Mistä solu koostuu?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.06.2008 - 19:29

Solun erottaa ympäristöstään solukalvo sekä kasveilla, monilla protisteilla ja useimmilla sienillä ja prokaryooteilla soluseinä. Solukalvon sisäpuolelle jää solulima (sytoplasma). Suurin osa solun aineenvaihdunnasta tapahtuu solulimassa, jossa aitotumallisilla on myös useita soluelimiä (soluorganelli) ja tuma. Soluelinten kalvot rajaavat solun sisällön useaan eri alaosastoon, jolloin eri osastoissa tapahtuvat kemialliset reaktiot pysyvät erillään toisistaan, ja toisaalta kasvattavat kalvopinta-alaa. Monet solun toiminnalle keskeiset tapahtumasarjat tarvitsevat tapahtuakseen kahden eri tilan välisen kalvopinnan.

Esitumallisissa soluissa ei ole lipidikalvon erottamia soluelimiä eikä tumaa.

Kasvi- ja eläinsolut ovat rakenteeltaan hyvin samankaltaisia, mutta kasvisoluilla on soluseinä sekä viherhiukkasia eli kloroplasteja, jotka puuttuvat eläinsoluilta. Kasvisoluissa on myös glyoksysomeja, joissa tapahtuva glyoksylaattikierto mahdollistaa kasveille glukoosin synteesin rasvahapoista. Lisäksi kasvisoluissa lysosomien tehtävää hoitavat vakuolit eli ontelot, joiden tilavuus voi kypsässä kasvisolussa olla jopa 90 % solun tilavuudesta.

Solun perintötekijät sijaitsevat aitotumallisissa soluissa tumassa, joka on eristetty solulimasta tumakalvolla. Esitumallisten solujen perintöaines on pakkautunut osaan solulimasta. Tätä osaa kutsutaan nimellä nukleolus.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Solu#S...un_rakenne

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.05.2008 - 00:13

solu koostuu atomeista

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.05.2008 - 05:13

Solu

- biologinen elämän perusyksikkö. Keskeiset osat ovat elävä alkulima, tuma ja solukalvo.

-työyhteisön muutaman yksilön muodostama toimintayksikkö.

- taulukon yksi tietokohta. (taulukkolaskennan solu)

-soluasunto, oma huone useamman henkilön yhteisessä asunnossa. Keittiö- ja saniteettitilat yhteisiä. Opiskelijoiden usein käyttämä asumismuoto.

- nimitystä käytetään myös terrorijärjestöjen eri ryhmittymistä eri paikoissa, jotka eivät välttämättä tiedä toistensa olemassa olosta mitään. Kun käsky käy, niin solu aktivoituu ja alkaa tehdä tuhojaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.05.2008 - 11:31

alkulima, tuma, solukalvo