Mitä tämä tarkoittaa, on voittanut lainvoiman?

Oikeuden pöytäkirjoista luettua

Avainsanat: laki ja oikeus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.05.2009 - 12:53

'Voittanut lainvoiman' on vanhoissa laeissa, varsinkin 1800-luvulla mutta vielä 1900-luvulla, käytetty termi, joka tarkoittaa nykyisin samaa kuin "tullut lainvoimaiseksi' tai 'saavuttanut lainvoiman'. Tarkoittaa, että tuomioistuimen tuomio (päätös) tai muu viranomaisen päätös tulee "lopulliseksi". Eli siitä ei voi enää valittaa (valitusaika kulunut umpeen ilman valituksen tai oikaisupyynnön jättämistä) tai päätös on annettu tuomioistuimessa (KKO, KHO), jonka päätöksistä ei voi valittaa tai asia on jo lähtökohtaisesti sellainen, ettei laki anna siitä mahdollisuutta valittaa. Joidenkin päätösten osalta voidaan laissa antaa mahdollisuus päätösten toimeenpanoon riippumatta siitä onko päätöksestä valitettu.
Lisäksi jo lainvoiman saavuttaneeseen tuomioon voidaan tiettyjen edellytysten täyttyessä hakea tuomion purkamista, vaikka se onkin erittäin harvinaista.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 12.05.2009 - 12:06

Jos voittanut sanan tilalla olisi saavuttanut,niin osaisin vastata,mutten tällaista termiä ennen ole nähnyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 13:05

Ei voi olla yhtään mitään... on saavutatnut lainvoiman, sen kyllä ymmärtää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 13:50

Tullut lainvoimaiseksi.Sanonta on perua vanhasta lainsäädännöstä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 14:30

Esimerkiksi:
2.2 Yleiskaava
Saaristo-ja rannikkoalueiden osayleiskaava on vahvistettu 3.10.1996 ja voittanut lainvoiman Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksellä 17.2.1998
2.3 Selvitykset
Tarkat luontoselvitykset on tehty. Suunnittelutyössä ei todennäköisesti tarvita uusia laajempia perusselvityksiä. Tarkempia selvityksiä tehdään kuitenkin tarpeen mukaan suunnittelukohteessa.

Kumonnut entisen lain uusien selvitysten pohjalta, eikä uusia perusselvityksiä enää tarvita KHO:n päätöksen jälkeen. Päätös on siis tältä osin lainvoimainen. Päätökseen voidaan kuitenkin palata tarpeen niin vaatiessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 14:56

Valmis toimeenpantavaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 20:07

Saavuttanut lainvoiman: laki voidaan ottaa käyttöön