Mitä eroa on tavallisella silikonilla ja saniteettisilikonilla?

Vai onko niissä eroa, ja jos on niin mitä?
Niin sitä tässä 'tavallisella' silikonilla tarkoitin, jotta miten eroaa saniteettisilikonista, kun tuota pesuhuoneen seinää kaakeloimassa, jotta voiko siihen käyttää mitä vaan silikoni-nimellä myytävää tuotetta, vai vain tätä saniteettisilkonina myytävää, jot ei tulis sitten mitään kömmähdystä tähän maallikon remontointiin;) kiitos jo etukäteen ja myös ylitarkal kiitoksein, mie vissii vähän huonost tään kyssärin muotoilin alun perin:(

Avainsanat: silikoni saniteettisilikoni ero

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.05.2009 - 20:16

'tavallista silikonia' ei taida olla olemassakaan, on vaan erilaisiin tarkoituksiin valmistettuja silikoneja

"Erilaisia silikoneja voidaan syntetisoida muuttamalla -Si-O- -ketjujen pituutta ja sivuryhmiä, jolloin niille muodostuu erilaisia ominaisuuksia koostumusten vaihdellessa. Silikoni voi olla nestemäistä, geeliä, kumimaista tai täysin kiinteää. Yleisin silikonityyppi on PDMS eli lineaarinen polydimetyylisiloksaani."

fi.wikipedia.org/wiki/Silikoni

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.05.2009 - 20:32

Käsittääkseni saniteettisilikoni sisältää homeenestoaineen jota tarvitaan kosteissa tiloissa, mutta jota ei kaikissa muissa ole.
Tästä johtuen sitä ei käytetä akvaarioihin eikä luonnonkiville, kuten esim. marmorille
Katso www.kiilto.com/attachments/1...likoni.pdf
Katso myös Vedeneristys ja laatoitus
www.kiilto.com/fi/tuotteet/t...lmaohjeet/
www.kiilto.com/attachments/1...it3_08.pdf

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.05.2009 - 20:38

Sanitteettisilikoni sisältää homeenestoainetta ja vissiin jotakin muita aineita jotka soveltuvat kosteisiin tiloihin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.05.2009 - 00:27

Saniteettisilikoni
Käyttöalueet: Kylpyhuoneiden, keittiöiden ja muiden märkien huoneiden saumausaine
Terassit, parvekkeet jne.
Ovien ja ikkunoiden ympärystöt
Lämpö- ja ilmahormit
Kestää useimpia desinfioimisaineita (paitsi jodia)
Teollisuuskäyttö

Ominaisuudet: Tarttuu useimpiin pintoihin, jopa klinkkereihin ja kiiltäviin pintoihin
Kaikkien pintojen tulee olla puhtaita ja kuivia
Silikoni on erittäin joustavaa
Kestää vanhenemista ja UV-säteilyä
Ei maalattavissa
Sieni- ja bakteerikasvustoa hylkivä
Ei sovi käytettäväksi marmoriin, synteettiseen lasiin, peileihin eikä asfalttipohjaisiin materiaaleihin

Mitä silikoni on
Pii on ei-metallinen alkuaine, jota esiintyy erilaisina silikaatteina (piin ja hapen kemiallisina yhdisteinä) käytännöllisesti katsoen kaikessa luonnonkivessä, hiekassa, savilaaduissa ja jopa vedessä. Silikonit eli polysiloksaanit ovat pii-happi-polymeerejä, jossa piiatomeihin on kiinnittynyt orgaanisia sivuryhmiä. Nykyään silikonista valmistetaan hyvin monenlaisia tuotteita, joita ei pystytä valmistamaan mineraaliöljystä. Tämä avaa täysin uusia käyttömahdollisuuksia.

- Silikoni ei ole öljypohjainen aine kuten muovit.

- Ensimmäisenä piin erotti ruotsalainen kemisti Jöns Jakob Berzelius vuonna 1823.

- Piin osuus maankuoresta on n. 27 %.

Silikonin käyttö keittiössä

- Vaativien käyttöolojen takia paistovuokien ja ruoanvalmistusvälineiden valmistusmateriaalin täytyy olla erityisen puhdasta silikonia.

- Lékué-tuotteiden valmistuksessa käytetty erittäin puhdas silikoni on nimeltään metyylivinyylipolysiloksaani ja sen erityisominaisuudet perustuvat platinan käyttöön kemiallisen prosessin katalyyttina.

- Alhaisen hintaluokan silikonituotteissa käytetään usein halvempia katalyyttejä, kuten esim. peroksidia, ja täyteaineita kuten kaoliinia ja liitua, joiden avulla raaka-aineen hinta saadaan pysymään edullisena.

Lähteet:
netistä eri osoitteista + omat kokemukset käytöstä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.05.2009 - 08:48

Saniteettisilikoni on tarkoitettu märkätiloihin ja tavallinen silikoni taas kuiviin kohteisiin.