Oletteko kuulleet tätä ukkosen käyttäytymisestä...

että se menisi koko kesän sieltä mistä menee ensimmäisen kerran?
Kuulin tuon sanonnan tänä keväänä ja on kuulemma meitäkin vanhempien ihmisten sanomaa.

Lisätty: 18.05.2009 - 15:06

Ennenkuin valitsen parhaan niin kiitos kaikille vastanneille. Meidän kohdalla se menee aina jommalta kummalta puolelta, mutta ei kai koskaan ole ihan päälle tullut. Muutaman kilometrin päässä jyllännyt kuitenkin. Tuo vesistö jakaa sen hyvin.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.05.2009 - 17:27

Helsingissä ainakin on hyvät ukkosen johdattimet, silti joskus jyrisee täälläkin niin, että pelottaa. Enpä tiedä tuosta sanonnasta. Ukkonen voi käyttää tiettyjä samoja reittejä tietyillä alueilla, mutta se on käsittääkseni toistuvaa vuodesta toiseen...

Kysyjän kommentti

Kiitos. Katsotaan sitten syksyllä miten on käynyt.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.05.2009 - 14:36

Täällä ukkonen "käyttäytyy" parhaillaan eli ukkoskuuro meni yli, vielä hieman sataa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 11.05.2009 - 14:37

Ei pidä paikkaansa ainakaan täälläpäin. Tulee milloin mistäkin ilman suunnasta ja menee milloin mihinkin päin. Mutta onhan maastoiltaan sellaisia alueita, joissa ukkonen liikkuu aina samaan suuntaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.05.2009 - 14:40

en nyt ole tuota sanontaa koskaan kuulut, mut en ole ajetellutkaan joskos se meilläkin niin menis..pitääpä pitää mielessä, kun taas jyrisee, mutta joitain mustia pilviä aurinkon edes tuolla taivahalla on, et ei kai vain tulis ukkonen ...hui..pelotaa jo ajatuskin..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.05.2009 - 15:07

Täällä Jämsänkoskella sattaa vettä ja asken vähän jyrisi, pitääkö kohta kone sammuttaa jos tulee kuinka päälle toi ukon ilma.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.05.2009 - 15:20

Sellainen uskomus ainakin maaseudulla on ollut, että jos tietystä kohtaa tulee päälle, niin on kovailma. Aikapaljon perustuu tietysti siihen, että ukkospilvet ovat raskaampia ( vettä paljon ) ja siten kulkevat alempana. Tämä puolestaan vaikuttaa siihen, että mäkiset maastot pidättelevät pilviä. Ukkoset kulkevat mielellään sähkövarauksesta johtuen suurien järvenselkien- ja voimalinjojenreittejä pitkin. Maaseudulla sähkölinjojen päätepisteet ovat ukkoselle alttimpia, koska jos salama iskee sähköjohtoihin se etenee niitä pitkin kunnes maadottuu maahan linjan lopputtua. Piikkilanka-aita on toimii salaman siihen iskiessä "sähkön kuljettimena".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.05.2009 - 16:08

Ukkosen käyttäymiseen vaikuttaa moni asia,opin sen aikonaan malla,meille jos ukkonen tuli ,idästä se oli tosikova,kun siellä oli suuri järvi sen yli jos tuli se oli tosi kova ilma.Sitten myöhemmin ,firmat hakkasi metsää sieltä suunnalta.ukkonen lakkasi tulemasta,se ei tullut sieltä ollenkaan,ja kovat ukkoset lakkasi kokonaan.Selitys mesän hakkuut lopettivat ,staattisen sähkön muodostumisen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.05.2009 - 16:55

Meillä täällä stadissa oli pikanen ja äkänen kuuro ja ryskispaiskis ukkonen,vettä tuli ku aisaa,mutta äkkiä ohi.Kävin hallissa kaffilla ja sillä välin satoi voimakkaasti. Hetken päästä taivas sininen ja aurinkoa,mutta taasen veti mustanpuhuvaksi ja vettä.Hyvin vaihtelevaista tänä maanantaina tämä ilma täällä Hgissä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 11.05.2009 - 19:14

No enpä ole moista kuullut.
Täällä ei ole vielä tänään ukostanut, tosin on kyllä sen verran synkät pilvet että voisi kohta tullakkin.
Hyvä jos tulee sillä pidän ukkosesta hyvin paljon

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.05.2009 - 20:56

Täällä Keski-Uudellamaalla on tänään ukostanut. Olin huolissani ainoastaan modeemistani, sillä viime kesänä ukkonen rikkoi molempien asuntojeni modeemit. Kohtuutonta ! Nyt olen irrottanut jo toisen. Aion irrottaa tämänkin, jos vielä ukostaa lisää.