Mikä on ympyrän säde ja halkaisija, jos piiri on 83cm?

Ongelmana on leikata mattoon oikean kokoinen symmetrinen reikä jotta maton voi asettaa huoneeseen, jossa on pyöreä tolppa lattiasta kattoon. Pitänee siis mitata tolpan ympäryysmitta joka vastaa leikattavan ympyrän sädettä. Oikean kokoisen ympyrän piirtminen ja leikkaaminen vaatii tiedon säteen tai halkaisijan pituudesta, eikö? Sitten harpilla ympyrä. Mattoon leikataan tietysti halkio maton reunasta ympyrän reunaan. 83cm=2 pii r. Vaan ei ole laskukonetta.

Avainsanat: ympyrä piiri säde ongelma reikä mattoon

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.05.2008 - 00:11

halkaisia on 26.433 ja säde on 13.21cm

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.05.2008 - 11:33

ympyrän piiri on muistaakseni pii kertaa halk. lasket sen vain toisin päin niin saat halkaisijan ja säteen..en oo varma :D