Mikä/mitkä ovat lempiviinejänne jos nautitte viiniä ruokajuomana? Mieluumminko valkoista vai punaista?

Valitsetteko viinin rypäleen, valmistajan, valmistusmaan vai minkä perusteella?

Lisätty: 12.05.2009 - 14:17

Itsellä talvisin punaviini, maita mielellään Chile, Argentiina, Etelä-Afrikka ja rypäle usein Cabernet Sauvignon tai sitten sen ja Merlotin sekoitus.
Hyvä eteläafrikkalainen punaviini yleiskäyttöön on Kumala eli ns. viimeaikojen löytö
Valkoviinit on vähän vaikeampia löytää sitä suunmukaista mutta Alsacen alueen viinit sopivat hyvin esim. parsan kanssa ja rypäle riesling.

Lisätty: 12.05.2009 - 14:19

Ramsekselle: viini ruokajuomana on hyvän alku eikä ole alkoholia (paitsi sille jolle se on ollut ongelma joskus). Hyvä ruoka ja hyvä viini kuuluvat yhteen.

Lisätty: 14.05.2009 - 13:23

Chileläiset ja eteläafrikklaiset viinit muistuttavat paljon toisiaan. Myös muista eteläisen Amerikan maista tulee nykyään erinomaisia viinejä, esim. Argentiinasta. Noiden maiden viinejä nauttivat mielellään myös ne jotka sanovat etteivät pidä punaviineistä eli se on pehmeys, tanniinit tekevät punaviineistä usein liian "kovia" ja jotenkin happamia.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vieras
Vastattu: 12.05.2009 - 13:36

Alkoholittomat. Valkoinen on parempaa,mutta punaistakin joskus.Mutta ei koskaan alkoholipitoisia.
Valitettavasti joudun usein valitsemaan sen yhden ainoan alkoholittoman,koska muita ei usinkaan ole.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.05.2009 - 13:23

punaviini useimmiten: Cabernet Sauvignon - Chile, Etelä Afrikka, Australia
valkoviini : Riesling - Itävalta, Saksa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 13:48

Punaviini Cabernet Savignon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 14:16

Alkoholi on kaiken pahan alku ja juuri ... ettäs tiiätte ;]

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 14:36

Argentiinalaiset, etelä-afrikkalaiset ja chileläiset punaviinit ovat mielestäni ehdottomasti parhaita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 14:52

meillä tulee vaihdeltua noita viini merkkejä usein siksi en kyllä tiedä minkä maalaisia ne ovat mutta, punaviiniä yleensä käytetään meillä. joskus kalan kanssa valkoviiniä. Chileläistä meillä oli muistaakseni tässä viimeksi kun grillattiin lihaa. mutta nyt täytyy ostaa uusi grilli muuten ei saa liharuokaa eikä punaviiniä. punaviini onkin terveellistä ainakin nyky päivänä niin sanotaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 14:55

Mieluummin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 16:07

Vesi paras voitehista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 16:28

Madeira.
Erittäin hyvä seurusteluviini, monesti siinä koritelineessä, ainakin muualta ostettuna.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Madeira_(viini)

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 12.05.2009 - 17:43

Valkosta ehdottomasti, ja kreikkalaista,.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 17:54

Punaista (ja joskus grillatessa roseeta)... Etelä-Afrikkalainen, Chileläinen, Italialainen ja Argentiinalainen on makuuni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 18:28

Kuten jo edellisistä vastauksista voi päätellä, chileläiset viinit ovat loistavia ruokailuviinejä.Makeista viineistä en pidä.Mehut ovat erikseen.Viini tulee olla täyteläinen ja hiukka hapan.Silloin pihvi saa arvoisensa kumppanin.Valkkarit kevyitä seurustelujuomia viileinä kesällä.Eivät ole sokeripommeja.Eipä unohdeta etelä-afrikkalaisia viinejäkään.Valitettavasti en koskaan muista nimiä,tulee ostettua tutun etiketin perusteella ja lukeehan hyllynreunassa aina tuotetietoutta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 19:14

Talvella punaviinejä ja kesällä myös valkoisia. Chilest, Argentiinasta, Etelä-Afrikasta, tulee hyviä punaviinejä, mieluisin rypäle on Cabernet Sauvignon.
Valkoviinit ovat vaikeampia mutta yhden hyvän olen löytänyt eli italialainen Gustoza. Se on myös luomuviini vaikka ei siä mainosteta sellaisena.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 12.05.2009 - 19:58

Täytyy tunnustaa etten kuulu siihen sakkiin joka viineistä ymmärtää. Ruokajuomana suosin raikasta vettä tai pizzan kanssa olutta. Jos otan viiniä juon seurustelujuomana halpaa valkkaria.
Tosin tuo puoli on jäänyt vähäisemmälle nykyään, mutta en minä lasiin sylje.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 20:06

Cava, vaikkei se ruokajuoma olekaan. Mutta maistuu pirtsakalle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.05.2009 - 03:28

Täyteläset punaviinit maistuvat normaalisi, mutta näin keväisin tekee mieli jotain raikkaampaa. Chileläisistä on löytynyt monia lemppareita, kuten cono sur :) Mutta en ole millekkään alueelle uskollinen. Punkuissa merlot/cabernet sauvignon ja valkkareissa chardonney tai muscadet. Valkoiset on aina liian makeita tai kuivia miun makuun mikään ei ole koskaan hyvä :D Mutta ennemmin liian kuiva ku makea...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.05.2009 - 12:41

valkkarii, mutta ei ole mitään yhtä vaan vaihdellen eri merkkejä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.05.2009 - 12:57

minä olen punaisen viinin ystävä ja yleensä merlot pohjaiset sopii makuuni. Chile on aina varma maa punkkua hommatessa. voisin mainita esim merlot sunrice, hyvä seurustelu ja ruoka viini. sit tykkään myös sellaisesta kuin Villa anna ja muistaakseni se on Italialainen viini. ja laatikko viineistä suosin Tribal nimistä, sellainen leobardi kuvioinen laatikko.(olikohan etelä arfikkalainen..)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.05.2009 - 10:12

Punaviini ja ehdoton suosikkimaani on Chile. Melkein poikkeuksetta chileläiset punaviinit sopivat jokaiseen tilanteeseen, niin ruoan kanssa kuin seurusteluunkn.

Valkkariin en koske. Nimimerkillä joskus muinaisuudessa tuli tuhottua liian monta valkovenäläistä ja kankkunen oli sen mukainen.