mitä tarkoittaa alkeisvaraus?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.05.2009 - 09:39

Alkeisvaraus on alunperin tarkoittanut pienintä sähköistä varausta, joka on olemassa. Siitä käytetään yleensä symbolia 'e'. Edelleenkin sitä käytetään sillä nimellä ja symbolilla. Muutama vuosikymmen siten fyysikot havaitsivat, että itse asiassa on olemassa muitakin alkeishiukkasia kuin protonit, neutronit ja elektronit. Niitä alettiin kutsua kvarkeiksi. Myöhemmin on löydetty myös muita alkeishiukkasia. Niille on tyypillistä, että ne eivät esiinny vapaasti (kuin ehkä sekunnin murto-osia tietyissä koeolosuhteissa). Siksi niitä ei aiemmin ole voitu havaita. Noiden muiden hiukkasten (kvarkit ja antikvarkit jne.) sähkövaraus on siis pienempi kuin 'alkeisvaraus', mutta kun ne ovat stabiilissa tilassa (yhdistyneinä muiden hiukkasten kanssa), niin niiden yhteinen varaus on aina alkeisvarauksen tai sen monikerran suuruinen.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 11.05.2009 - 21:57

Itselläni ei ole hajuakaan, mutta wiki kertoo sen.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Alkeisvaraus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 00:15

Tiede.fi
Kun vertaa alkeishiukkasen varausta ja sen massaa, huomio kiinnityy siihen, että massan eksponentti on huomattavasti pienempi kuin varausta ilmentävällä luvulla. Toisin sanoen alkeisvarauksessa kentällä on itse asiassa suurempi merkitys kuin sen massalla. Alkeisvaraus ei ole mikään lyijyakku.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 06:32

Oliskoon tuolla mittää tekemistä alkemistin kanssa?

Lähteet:
www.webbisivu.com/Alkemistit.aspx

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 10:26

Alkeisvaraus - fysiikkaa, hui ! Minun alkeisvaraukseni on ruokakaapin kuiva-aineita ja välttämättömät perusvaatteet siirtyessäni asunnostani toiseen. Ei tarvitse viedä kaikkea aina mukanaan. Alkeisvaraus, hauska sana, alankin käyttää sitä tässä yhteydessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 15:05

Yhden elektronin sähkövarausta kutsumme alkeisvaraukseksi=pienin tunnettu varaus01,6x10 potenssiin -19 C (C = coulombi ).