Mihin valitetaan jos hoitotakuu ei toteudu?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 12.05.2009 - 19:59

www.niveltieto.net/hoitotakuu.htm

Täältä löytyy ohjeita.

Lähteet:
Google

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.05.2009 - 17:50

Hoitotakuun toteutumattomuudesta johtuvat korvausvaatimukset tulee osoittaa
sille terveydenhuollon yksikölle, jonka tehtävänä hoidon järjestäminen
määräajassa olisi ollut.

www.niveltieto.net/hoitotaku...stutus.pdf

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 12.05.2009 - 18:01

Potilaslautakunta voi olla yksi sellainen paikka johon ottaa yhteyttä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 18:12

Neuvoisin sinua ensin ottamaan yhteyttä potilasasiamieheen:
POTILASASIAMIEHEN TEHTÄVÄT

Potilaslain 11 §:n mukaan terveydenhuollon toimintayksikön on nimettävä potilasasiamies. Kahdella tai useammalla terveydenhuollon yksiköllä voi olla myös yhteinen potilasasiamies.

Potilasasiamiehen tehtävät potilaslain 10 §:n mukaan ovat:

·neuvoa potilaita potilaslain soveltamiseen liittyvissä kysymyksissä,
·avustaa tarvittaessa potilasta muistutuksen tekemisessä sekä neuvoa potilasta tarvittaessa muiden oikeusturva- ja vahingonkorvausasioiden vireillepanossa,
·tiedottaa potilaan oikeuksista sekä
·toimia muutoinkin potilaan oikeuksien edistämiseksi.

Potilasasiamiehen tehtävänä on tiedottaa potilaan oikeuksista terveydenhuollon eri palveluissa sekä neuvoa niin potilaita kuin terveydenhuollon henkilöäkin potilaslain soveltamiseen liittyvissä kysymyksissä (esimerkiksi tiedonsaantia, itsemääräämisoikeutta ja hoidon saatavuutta koskevissa asioissa). Asiamiehen puoleen voi kääntyä myös silloin, kun potilaalla on epäily hoitovirheestä.

Hoitoon tai kohteluun liittyvissä ongelmissa tai epäselvyyksissä on ensisijaisesti syytä keskustella hoitoyksikön (osaston, vastaanoton jne) henkilökunnan tai heidän esimiestensä kanssa. Potilasasiamies avustaa tarvittaessa ristiriitatilanteiden ratkaisemisessa ja neuvoo valitusmenettelyssä.
Terveydenhuollon palveluita käyttävällä on oikeus tehdä muistutus, mikäli hän kokee saaneensa huonoa kohtelua tai palvelua. Muistutusten välityksellä saadun palautteen avulla palvelun tuottaja voi kehittää omaa toimintaansa. Muistutuksen tekeminen ei saa vaikuttaa potilaan myöhempään kohteluun, siksi muistutusasiakirjat on säilytettävä erillään potilasasiakirjoista. Asiamies voi tarvittaessa avustaa asiakasta muistutuksen teossa.

Mitä potilasasiamiehen toimenkuvaan ei kuulu?

Potilasasiamies ei tee hoitoa koskevia päätöksiä eikä voi muuttaa mm. terveydenhuollon ammattihenkilöiden tekemiä hoitoa koskevia ratkaisuja. Potilasasiamiehen asiantuntemuksen piiriin eivät kuulu myöskään sosiaalivakuutukseen liittyvät asiat (mm. Kelan vakuutuslainsäädäntöön perustuvat etuudet).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 19:24

Lääninlääkärille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 22:38

Turha ainakin lahdessa valittaa yhtään minnekään,
hammaspuolella ei siellä toteudu mikään luvattu tai sovittu asia.