Toinen kertomus? Onko tämä mahdollista?

Kaveri haki neurologilta työkyvyttömyyslausuntoa Kelalle ja Työkyvyttömyyseläkeyhtiölle huimauksen ja heikotuksen takia. Neurologin antama lääkärin kirjoittama työkyvyttömyyslausunto ei kelvannut kummallekkaan? Mutta se kelpasi kyllä poliiseille perusteeksi ja ottivat häneltä ajokortin pois. Kaveri asuu kymmenien kilometrien päässä esimerkiksi lähimmästä kaupasta ja pankista yms. keskustasta. Miten hän nyt voi ajaa mihinkään, kun kyläpoliisin ainut tehtävä on kytätä, että ajaako mies kortitta autoa? Yhteiskunta on kyllä kiva pyrokraattinen ja poliittinen soppa, jossa kukaan ei tunnu tietävän mitä vasenkäsi tekee? Kaverilla rahat loppu ja pian vissiin elämäkin tuota rataa.

Lisätty: 12.05.2009 - 18:21

palisanteri ei tainnut lukea kirjoitusta kokonaan? Kelahan ei hyväksynyt hänen lääkärintodistustaan ja työkyvyttömyyttään? Miten sellaista voi hakea, mitä ei ole olemassa? Hänhän on Kelan mukaan terve ihminen. Ei sellainen mitään ilmaiskuljetuksia ja avustuksia saa? Ja täytyy muistaa mitä äiti jo pienenä sanoi: Muista sitten syödä?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.05.2009 - 18:57

Niin kyllä hurjatta on ihan oikeassa. Töihin olisi päästävä, että voisi hakea ensin sairaspäiväraha kaudet täyteen ja sitten vasta työkyvyttömyyseläkettä?

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.05.2009 - 18:03

Hänen kannattaa hakea kuljetuspalvelua.
Sen saa tuloihin katsomatta, jos lääkärinlausunto sitä edellyttää.
Taksilla pääsee bussimatkan hinnalla sen kunnan alueella missä asuu, ja lähinaapurikuntiin myös.
Enin määrä mitä normaalisti / yleensä saa on 18 yhdensuuntaista taksimatkaa kuukaudessa.
Ne matkat ovat tarkoitettu virkistyskäyttöön ja esim. kauppa-asiontimatkoihin ym.
Ja jos hän ei pärjää yksin asiointi tai virkistysmatkoilla, avustaja pääsee ilmaiseksi.

kela taas korvaa lääkärissä ja tutkimuksissa käyntien osalta.

Aivan varmasti tulee edullisemmaksi kuin oman auton käytön kustannukset.

Lisätty: 12.05.2009 - 20:01

Sosiaalihuoltolain mukaisia kuljetuspalveluja voidaan myöntää tukipalveluna sellaiselle henkilölle, joka ei saa kulkemiseen tukea muiden säädösten nojalla ja jolla on ikääntymisen ja sairauksien vuoksi huomattavia liikkumisvaikeuksia, eikä hän kykene käyttämään julkisia joukkoliikennevälineitä.

Lähteet:
oma tieto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 18:03

Näinhän se tuntuu menevän,että asiat käsitellään eri viranomaisten tahoilla ihan eri tavoilla. Ja ainakin jos rahasta on kyse, niin aina se on pieni ihminen, kun jää isolle byrokratiakoneistolle toiseksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 12.05.2009 - 18:04

Kyllä täällä meillä niin paljon vääryyttä tehdään sairaille ihmisille. Meidän joita ei päästetä eläkkelle, pitää vissiin sitten ruveta ryyppäämään, niin johan muuttuisi ääni kellossa eläkeyhtiöissäkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 18:12

Kyllä nykyisin täytyy olla tosi sairas, ennenkuin päästetään työkyvyttömyyseläkkeelle. Ehdotankin menemään sairaana töihin, eiköhän sieltä työnantaja passita työterveyslääkärille ja sitä kautta sairaslomalle. Sairaslomia täytyy ilmeisesti ensin olla riittävä määrä takana, ennenkuin pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 12.05.2009 - 18:45

Tyypillistä, väliinputoajien rakoon kyllä porukkaa mahtuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 19:22

Sillloin kun Kela päättää jotain,pieni ihminen on tosi pulassa,eikä Kela hevin muuta päätöksiään.Valitettavasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 12.05.2009 - 20:08

Ida puhuu asiaa. Kaikki ryyppääjäthän saavat kaiken mahdollisen avun ja tuen, eläkkeet ym. Ryhdytään siis toimeen, niin eiköhän eläkkeelle pääse.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.05.2009 - 10:39

Lopulliselle eläkkeelle ei noin vaan pääse ja se on ihan oikein. Mutta tarinaa en ymmärrä, onko ko. henkilö työssä vai ei? Eläkehakemus menee määrätyn kaavan mukaan, se on faktaa.
Lääkäri ja poliisi toimivat omien valtuuksiensa mukaan. Poliisin vastuulla on henkilön ajokyky.
Totta se että jupot ja lurjukset saavat 1.luokan kohelua Suomessa. Näkee isossa kaupungissa kun istuvat puistossa, soittelevat kännyköillään (sossun ostamilal) lajitovereilleen saadakseen seuraa puistoistuntoihin. Tilanne on saavutettu sallivan sosiaaliturvan kautta eli juoda saa, palvelu pelaa.

Lisätty: 13.05.2009 - 10:40

Ei kait ko. henkilö terveeksi todettuna kuljetuspalvelua saa?