Miksi sikainfluenssalla on tuollainen nimi, kun siat eivät sitä ole edes sairastaneet?

Avainsanat: sika tauti

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.05.2009 - 18:24

Tauti etenee sikamaista vauhtia, monet sairastaa sitä sikana. Siinä on sikamainen kuume, sikamainen yskä ja nuha se vasta onkin ihan sikamainen. Kaikki johtuu siitä, että ihminen pitää sikoja sikamaisissa oloissa, joten ne sairastuvat ja tartuttavat taudin ihmiseen.

Kysyjän kommentti

Tyhjentävästi sanottu ;)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.05.2009 - 14:41

joo kuule samaa olen myös minäkin miettinyt et miksi sillä on tollainen nimi. toivottavasti se saatas nopeasti aisoihin koko sikainflunssa. kun on ollut hullunlehmät tauti, ja joku kana juttu. mistä ne lie tulee. kait sieltä ulkomailta leviää ihmisten mukana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 14:48

Sikainfluenssa yleistyi Manner-Euroopassa 1970-luvun lopusta alkaen, ja nykyään se on Euroopassa yleinen eläintauti. Suomalaisesta siasta se tavattiin ensimmäisen kerran vuoden 2009 alkupuolella.

Sioilla nousee korkea kuume, jopa 41,5 astetta, muita oireita ovat ruokahaluttomuus, yskä ja niiskutus. Sikojen hengitysteiden reseptorit sitovat sekä sian, ihmisen että lintujen influenssaa aiheuttavia A-viruksia. Uusia influenssavirusyhdistelmiä voi syntyä, jos ihmisen tai eri eläinlajien influenssavirukset tartuttavat samanaikaisesti sian. Sikainfluenssa on esiintynyt useita kertoja zoonoosina myös ihmisissä.

Zoonoosi on eläinten ja ihmisten yhteisten tartuntatautien yleisnimitys. Tarttuminen voi tapahtua eläimestä ihmiseen tai ihmisestä eläimeen. Sana zoonoosi tulee kreikan kielen sanoista "zôon", eläin ja "nosos", tauti. Se on yleensä mikrobin, viruksen tai parasiitin aiheuttama.

Tarttumistavasta riippuen, on yleistermillä zoonoosi kaksi alamuotoa: antropozoonoosi eli tauti, joka tarttuu ihmisestä eläimeen sekä zooantroponoosi eli tauti, joka tarttuu eläimestä ihmiseen.

Lähteet:
internet artikkelit sikainfluenssa, zoonoosi, virustaudit

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 14:53

Se leviää ihan sikana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 16:47

Sikainfluenssa on A-influenssaviruksen alatyypin H1N1 aiheuttama äkillinen hengitystietauti, jota on tavallisesti esiintynyt lähinnä sioilla.

Huhtikuussa 2009 Meksikon viranomaiset havaitsivat sioilla esiintyneen influenssaviruksen muuntuneen uudeksi virukseksi, joka kykenee tarttumaan ilmeisen helposti myös siasta ihmiseen ja ihmisestä toiseen. Uutta virusta kutsutaan nimellä influenssa A(H1N1).

Influenssa A(H1N1) koostuu osista, joita on aiemmin esiintynyt ihmisten, sikojen ja lintujen influenssaviruksissa.

yle.fi/uutiset/ulkomaat/2009...15590.html

Lähteet:
www.sikainfluenssa.fi/h1n1/

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 12.05.2009 - 17:44

Kyllä minun kuullakseni siat ovat sairastaneet sikainfluenssaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 19:36

Kyllä se on alunperäisin siasta lähtenyt,siitä nimi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 12.05.2009 - 19:39

Kyllä sitä siat ovat sairastaneet, ja siitä nimi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 12.05.2009 - 19:50

Vaikuttaisikohan se että ihmisten käytöstavat ja ulkomuotokin alkaa kovasti muistuttamaan tämä nuhaista elikkoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 22:43

Kuten Jonin hienosti kertoo on taudin nimi pikkuhiljaa muuttumassa, ja siitä käytetään jatkossa nimeä H1N1. Lähinnä sen takia ettei sianlihaa sotketa siihen ja myyntiä vaikeuteta...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.05.2009 - 12:37

kiitoksia viisaat napsulaiset taas miekin viisastuin, kun tätä samaa kyssärii olin itsekkin miettiny..