Miten lasketaan kohtuullinen tukkuhinta käsityötuotteelle?

Jos toinen yrittäjä haluaa jälleenmyydä tuotteitani, miten lasken tuotteelle kohtuullisen tukkuhinnan niin että itselleni jäisi jonkinlainen kate mutta myös jälleenmyyjä saisi jotain väöhennettyään asiakashinnasta ensin alvin?

Avainsanat: tukkuhinta

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.05.2009 - 14:49

Käsityötuotteesta harvoin saa sitä korvausta mitä aikaa ja taitoa on siihen uhrannut ja käyttänyt.
Riippuu tietysti myös siitä tuotteesta.
Aineet + työaika .

Miksi et itse myy niitä tuotteita suoraan, miksi käytät välittäjää?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.05.2009 - 14:49

Lasket ensin, paljonko sinulla on mennyt tarvikkeisiin, sitten sen paljonko tuotteen valmistus vie aikaa ja millaisen tuntipalkan haluat itsellesi. Jälleenmyyjä puolestaan määrittää oman myyntipalkkionsa ja huomioi ALV:n siinä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 14:52

Aineet ja työpalkka yhteen ja kerro summa kahdella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 15:17

Kotimaisten tavaroiden tukkuhinta muodostuu tehtaanhinnasta, arvonlisäverosta ja varastointi kustannuksista. Hinta ilmoitetaankin aina yleensä: hinta tehtaalla ( ei kuljetuskustannuksia )
Tukkuhinta = aineet, palkat, työvälineet ( esim.koneiden kuoletus aikojen mukaan laskettu hinta ) ja yrityksen tuotteelle mahdollisesti määrittelemän tuotantokustannuksen mukaan ( esim. alihankinta hinta ).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 12.05.2009 - 15:24

Kohtuullinen myyntipalkkio on 10-20% käsityötavarasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 12.05.2009 - 15:50

Kun puhut noista ALV:n vähentämisistä, nin en oikein ymmärtänyt tarkoitustasi?

ALV on läpijuoksu erä, jonka maksaa asiakas,ei yrittäjä.

10-20% on käypä jälleenmyyntipalkkio, mutta sinulla täytyy tuolloin olla kate% ainakin 40%,jotta se kärsii alentaa hintaa jälleenmyyjälle ja vielä saat itsekkin silti katteen.

Nyt tapahtuma on sitten sellainen,että jälleenmyyjä ostaa tuotteen sinulta em. alennetulla hinnalla ja myy sitten eteenpäin OVH hinnalla,joka on kaikilla yksi ja sama.

Kauppatapahtuma tulee mennä näin, muutoin saatetaan katsoa,että jälleenmyyjäsi on vain palkkasuhteessa sinuun.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 16:16

Järkevä hinta on sellainen millä kukaan ei sitä osta, kiinalaisen vastaavan saa 90% halvemmalla.
Sovi myyjän kanssa millaisen myyntipalkkion hän haluaa, mutta hinnoittele tuote sitä ennen järkevästi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 19:35

Käsitöistä ei oikein makseta verrattuna siihen käytettyyn aikaan ja materiaaleihin.Esim.käsinkudotut villasukat saavat maksaa max.20 euroa,sen jälkeen kukaan ei osta niitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 19:51

Ajattele työsi taideteoksena. Laita siihen ihan mikä hinta tahansa. Eri asia on, ostaako sitä kukaan siihen hintaan. Mutta ainahan voi kokeilla. Käsityötä ei arvosteta tarpeeksi. Siksi hintoja on nostettava, jotta se saisi lisää arvostusta.