Mitä teen villiviinille,joka kasvaa, mutta´alkumetrit´ovat ilman lehtiä? Voinko leikata sen ja kuinka?

Avainsanat: köynnöskasvit hoito leikkaus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.05.2009 - 18:41

Minulla on sama ongelma. Olen ajatellut pätkäistä sen juuresta. Oletan sen kasvavan uudelleen. Nyt on sopiva aika leikata, koska juurissa on vielä kasvuvoima tallella. Hyvin juurtunut villiviini on vahva kasvi.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 12.05.2009 - 19:05

Kasvava luonnonvarahan villiviini on. Jos katkaiset sen melko alhaalta niin katso että jää niitä oksanhankoja josta sitten leviää. Melko nopeastihan se lähtee kasvaamaan ja koita juurruttaa niitä mitä katkot.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 19:19

Katkaise melko alhaalta ja jätä pieniä orastavia varsia jäljelle.Muista lannoittaa sitä myös.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 19:55

Paikalleen kotiutunutta villiviiniä leikataan keväällä versoja harventaen. Näin kasvusto saadaan pysymään tasaisen peittävänä, ilmavana ja terveenä. Voit typistää mielestäsi väärään paikkaan kasvaneet versot ja ohjata uusia mieluisiisi suuntiin. Villiviinin alasleikkaus on radikaali toimenpide, joka järkyttää kasvin tasapainoa. Alasleikkausta ei saa tehdä syksyllä, sillä keväällä kasvilla on paremmat mahdollisuudet toipua rajusta toimenpiteestä. On suositeltava säästää nuorimpia versoja varmistuksena siitä, että kasvi alkaa kasvaa vielä alasleikkauksen jälkeenkin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 20:04

Ilman mitään asiantuntemusta, ihan vaan omasta kokemuksesta:

meillä kasvoi pitkin lankkuaitaa villiviini jonka perusrungot olivat 18 v. Kolme vuotta sitten aita meni uusittavaksi ja villiviinit oli pakko katkoa alhaalta asti. ensimmäinen kasvukausi näytti tosi heikolta (elonmerkkejä kumminkin) toisena lykkäs tavaraa uudelle aidalle jo metritolkulla ja tänä vuonna pakko ruveta 'harvennushakkuisiin' , niin että voi siinä näinkin käydä, vastoin mitä meille ennustettiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.05.2009 - 00:47

Oli suunilleen sama tilanne kuin vähäviisaalla, meillä ei vaan sen leikkauksen jälkeen enää ilmestynyt tynkiin ensimmäistäkään elonmerkkiä - tasan ei mene onnen lahjat