, vastaanotin tms.) jolloin kuormaan menee virtaa. Napojen jännite riippuu kuorman suuruudesta (impedanssista, resistiivisillä kuormilla resistanssista). Jos avoimesta virtapiiristä halutaan maksimiteho kuormaan, niin sekä avoimen piirin että kuorman impedanssin tulee olla samoja (itse asiassa resistiivisten osien samoja ja reaktiivisten osien lisäksi vastakkaismerkkisiä).