miksi puuro palaa pohjaan

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.05.2009 - 14:14

Jos puuroa ei sekoiteta, saavuttaa puuron pohjalla oleva aines liian korkean lämpötilan, jolloin se kuivuu ja kovettuu, ja lopuksi "palaa" pohjaan. Puuroa on sekoitettava kaikissa muissa kattiloissa paitsi vesihaudekattilassa, jossa lämpö tulee hitaammin ja leviää tasaisemmin koko puuroon. Haudekattilaakin on ajoittain sekoitettava. Sitä paitsi puuro kypsyy siinä hitaammin. Kellä on vielä aikaa odottaa aamupuuron kanssa puolikin tuntia, ehkä enemmän ?

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 12.05.2009 - 13:37

Väärä valmistustapa.
Koitappa vesihaude kattilaa.Teflon kattilatkin käyvät.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 13:47

Sitä on koko ajan sekoitettava.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 14:14

Niinkuin Gristalli sanoi sitä on sekoitettava koko ajan ja jos keität sen maitoon pohjaan palaminen on melkein väistämättä edessä. Siis keitä veteen ja tarkkaile koko ajan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 14:26

Puuro on aika tiivistä, siksi se palaa pohjaan jos ei sekoita. Tavallisessa kattilassa saa aikaan hyvän puuron jso haluaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 14:45

no se palaa siksi pohjaan jos levy on liian kovalla teholla eikäsitä ole tarpeeksi sekoiteltu. pitäs sekoittaa koko ajan kun puuro kiehuu. ottaa levy pois päältä ja hauduttaa sit vasta kun ei enää kiehu. sekoitaa täytyy kun puuro kiehuu muuten se kyllä palaa pohjaan kiinni. nimittäin on kylllä tästä kokemusta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 14:55

Kuumennus tapahtuu liian korkealla lämpötilassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 15:04

Kattilassa liian vähän tavaraa lieden kuumuuteen nähden ja liian laiska sekoittaja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 15:07

Kaikki ruoka ns. palaa pohjaan, jos liian kuumalla liedellä / kattilassa /uunissa / pannussa, sen valmistat.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 16:24

Maitopuuro palaa pohjaan aina vaikka sekoittaist sitä kuinka paljon tahansa.
Kattiloista paras on vanha kunnon Finel emalikattila, siinä se palaa vähiten (TAI JUUTTUU).

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 12.05.2009 - 17:43

No melkein kaikkihan palaa pohjaan jos tarpeeksi kuumalla paikallaan antaa kiehua.
Varsinkin jos maitopuurosta kyse.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 12.05.2009 - 19:29

Liian kuuma liesi on yksi syy, ja toinen se, ettei puuroa sekoita. Ja huonot kattilat edesauttavat myös sitä palamista. Tarkkuutta hutun keittoon, niin ei pala.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 12.05.2009 - 19:54

Kaikkien noiden edellämainittujen johdosta minä ostin höyrypohjaisen puurokattilan. Nyt ei tule pohjaan poltettua puuroa. Suosittelen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 22:41

Etenki maitopohjaset (riisipuuro) nappaa nopeesti pohjaa,jos ei jatkuvasti sekota.Iteltäni pamahti pohjaa ku ekan kerran tein,siinä sit hiki hatus jynssäsin kattilaa puhtaaks.Viime viikol tein kaurapuuroa ku mahataudis olin,seki tykkäs ottaa vähän pohjaan....miks niis ohjeis sanotaa anna hautua kannen alla,nii ku teet ni pohjaan palaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.05.2009 - 01:30

Kun pistää puuron kattilaan ja liedelle ja lähtee napsuttelemaan,palaa takuuvarmasti ja karrelle saakka.