Miten kirjoitetaan kreikaksi (tavall. kirjaimin): Ateria ei saa sisältää mantelia tai pähkinää voimakkaan allergian vuoksi.

Olen lähdössä reissuun, kreikankieliselle alueelle, enkä osaa sanaakaan kreikkaa. Englanniksi kyllä osaan, mutta kuulema ravintoloissa vastataan kysymykseen "Onko tässä mantelia" v. EI ja "Eihän tässä ole mantelia" v. ON

Avainsanat: kieli käännös

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 13.05.2009 - 21:31

Jos lähdet ns. seuramatkalle, niin varmasti matkaoppaista joku osaa kirjoittaa sen. Hehän yleensä osaavat paikallista kieltä.

Lisätty: 13.05.2009 - 22:18

Hei tuli vielä sellainenkin mieleeni, että jos ehdit niin käy kirjastossa etsimässä Kreikkaa matkailijoille -kirja. Itse löysin kerran englanninkielisen jossa oli kaikkea sairastamiseen, lääkärissäkäyntiin ym. tärkeisiin asioihin liittyviä käännöksiä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 13.05.2009 - 21:29

Ei ku: Onko tässä: ON, ja Eihän tässä: EI

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.05.2009 - 22:08

Tavallisia kirjaimia ei antanut, mutta vastaus kreikaksi:

Το γεύμα δεν θα πρέπει να περιέχει καρύδια ή αμύγδαλα ισχυρό λόγω των αλλεργιών.

Tulosta tuo paperille ja näytä ravintolassa, sekä katso tarjoilijan kasvonilmeitä!

Lisätty: 14.05.2009 - 08:33

Anteeksi "not bodi" minulla ei ole ruokien kanssa ongelmia ja jos olisi niin harkitsisin kaksi kertaa matkaan lähtöä.

Lähteet:
translate.google.fi/translate_t#

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 13.05.2009 - 23:23

Kääntäjää voi käyttää apuna, kuten yllä, mutta en osaa kreikkaa ja muissa kielissä käännökset usein naurattaa ja menee hieman pieleen, joten suhtaudu kriittisesti googlen lauseen kääntäjään,ettet löydä itseäsi sairaalasta kurkku ummessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2009 - 09:42

Kyllä Kreikassa suhtaudutaan allergioihin aika kevyesti. Vastaavat mitä sattuu.
Aloittaja nyt ei ole menossa arvatenkaan valmismatkalle koska kaikissa turistikeskittymissä kyllä englantia osataan ,ei kreikkaa välttämättä tarvitse käyttää. Mutta välinpitämättömyys on se pointti.
Voitko kertoa minne olet menossa, se auttaisi hieman vinkkien antamisessa. Muualla kuin turistipaikossa ihmiset ovat taas avuliaampia.
Joltain nettisustolta saattaisi löytyä käännös myös kreikaksi, ainakin intoleranssiasioissa löytyy käännöksiä eri kielillä, allergioista ei ole kokemusta.

Lisätty: 14.05.2009 - 10:44

taannoin kysyin, kauan sitten, eräästä ruoasta, onko siinä maitoa missään muodossa ja onko jauhoa. Tarkoilija sanoi: ei ole.
Ja kun ruoka tuli, siinä oli valkoista kastiketta jossa oli sekä maitoa että jauhoa!
Itse on pakko osata valita takuuvarmat ruoat, pärjää kyllä.
Pähkinää ja mantelia on etupäässä jälkiruoissa ja leivonnaisissa ja saattaa olla runsaastikin, leivonnaisissa mantelijauhoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2009 - 10:08

Ei Kreikassa oikein oteta huomioon allergioita.Koeta tilata ruokaa,joka ei sisällä ko.aineita.Kuten kalaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2009 - 12:21

Mantelia on mitä luultavammin erilaisissa leivonnaisissa, joten niitä kannattaa välttää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2009 - 14:59

Tässä vielä toinen käännös, jonka tarkistin muutamalla käännöskoneella. Käänsin englannista kreikaksi lauseella: "The food should not contain almonds or nuts because of allergies." Sain molemmista vastaukseksi tämän käännöksen:

Το φαγητό δεν πρέπει να περιέχει καρύδια ή αμύγδαλα, λόγω των αλλεργιών.

(Käänsin siis eka enkusta kreikaks ja sitten toisella kääntäjällä kreikasta englanniksi. Ja sisältö pysyi samana.)

Jos muuta ei löydy, niin ehkä kokeilisin ton kans. Jos kerran matkaan on lähdössä, eikä tosiaan viittiis mitään tukehtumiskuolemaa siellä matkalla kokea.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 14.05.2009 - 17:39

Kiitos kaikille. Juuri siksi, kun olen kuullut, että siellä ei kovin vakavasti allergioita oteta, olinkin tuota kreikkalaista käännöstä vaille. Kiitos.