Pitääkäö kaikki wikipediassa olevat tekstit paikkaansa , vai kannataako enneminkin kysyä tällä palstalla jos haluaa luotettavan vastauksen ?

Avainsanat: wikipedia napsu luotettavuus internet tieto

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.05.2009 - 20:07

Wikipediassa kylläkin varmaan pitää tiedot aika hyvin paikkansa.
Mutta hauskahan täältä on kysyä myös, voi saada monenlaisia mielipiteitä ja vastauksia.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.05.2009 - 20:08

Kaikkeen netissä olevaan tekstiin täytyy suhtautua kriittisesti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.05.2009 - 20:09

kyllä wikipedian tiedot pääosin ovat luotettavia, aina kannattaa suhtautua pienellä varauksella ja jos mahdollista varmistaa jostain toisesta, riippumattomasta lähteestä.

Napsun vastaukset perustuvat melko useasti (asiakysymyksissä) wikipedian tietoihin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.05.2009 - 20:10

Tottakai Napsulaiset ovat luotettavia ja tietäväisiä. Pienellä varauksella.
Kaikki tieto ei koskaan ole yhden päässä, eikä siten Wikipedian sensorinkaan päässä.
Wikipedia ei välttämättä ole täysin puolueeton kun se pyrkii olemaan liiankin puolueeton, niin kaikkea tietoa ei aina julkaista, koska vähänkään populismiin viittaavat tekstit poistetaan vaikka olisivat tosiakin.

Lähteet:
Mutu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 11.05.2009 - 20:15

Jos asia on oikein tärkeä, niin kyllä siinä tapauksessa kannattaa uskoa asiantuntijan antamaan vastaukseen. Ja varmistaa vaikka toiselta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.05.2009 - 20:20

Ei Wikipedian tietokaan ihan 100 % varmaa ole. Mutta Napsulaisten tietohan on täysin aukotonta...;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.05.2009 - 20:40

En menisi aina luottamaan tuon Wikipediankaan tietoihin. Monasti ovat varsin puutteellisia. Täällä Napsussa on usein aika hyviä vastauksia, tuntuu ihan siltä, niin kuin jotkut todella tietäisivätkin asiansa, josta ovat vastauksiaan antamassa. Mutta en kyllä luottaisi tähänkään. Kysyisin herra Googlelta, ja vertailisi n sieltä saatua tietoa toisiinsa. Ja onhan vielä kirjastoissa tietosanakirjat ja muut asiateokset.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.05.2009 - 22:21

Sieltä on löytynyt todella monta täysin väärää "tietoa". Usein kyllä ainakin suuntaa antava, mutta asia kannattaa kyllä varmistaa myös muualta jos haluaa varmasti oikeaa tietoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 11.05.2009 - 22:54

Jos varmaa tietoa haluat, niin varmistat asian kahdelta, kolmelta taholta. Mutta kyllä Wikissäkin on varmaa tietoa. Itse luotan Wikipediaan siinä mielessä kuin lehtiin ja telkkariinkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.05.2009 - 23:04

Varmentaa kannattaa tosiaankin useammasta lähteestä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 12.05.2009 - 01:25

Kannattaa kattella ja kysellä kaikista mahdollisista paikoista.
Netissähän mikään ei ole varmaa.
tälläkin palstalla monasti otetaan wikipediasta tai muualta netistä vastaus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 01:39

Kannattaa aina suhtautua netissä olevaan tietoon varauksella. Huijareita ja väärää tietoa on maailma täynnä. Oikeastaan luotettavaa tietoa on vain ns. virallisilla sivuilla kuten: lakisivut, sairaalat, valtio, eduskunta, poliisi yms.
Kuka tahansa voi tehdä nettisivuja taitojensa mukaan ja esittää sivuilla mitä tahansa materiaalia. Sivut voivat näyttääkin luotettavilta, mutta sisältöä on syytä tutkia huolellisesti.

Katso esimerkiksi Mikkelin kaupunginkirjaston kuvitteellista HUUHAA-tuotannon
nettiputtiset.internetix.fi/..._index.htm
lasten tekemiä sivuja. Se näyttää "uskottavalta" internet-sivustolta, mutta sisältö ei olekaan kovin uskottavaa.

Luotettavien internet-sivujen tuntomerkkejä:

- Sivuilla on tieto tekijöistä ja julkaisijasta
- Sivuilla on maininta milloin sivut on tehty tai päivitetty
- Sivujen keskeinen sisältö löytyy helposti
- Sivujen tarkoituksena on tiedotus tai opetus eikä myynti ja mainostaminen (kauppojen sivujen pitäisi erottua selkeästi)
- Sivut ovat pysyvät ja tavallisesti käytettävissä
- Varo voitto-sivustoja tyyliin: Olet 100 000 onnekas sivustollamme kävijä. Anna luottokorttisi numero meille, niin saat rahat tilillesi heti!
- Myös domainin nimi antaa viitteitä luotettavuudesta esim. www.laki.fi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 09:30

me täällä napsussakin olemme erehtyväisiä, kuin myöskin netin tiedot, joten jos 100% vastauksen tarvitset, niin kannattaa itse tutkia sitä asiaa useista lähteistä....mutta kyllä täällä napsus on paljon tietoa, itse ainakin ihmettelen monesti, että miten viisasta porukkaa täälä on ja olen oppinut itsekkin melkein joka päivä jotain uutta tietoa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.05.2009 - 10:34

Kyllä tuo wikipedia pitää 95% paikkansa.Täällä napsussa ei vältämättä mikään pidä paikkaansa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.05.2009 - 00:59

tarkkana saat olla näiden napsunkin vastausten kanssa, vaikka oikeakin tieto löytyy, niin joukossa on paljon soopaa (miksiköhän?)